دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1397 - 04:05
یاران مهربان/ 5

«برایم شمع روشن کن»، فضای ذهنی یک نوجوان و تلاشش برای رهایی از مشکلات + صوت

«برایم شمع روشن کن» رمانی ویژه قشر نوجوان است که به قلم مریم محمدخانی، روایتگر فضای ذهنی یک نوجوان می‌شود.
کد خبر : 294588

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا، کتاب «برایم شمع روشن کن» فضای ذهنی یک دختر نوجوان را ترسیم می‌کند که با نثری روان و گیرا همراه است.


این کتاب که برای نوجوانان ۱۲تا ۱۸سال منتشر شده، روایتگر داستان دختر نوجوانی است که مادرش به سختی بیمار است، رابطه‌اش با پدرش خوب نیست و در مدرسه دچار مشکل شده است و به دنبال راهی برای رهایی از این مشکلات می‌گردد.


مریم محمدخانی که طرح اولیه‌ این رمان را سال ۱۳۹۱ نوشته، درباره نگارش این کتاب می‌گوید: در این رمان می‌خواستم داستان دختری ۱۲ ساله را بنویسم که روزهای سختی را می‌گذراند. من فقط همین را می‌دانستم، بقیه اتفاقات و موضوعات در زمان نوشتن بر اساس روندی که رمان پیش می‌رفت به ذهنم آمد. سارا (کاراکتر اصلی داستان) می‌خواهد روزهای سختش را آسان‌تر کند، یکی از دستاویزهایش عکسی قدیمی است. او می‌خواهد با پیدا کردن مردی که در عکس است مادرش را خوشحال کند، چون حدس می‌زند این مرد با مادرش نسبتی دارد. مکاتبه‌هایش با مرد ناشناس ‌تنها امید او برای بهتر کردن اوضاع است.


محمدخانی در این رمان بیشتر سعی کرده تا شخصیتی بسازد که برای نوجوانان امروز آشنا باشد. وی در نگارش «برایم شمع روشن کن» بر زبان نوجوانان امروزی تأکید داشته، البته نه با کمک کلماتی که نوجوانان در این سن زیاد استفاده می‌کنند؛ چرا که یک بخش زبان از شخصیت می‌آید.


در بخشی از این کتاب آمده است:


«... این جوری بود که توی مترو 12 ساله شدم. فکر می‌کردم وقتی برسم خانه کیک و شمع منتظرم هستند، اما به جایش سوار آسانسور که شدم، آهنگ سوزناکی پخش شد، دم طبقه‌ چهار دیلینگ صدا کرد و ایستاد. پیچیدم سمت چپ. جلوی در خانه‌مان که رویش نوشته صبوری ایستادم و زنگ زدم. چشم‌هایم را بستم و فکر کردم چه می‌شود اگر الان مامان در را باز کند؟...»


«برایم شمع روشن کن» در قالب ۱۵۲ صفحه و بهای ۱۲ هزار تومان از سوی نشر افق منتشر شده است.


انتهای پیام/


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته