دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1397 - 05:05

انتشار ۳ کتاب در حوزه روزنامه‌نگاری اقتصادی

سه کتاب در حوزه روزنامه‌نگاری اقتصادی با ترجمه محسن ایلچی و سینا رویایی منتشر شده است.
کد خبر : 294746

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سه کتاب در حوزه روزنامه‌نگاری اقتصادی با ترجمه محسن ایلچی و سینا رویایی منتشر شده است که در زیر به معرفی کلی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.‌


این کتابها با رویکرد توسعه دانش میان رشته‌ای روزنامه‌نگاری و با هدف ایجاد پلی میان دانش اقتصاد و روزنامه‌نگاری از سوی انتشارات «عملکرد برتر» منتشر شده است.


کتاب اول: «روزنامه نگاران مالی و بحران 2008»، نوشته «دیمین تامبینی» است. در این کتاب نویسنده کوشیده با تعریف جامع از روزنامه‌نگاری مالی، به اصول حرفه‌ای و اخلاقی این حوزه روزنامه‌نگاری اشاره کند.


وی با بیان مصادیق مختلف از عدم رعایت اخلاق روزنامه‌نگاری مالی، به نقش‌ها و قصورهای آن‌ها در شکل‌گیری یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های مالی تاریخ اقتصاد در هزاره سوم میلادی اشاره می‌کند.


کتاب دوم: «اقتصاددانان و روزنامه‌نگاران اقتصادی» به قلم «ریچارد پارکر» به رشته تحریر درآمده است. این کتاب از منظر یک اقتصاددان صاحب‌نام، به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا اقتصاددانان با روزنامه‌نگاران همواره بر استدلال‌ها و گزاره‌های اقتصادی، تقابل دارند، آن‌ها نسبت به یکدیگر چگونه فکر می‌کنند و هر یک چه ایرادات فنی نسبت به هم برای روایت واقعی رویدادهای اقتصادی دارند.


کتاب سوم: «روزنامه‌نگاری نوآوری» نوشته «دیوید نورد فرس» است. در این کتاب ابتدا، مفهوم روزنامه‌نگاری نوآوری تعریف می‌شود و مفهوم آن شرح و بسط داده می‌شود. روزنامه‌نگاری نوآوری از منظر مولف کتاب، نوعی از روزنامه‌نگاری است که بر پوشش خبری فرآیندها و اکوسیست‌های نوآوری تاکید دارد.


محور اصلی در این شیوه از روزنامه‌نگاری؛ تحلیل رابطه میان «اقتصاد نوآوری» و «فضای عمومی جامعه» است، به‌ویژه زمانی که تصمیم‌گیرندگان مجبورند روی آرای هواداران انتخاباتی خود حساب باز کنند. به همین دلیل روزنامه‌نگاری نوآوری، بسترهای بنیادینی را برای گفتمان‌های عمومی در زمینه چگونگی فرآیند نوآوری مهیا می‌کند.


مجموعه کتاب‌های روزنامه‌نگاری اقتصادی رویکرد انتقال مفاهیم نوین روزنامه‌نگاری به مخاطبان یا همان روزنامه‌نگارانی را دارد که به دلیل کوران فعالیت‌های حرفه‌ای و کاری در تحریریه‌ها، فرصت چندانی برای خوانش مطالب مطول را ندارند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته