دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

مذاکره با شهرداری تهران برای نمایش آثار نمایشگاه پوستر حمایت از کالای ایرانی

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: در گذشته ارتباط نزدیک‌تری با زیباسازی شهرداری تهران داشتیم، اما در حال حاضر در حال مذاکره با این سازمان برای نمایش آثار نمایشگاه پوستر حمایت از کالای ایرانی در فضاهای عمومی شهر هستیم.
کد خبر : 294208

مسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری آنا، در مورد نمایشگاه پوستر حمایت از کالای ایرانی گفت: برای تهیه آثار این نمایشگاه 70 هنرمند نخبه عرصه کارتون و گرافیک از سراسر کشور به مؤسسه استاندارد دعوت شدند و در یک ورک‌شاپ 3 روزه با حضور سید حسن موسی‌زاده، محمدرضا دوست‌محمدی، مصطفی اسدالهی و من شرکت کردند و با توضیحات داده شده اقدام به خلق 400 اثر کردند که انصافاً نیمی از آنها آثار خیلی خوبی بودند.


وی در توضیح نحوه حضور نخبگان هنری در رویدادی رقابتی تصریح کرد: نخبگان پیشکسوت به دلیل مشغله زیادی که دارند اصولاً تمایلی به حضور در رویدادهای رقابتی ندارند. در عین حال خرید یک اثر از یک هنرمند پیشکسوت حداقل 7 تا 8 میلیون تومان هزینه در بر دارد که طبیعتاً هزینه بسیار بالایی است. در این رویداد هم با زحمت زیادی که نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد و سید جمال هادیان مدیر سابق روابط عمومی این سازمان کشیدند و هزینه زیادی که شد توانستیم هنرمندان جوان توانمند و البته به معنی واقعی خوب را در ورک‌شاپ پذیرا باشیم. البته باید بگویم که در حوزه کاریکاتور چهره‌های پر‌فروغ ما جوانان غالباً شهرستانی هستند که برخی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه حتی بالای 90 حضور بین‌المللی داشتند.


طباطبایی در مورد نحوه تولید و هزینه خرید آثار هم تشریح کرد: به طور معمول این نوع رویدادها یک روش اجرای استاندارد دارند به این نحو که برای این رویداد فراخوان خاصی منتشر نشد بلکه از هنرمندان مد نظر دعوت به حضور شد. امکانات و هزینه اسکان چند روزه ایشان تامین شده و یک حق‌الزحمه‌ای هم بابت حضور هر روزشان در ورک‌شاپ پرداخت شد. در ابتدای شروع ورک‌شاپ به ایشان شعارهایی برای خلق اثر داده شد که این شعارها یا به عنوان پوستر و یا به نوشته پوستر تبدیل شدند. در نهایت آثار خلق شده توسط اساتید داوری شده و در سه رده A تا C دسته‌بندی شدند و به ترتیب به مبلغ یک میلیون، 800 هزار و 500 هزار تومان ارزش‌گذاری و خریداری شدند. در این میان برخی از هنرمندان در فرصت چندین اثر تولید کرده بودند که در نهایت از بین آثار تولید شده در مجموع 100 اثر به نمایشگاه راه پیدا کردند.


وی در مورد اینکه آیا این سه روز برای تولید آثار با کیفیت کافی بود گفت: قالب این هنرمندان با پیش زمینه ذهنی به ورک‌شاپ آمدند و حتی اتودهای اولیه زده شده بود که با توضیحات ما و سایر کارشناسان بویژه در زمینه حمایت و کیفیت کالای ایرانی نگاهشان هدایت شد به سمت و سویی که پاسخگوی دغدغه‌های جدی همچون واردات بی رویه، حمایت از کارگر ایرانی، حمایت از خرید کالای ایرانی و در نتیجه اشتغالزایی، در عین حال توجه به کیفیت کالای ایرانی.


این هنرمند افزود: آثار کاریکاتور در این نمایشگاه به طور طبیعی بیشتر رویکرد انتقادی و چالشی دارند اما برخی از آثار هم نگاهی امیدبخش داشته اند که در بخش گرافیک این مبحث پررنگ‌تر است.


مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل حوزه با این رویداد چگونه بوده گفت: در پروسه تولید هیچ مشارکت مادی با سازمان استاندارد نداشته‌ایم، اما برای بهتر دیده شدن آثار تولید شده ضمن برگزاری نمایشگاه آثار نهایی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری در تهران، با توجه به کیفیت خوب آثار و زحمت کشیده شده در راستای حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی تلاش خواهیم کرد.


طباطبایی افزود: ما جدای از پایتخت در سی‌و‌یک مرکز استان هم امکانات نمایشگاهی داریم که برای همه آنها لوح فشرده آثار و برای برخی از مراکز این آثار که به طور خیلی فاخر در ابعاد120×80 سانتی‌متر چاپ شده ارسال می‌شود تا به طور چرخشی در همه آن‌ها به نمایش در آید؛ البته برخی از مراکز ما امکانات و مشارکت بیشتری دارند که با دریافت لوح فشرده خودشان همه اتفاقات را رقم می‌زنند و حتی برخی مسئولین مراکز با مسئولین شهری هم ارتباطات خوبی دارند و در گذشته هم شاهد نمایش آثار ارائه شده به آن‌ها در سطح شهر و فضاهای عمومی هم بوده‌ایم که امیدواریم این اتفاق در مورد آثار این نمایشگاه هم بیفتد؛ در حال حاضر هم با مترو برای نمایش آثار صحبت‌هایی شده و قرار است که این اتفاق بیفتد، اما قبلا ما هر خروجی که کارمان داشت در فضاهای شهری هم دیده می‌شد، در حال حاضر به دلیل تغییر کلیه مسئولین، ارتباط ما با زیباسازی شهرداری کم‌رنگ شده است که باید گفتمان‌سازی شکل بگیرد و رایزنی‌ها انجام شود تا به نتیجه برسیم.


وی تاکید کرد: در حال حاضر محتوا وجود دارد و در شکل و قالب‌های مختلف هم تولید شده‌اند و برای خیلی از سازه‌های شهر تهران مانند بیلبوردها و عرشه‌های پل‌ها هم قابل استفاده است و اساساً قالب این کارها برای نمایش در همین فضاها دیده شد که در حال مذاکره هستیم و هستند تا این اتفاق بیفتد، چرا که مخاطب واقعی این اتفاقات مردم هستند. در عین حال به نظر می‌رسد که ما یک بستر بسیار بزرگ همچون بیش از 20 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش کودکان و نوجوان و آموزش و پرورش داریم که در حال رایزنی هستیم تا این کارها هرچه بیشتر دیده شوند.


بر اساس این گزارش، گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ تا ۲۳ تیرماه همه روزه (به‌جز ایام تعطیل) از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای علاقه‌مندان به آثار هنری است.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته