دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شریعتمداری:

مالیات واحدهای‌ تولیدی افزایش نمی‌یابد/با متخلفان ارزی برخورد می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه نباید مالیات واحدهای تولید افزایش یابد، گفت: واحدهای متخلفی که با وجود دریافت ارز 4200 تومانی، کالا را با نرخ‌های بالا عرضه می‌کنند، برخورد می‌کنیم.
کد خبر : 294601

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد شریعتمداری در دیدار با صنعتگران و کارآفرینان شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه کشور ما مسیری را طی میکرد که ابرقدرت‌ها مقابلش ایستادند، گفت: ابرقدرت‌ها بسیاری از ملت‌ها را تابع خود کردند و در این باره یک جریان نهفته در حوزه اقتصاد علیه ملت ایران ترتیب داده شد.


وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با روی کار آمدنش وارد مذاکره جدی با این ابرقدرت‌ها شد، یادآوری کرد: این مذاکرات به یک سند بین المللی (برجام) منجر شد و با اسناد و مدارک در سازمان ملل مشخص شد که ایران هیچ وقت منادی جنگ نبوده و تمام فعالیت‌هایش در راستای صلح بوده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، آرامش برقرار شد، تصریح کرد: با شروع به کار دولت تدبیر و امید، بذر امید کاشته شد.


شریعتمداری در ادامه با تشریح شرایط کنونی کشور، اضافه کرد: با روی کار آمدن ترامپ، آمریکا یک جانبه از برجام خارج و خواستار بازگشت تحریم‌ها شد و مقابل کشورهای دیگر امضا کننده نیز ایستاد؛ بنابراین نگرانی این کشورها نسبت به این رفتارها را نیز به دنبال داشت.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از مشکلات به وجود آمده عبور خواهیم کرد، گفت: در یک مسیر رو به جلو در حال حرکت هستیم و ممکن است، روند کند شود اما این مسیر را باید ادامه دهیم.


شریعتمداری با بیان اینکه نباید بذر یأس را در جامعه بکاریم، تصریح کرد: کاشتن بذر یأس بدترین لطمه است و تا جان داریم برای حفظ آنچه که در این مملکت داریم، باید تلاش کنیم.


وی با مقایسه وضعیت کنونی با دوران جنگ تحمیلی، یادآور شد: در آن دوران نیز دنیا مقابل کشور ما ایستاد و وقتی که عراق حمله می‌کرد، کلکسیونی از بهترین جنگ‌افزارهای دنیا را در اختیار داشت اما از آن دوران سخت با افتخار عبور کردیم.


* 60 درصد واحدهای صنعتی پس از انقلاب فعال هستند


شریعتمداری، افزود: کل واحدهای صنعتی اول انقلاب زیر 900 واحد بود و امروز به 84 هزار واحد رسید که 60 درصد آنها فعال و 40 درصد غیر فعال هستند.


وی با بیان اینکه به ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات مس در سال رسیدیم، تصریح کرد: حدود 110 میلیون تن ظرفیت فولاد در دست اقدام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در کشور داریم.


شریعتمداری با اشاره به شرایط کنونی کشور، گفت: اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما مشکل اصلی مأیوس کردن مردم است؛ مردم نباید مأیوس شوند و باید با قدرت مسیر رو به جلوی کشور طی شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام افزایش 22 درصدی صادرات غیرنفتی در 2 ماهه امسال، یادآور شد: در این مدت به رقم 47 میلیارد دلار در حوزه صادرات غیرنفتی رسیدیم.


شریعتمداری با اشاره به ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا، اضافه کرد: یک زمانی هر واحد تولیدی آرزو می‌کرد که در کنار کالایی که تولید می‌کند، کالای وارداتی مشابه وارد کشور نشود که این مهم محقق شد؛ این در حالی است که قانون مجلس نیز این گونه بود که دولت نمی‌تواند، واردات کالایی را ممنوع کند، بلکه می‌تواند تعرفه واردات آن را افزایش دهد.


وی این ممنوعیت را در راستای حمایت از تولید دانست و گفت: این یک فرصت بزرگ برای به ظرفیت رساندن ظرفیت خالی واحدهای تولیدی، تأسیس واحدهای جدید و کمک به حوزه تولید و اشتغال در کشور است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صادرات 14 میلیارد دلاری استان تهران در سال گذشته، افزود: این در حالی است که صادرات هدف‌گذاری شده 10 میلیارد دلار بود که 100 درصد آن محقق شد و صادرات این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن افزایش 15 درصدی داشت.


* افزایش 22 درصدی تأسیس واحدهای صنعتی


شریعتمداری با اعلام احیا و بازگشت به تولید 201 واحد صنعتی در این مدت، تصریح کرد: میزان تقاضای تأسیس واحدهای صنعتی جدید نسبت به سال قبل 22 درصد افزایش داشته است که نشان‌گر امید برای کار و تلاش در جامعه است.


وی همچنین با بیان اینکه 55 طرح جدید در فیروزکوه و دماوند زمین گرفتند و در حال کار و ساخت هستند، گفت: 55 معدن در دماوند و 25 معدن در فیروزکوه فعال هستند و 55 میلیون تن از معادن این دو شهر استخراج واقعی می‌شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 9 هزار و 600 واحد صنایع غذایی در کشور وجود دارد، یادآور شد: میزان تولید در این صنعت حدود 2 میلیون تن و میزان صادرات آن 2.8 میلیارد دلار است؛ این صنعت 10 هزار میلیارد تن ارزش افزوده برای کشور دارد که برای تقویت این بخش قدم‌های اساسی را بر می‌داریم.


شریعتمداری با اشاره به پیش بینی 32 هزار میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در قالب بودجه سال 97، افزود: نرخ 18 درصد اسمی و 24 درصد واقعی تسهیلات اعطایی به تولید ضربه می‌زند که این موضوع را هم در شورای پول و اعتبار مطرح کردم و در این موضوع همراه تولیدکنندگان هستم؛ مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مکلف هست، این موضوع را دنبال کند تا واحدهای تولیدی از آن بهره‌مند شوند.


وی با تأکید بر اینکه واحدهای تولیدی پلیاتیلن نباید افزایش قیمت داشته باشند، گفت: واحدهای تولیدی پلی اتیلن که گران‌فروشی می‌کنند، تعزیراتی شوند؛ وقتی قیمت ارز تثبیت و به 4200 تومان برگشت، برخی واحدهای تولیدی سهمیه خود را به نرخ سنگین قبلی می‌فروشند، برخی در بورس بیش از سهمیه خود می‌گیرند و بقیه سهمیه خود را در بازار بالاتر می‌فروشند که حتما خطاهای بزرگ هستند که اگر جلویش گرفته نشود، باید برخوردهایمان جدی شود.


شریعتمداری ادامه داد: تلاشمان این است، برخوردمان با واحدهای بزرگ تولید کننده پلی اتیلن مسالمت‌آمیز باشد تا خودشان مواد اولیه را پایین دست در اختیار واحدهای تولیدی دیگر به قیمت متعارف قرار دهند و اگر این کار را انجام ندهند، بدون تردید به سمت قیمت‌گذاری و سهمیه‌بندی می‌رویم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تأکید بر عدم افزایش مالیات واحدهای تولیدی، تصریح کرد: به واحدهای تولیدی و حتی صنفی که در حال کار و فعالیت هستند، برای مالیات نباید فشار بیاوریم؛ تأمین درآمد برای دولت مهم است، اما فشار به تولیدکننده در دورهای که فشارهای خارجی داریم، باید به حداقل برسد تا بتواند تولیدش را انجام دهد؛‌ سازمان امور مالیاتی کشور باید مؤدیان جدید مالیاتی را شناسایی کند و از آنهایی که مالیات نمی‌دهند، مالیات بگیرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته