دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1394 - 11:50

طرح اقدام فوری یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی یمن

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو از طرح عمل فوری برای حفاظت از میراث فرهنگی یمن که در واقع پاسخی به تهدیدات مداوم میراث فرهنگی ملموس و ناملموس دراین کشور به شمار می‌رود، خبر داد.
کد خبر : 29496

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، طرح عمل یونسکو پاسخی است به تخریب‌های گسترده اخیر پایگاه‌های مهم میراث فرهنگی و موزه‌های این کشور که در اثر حملات هوایی آسیب دیده‌اند. در حالی که به عقیده یونسکو این پایگاه‌ها و موزه‌ها نماد هویتی ملت یمن به شمار رفته و جزو دارایی‌های باارزش این کشور در مسیر توسعه پایدار است.


ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو در این رابطه عنوان کرد: «آشکار است که تخریب میراث فرهنگی یمن به هویت، وقار و آینده مردم این کشور و بیشتر از آن، به توانایی‌شان در باورپذیری خود در آینده آسیب می‌زند. این طرح عمل در چارچوب نقش هدایتی یونسکو و در هماهنگی با اجماع بین‌المللی دیده شده است.»


وی خواستار پشتیبانی جامعه بین‌الملل از این طرح شد و افزود: «برای موفقیت این طرح باید سرمایه‌گذاری صورت پذیرد و روشن است که دولت محلی به تنهایی منابع کافی برای اجرای طرح را ندارد. من از شما می‌خواهم تا نهادهای خود و طرف‌های خود را به منظور پشتیبانی از یونسکو و مسئولان یمنی بسیج کنید.»


لادن جعفری تهرانی مدیر کل دفتر امور بین‌الملل سازمان همچنین گفت: «در نشستی در مقر یونسکو با حضور کارشناسانی در زمینه‌های ابنیه، معماری، میراث فرهنگی ناملموس، صنایع دستی، موزه و اسناد و بایگانی و نیز نمایندگان نهادهای کلیدی درگیر در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی از قبیل اینترپل، سازمان جهانی گمرک، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری، ایکوم، ایکوموس، ایکروم و ائتلاف همکاری بین‌المللی طرح یاد شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این طرح سه حوزه کاری شامل افزایش آمادگی و دفاع، گردآوری اطلاعات و هماهنگی و مشارکت فنی به منظور کاهش آسیب‌پذیری و ظرفیت سازی را در بر می‌گیرد. »


حملات وحشیانه به یمن طی چند ماه گذشته تلفات شدید انسانی بر جای گذاشته است. از مارس گذشته تاکنون بیش از هزار و پانصد شهروند جان خود را از دست داده، یک میلیون و 270 هزار نفر بی‌خانمان شدند و همچنین پایگاه‌های میراث فرهنگی بشدت آسیب دیده‌اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب