دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1397 - 10:31
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

فعالیت ایران داک برای مقابله با پایان‌نامه‌دزدی کافی نیست

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه فعالیت ایران داک برای مقابله با پایان‌نامه‌دزدی کافی نیست، خواستار ایجاد سیستم دیگری برای جلوگیری از تقلب علمی شد.
کد خبر : 294885

به گزارش گروه خبرگزاری آنا از خانه ملت، سیدمحمدمهدی زاهدی با انتقاد از عدم اجرایی شدن «قانون مقابله با تقلب در دانشگاه‌ها»، گفت: پیرو ابلاغ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب و تخلف مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است هر آنچه که در مجلس تصویب می‌شود را به شکل احسن و با درایت اجرایی کند به همین دلیل مقابله با تقلب علمی الزامی است و باید در راستای افزایش کیفیت علمی و عدالت آموزشی آن را جدی گرفت.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «لایحه مقابله با تقلب» سال‌ها در مجلس و دولت بررسی و در نهایت با اصلاحاتی به قانون تبدیل شد، افزود: اجرای این قانون نیازمند پیگیری‌هایی از جنبه‌های مختلف ایجابی و سلبی است، به‌عنوان مثال در بخش ایجابی باید بسترها، تمهیدات و ضوابطی برای پذیرش دانشجو در مقاطع تکمیلی ایجاد کرد؛ درواقع توجه به مسئله آمایش سرزمینی در آموزش عالی برای مقابله با این تخلف علمی و افزایش کیفیت علمی بسیار مهم است.


وی تاکید کرد: اگرچه ایران داک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) چکیده رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری را ارائه می‌دهد و مانع از استفاده مجدد از یک پایان‌نامه می‌شود اما باید سیستم دیگری نیز برای جلوگیری از تقلب علمی ایجاد کرد و مانع از همپوشانی با کارهای قبلی شد چراکه این مسئله درصد بروز تخلفات را کاهش چشمگیری خواهد داد.


زاهدی در توضیح جنبه سلبی این مهم نیز افزود: در بحث سلبی باید مجازات‌های مشخص شده برای افراد متخطی اعم از دانشجو، استاد راهنما، موسسات تهیه پایان‌نامه و... اعمال شود تا بیش از این به قهقرای علمی در کشور نرویم و شاهد فروش پایان‌نامه در ملاعام نباشیم.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: دانشگاه‌ها، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) باید پای کار بیایند و برخوردهای ایجابی و سلبی را با متخلفین توأمان پیگیری و آن‌ها را به قوه قضاییه معرفی کنند تا بیش از این با آن‌ها مماشات نشود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: پایان نامه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته