دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1397 - 09:52

موصل؛ یک سال پس از داعش

موصل یکی از بزرگترین شهرهای عراق که حدود یک سال از آزادی آن می‌گذرد، با توجه به برچیده نشدن کامل گروه‌های تروریستی و اقدامات گاه و بیگاه آنها و همچنین حجم بالای تخریب این شهر که حدود 90 درصد تخمین زده شده است، هنوز مانند یک شهر سوخته دیده می‌شود.
کد خبر : 294844

گروه بین الملل خبرگزاری آنا؛ تقریبا یک سال است که شهر موصل از چنگ داعش آزاد شده، یکی از بزرگترین شهرهای عراق همچنان ویرانه‌ای است با 380 هزار آواره و تخریب 90 درصدی ساختمان‌ در مناطق غربی. آمارها حاکی از آن است که 54 هزار خانه در موصل و حومه این شهر خراب شده‌اند و حجم تخریب‌ها به حدی‌ست که بیشتر موصلی‌ها در کمپ زندگی می‌کنند، کمپ‌هایی که جوابگوی نیازهای مردم نیست. از خاک این شهر هنوز جنازه بیرون می‌کشند، روز پنجشنبه اعلام شد که طی یک ماه گذشته 5200 جسد از زیر خرابه ها کشف شده که بیش از 2600 نفرشان شهروندانی غیر نظامی بوده‌‍اند.


تلی از سنگ‌ها و آجرها، اسکلت‌های فلزی و بتونی ساختمان‌ها در جای جای این شهر باقی مانده. کم کم مغازه‌ها یکی پس از دیگری باز می‌شوند و در میان خرابه‌ها کم و بیش نشانه‌ای از حیات به چشم می‌خورد. حدود 70 درصد از کودکان موصلی سه سال است که از درس و مدرسه عقب مانده‌اند اما کم کم کلاس‌ها تشکیل می‌شود و به گزارش مقامات دولتی، نیم میلیون کودک به کلاس درس بازگشته‌اند. بچه‌هایی که شاهد خشونت‌های بی‌وقفه بوده‌اند و حالا به شدت نیازمند درمان روحی و جسمانی‌اند.


تخمین زده می شود که 874 میلیون دلار برای بازسازی شهر لازم است اما از کمک‌های بین‌المللی خبری نیست و بعید است شهری که دو سال تحت سلطه خشونت‌بار داعش بود و طی 9 ماه مبارزه رزمندگان مقاومت آزاد شده به این زودی‌ها سرپا شود. آنچه در ادامه می‌بینید، تصاویری از وضعیت این روزهای موصل از قاب دوربین خبرگزاری الجزیره است.



نامش اکرم است، در نبرد موصل بمب‌های خوشه‌ای خانه و ماشین او را هدف گرفتند؛ خانه‌اش ویران شد و خودرواش خالخالی، می‌گوید معجزه است که این ماشین هنوز کار می‌کند.



شهر تاریخی موصل حالا ویرانه ای است، جای جای این شهر پر است از مخروبه‌ها. یک سال از آزادی موصل می‌گذرد اما 90 درصد شهر تخریب شده و بازسازی آن دست‌کم ده سال زمان می‌خواهد.



این بازمانده مسجد جامع موصل، مسجد "النوری" است همان جائی که ابوبکر البغدادی خلافت خود را اعلام کرد. این مسجد در قرن یازدهم میلادی تاسیس شد، گلدستهٔ خمیده (به عربی: الحَدباء) که به علت انحنای آن به این نام خوانده می‌شود، قدیمی‌ترین منارهٔ عراق بود که در نهایت توسط این گروه ترویستی ویران شد.



حجم آتش و گلوله‌ای که در نبرد علیه داعش مبادله شده را می‌توان در این عکس و در میزان تخریب این کامیون دید، کامیونی که مقابل مسجد النوری ایستاد و ماه‌هاست جا به جا نشده است. پاکسازی موصل از مخروبه‌ها به کندی پیش می‌رود.



نمایی از موصلِ ویران این روزها. خودروها در شهر تردد می‌کنند و گرچه خیابان‌ها خراب است و پر از دست‌انداز، اما سرنشینان می‌دانند که حداقل زنده به مقصد می‌رسند، محال بود یک سال پیش در خیابان‌های موصل رفت و آمد کرد و میهمان گلوله و ترکش نشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب