دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1394 - 14:41

وزیر اقتصاد آلمان با رد انتقادات ازسفر به تهران: این سفر در راستای منافع اقتصادی ما بود

دولت آلمان انتقادات از سفر هیئت نمایندگی این کشور به ایران پس از توافق هسته‌ای را نادرست خواند.
کد خبر : 29410

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از آسوشیتدپرس، زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان که در راس این هیئت به تهران سفر کرده بود، در سخنانی در این‌ باره اعلام کرد: ربط دادن روابط اقتصادی با کشورها بر اساس وضعیت حقوق بشر در آنان باعث خواهد شد آلمان مجبور به قطع روابط خود با چندین کشور دنیا از جمله چین شود.


وی با رد انتقادات گروه‌های آلمانی از سفر خود به تهران تصریح کرد: تحریم‌هاعلیه ایران فقط یک دلیل داشت و آن برنامه هسته‌ای این کشور بود.


وی در ادامه با رد ادعای برخی گروه‌های یهودی آلمانی مبنی بر اینکه رابطه با ایران باید مشروط به تغییر موضع این کشور در قبال اسرائیل باشد، گفت: این مسئله گزینه دولت ما نیست. من به عنوان وزیر اقتصاد در راستای منافع اقتصادی کشور خود به ایران سفر کردم و سفر وزرای فرانسوی و ایتالیایی به ایران نیز با همین هدف خواهد بود.


آلمان چندین دهه یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران بوده است که البته این مسئله در پی اعمال تحریم‌ها کمرنگ شد. اما اکنون شرکت‌های آلمانی در پی دستیابی به توافق هسته‌ای درصدد احیای این مسئله هستند.


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسهف نیز قرار است هفته جاری به تهران سفر کند و دولت اسپانیا نیز در حال برنامه‌ریزی برای اعزام مقامات خود به تهران در ماه سپتامبر (شهریور) است. رئیس‌جمهوری اتریش نیز احتمالا به عنوان نخستین مقام ارشد غربی طی روزهای هفتم تا نهم سپتامبر به تهران خواهد آمد. همچنین ایتالیا نیز درصدد اعزام وزرای دولت خود به تهران در هفته‌های آتی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته