دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1397 - 10:08

رویترز مدعی قطع همکاری بزرگ‌ترین بانک ژاپن با ایران شد

یک منبع غربی مدعی شد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهند بزرگترین بانک ژاپن قصد دارد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، همه مبادلات مالی خود را با ایران متوقف کند.
کد خبر : 294859

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رویترز مدعی شد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهند گروه مالی «میتسوبیشی یو‌اف‌جی» به‌عنوان بزرگترین بانک ژاپن قصد دارد به‌دلیل بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، همه مبادلات مالی خود را با ایران متوقف کند.


این در حالی است که رسانه‌های ژاپن 3 جولای (12 تیر) به‌نقل از مقام‌های این کشور گزارش کرده بودند شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با افزایش فشارهای آمریکا بر ایران برنامه سفر خود به تهران را که برای ماه جاری زمانبندی شده بود، لغو کرد. طبق گزارش خبرگزاری کیودو، دولت ژاپن مشغول برنامه‌ریزی برای سفر شینزو آبه به تهران و ملاقات وی با حسن روحانی در ماه جاری میلادی بود که می‌توانست نخستین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران از سال 1978 باشد.


رویترز در گزارش ادعایی خود می‌نویسد:‌ «احتمال دارد بزرگ‌ترین بانک ژاپن از مشتریان خود نیز بخواهد دادوستد خود را با ایران متوقف کنند، زیرا بیشتر مبادلات تجاری بین‌المللی به‌وسیله موسسات مالی انجام می‌شود.»


دولت آمریکا اندکی بعد از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور از برجام، از کشورهای جهان خواست خرید نفت خام از ایران را تا 4 نوامبر (13 آبان) متوقف کنند یا اگر چنین اقدامی انجام ندهند، در انتظار عواقب آن بمانند.


طبق این گزارش، ژاپن یکی از خریداران عمده نفت خام ایران است و گروه مالی «میتسوبیشی یو‌اف‌جی» بخش اعظم مبادلات مالی مربوط به واردات نفت خام توکیو از تهران را انجام می‌دهد. از آنجا که همکاری موسسات مالی جهانی با ایران پس از مهلت 180 روزه آمریکا در 4 نوامبر ممنوع خواهد شد، این بانک ژاپنی به مشتریان خود در این زمینه هشدار داده است.


به گزارش آنا، خبرگزاری بلومبرگ چندی پیش به‌نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود آمریکا از ژاپن خواسته است به‌طور کامل خرید نفت از ایران را متوقف کند. همزمان رویترز نیز به‌نقل از رئیس انجمن نفتی ژاپن گزارش کرده بود، اگر مشکلات انتقال پول و تحریم‌های ایران حل نشود، این کشور احتمالا از ماه اکتبر (مهر) قادر به خرید نفت از ایران نخواهد بود. تاکاشی تسوکیوکا، اعلام کرد تصمیم برای واردات نفت از ایران احتمالا در ماه آگوست (مرداد) اتخاذ می‌شود و ژاپن اقدامات دیگر مشتریان آسیایی ایران مانند چین، هند و کره‌جنوبی را مدنظر قرار خواهد داد. چند روز پس از آن نیز یک مقام دولت ژاپن گفت توکیو در حال بررسی چندوچون بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران است تا از تاثیر آنها بر شرکت‌های ژاپنی جلوگیری کند.


ژاپن در سال گذشته میلادی چهارمین مشتری عمده آسیایی نفت ایران بود و روزانه 172 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود که این رقم به‌طور تقریبی معادل 5.3 درصد از کل واردات نفت ژاپن است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته