دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگرانی از احتمال بروز «بیماری هلندی» بر اثر ورود دلارهای بلوکه‌شده

مدیرعامل سابق بانک ملی ایران گفت: دارایی‌های خارج از کشور بانک مرکزی باید به‌دور از بازی‌های سیاسی وارد چرخه صنعت و تولید کشور شود.
کد خبر : 29513

عبدالحمید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا تصریح کرد: دولت برای کاهش آسیب‌های احتمالی از ورود دلارهای بلوکه‌شده ایران، باید این دلارها را صرف واردات تکنولوژی و کالاهای زیرساختی و گسترش تولید کند تا مبادا کشور دچار بیماری هلندی در اقتصاد شود.


انصاری با بیان اینکه بیماری هلندی از جمله بیماری‌های رایج اقتصاد دنیاست، گفت: این نوع بیماری گریبان‌گیر همه اقتصادهایی است که با درآمدهای نفتی درگیر هستند و تنها در ایران رخ نداده است.


وی به سابقه این نوع بیماری اقتصادی در کشور ما اشاره کرده و افزود: بیماری هلندی در دهه 50 و بین سال‌های 52 و 53، در دهه 60 بین سال‌های 62 و 63 و در دهه 80 بین‌سال‌های 85 و 86 با سرازیر شدن درآمدهای کلان نفتی، اقتصاد کشور را با سیل واردات محصولات خارجی روبه‌رو و اقتصاد ایران را دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی کرد.


مدیرعامل سابق بانک ملی ایران از دولت درخواست کرد که وارد بازی سیاسی و تکرار اشتباهات دولت‌های گذشته نشود و افزود: تا پیش از اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای مسئولان دولت بارها ارقام بالایی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران اعلام می‌کردند، در حالی که پس از اعلام خبر توافق ایران و گروه 1+5 این ارقام به‌شدت کاهش یافت و با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد رقم دارایی‌های ایران بسیار بیشتر از 29 میلیارد دلار باشد، رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی مرجع است.


وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو و نفت هم اکنون ارقام کلانی به پیمانکاران بدهکارند، گفت: امیدواریم اگر قرار است دلاری وارد اقتصاد کشور شود، صرف رفع هزینه‌های جاری دولت نشود و برای گسترش، توسعه و اجرای پروژه‌های جدید هزینه شود.


به گزارش آنا، «بیماری هلندی» یک مفهوم اقتصادی است که رابطه بین بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح می‌دهد و مفهوم آن این است که افزایش درآمد ناشی از منابع طبیعی می‌تواند اقتصاد ملی را از حالت صنعتی بیرون بیاورد. در واقع هنگامی که پول یک کشور با افزایش قابل توجه ارزش روبه رو شود، صادرات این کشور به پول کشورهای دیگر گران‌تر می‌شود، ولی واردات به آن کشور به نسبت ارزان‌تر می‌شود. به طور کلی، این وضعیت را بیماری هلندی می‌نامند.


این بیماری می‌تواند به هنگام افزایش ناگهانی درآمدهای کشور هم رخ بدهد. طبیعی است که صرف منابع آزادشده ناشی از توافق ایران و 1+5 نیز می‌تواند این وضع را ایجاد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب