دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1394 - 08:45

علی تبریزی: مدال‌های طلای جام الماس از ایران خارج نمی شوند/ بدنسازان آمریکایی نمی‌آیند

سرمربی تیم ملی بدنسازی و پرورش اندام گفت: رقیب اصلی ورزشکاران ما در مسابقات جام الماس ورزشکاران کشور مصر هستند که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جهان بالاتر از ما ایستادند.
کد خبر : 29407

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، چهارمین دوره رقابت های بدنسازی و پرورش اندام بین‌المللی جام الماس (دایاموند کاپ) در حالی مهر ماه امسال در جزیره کیش برگزار می‌شود که در این مسابقات نماینده‌ای از کشور آمریکا حضور پیدا نخواهد کرد. البته تیم ملی کشورمان که سال گذشته نایب قهرمان جهان شد و یک ماه و نیم پیش به مقام قهرمانی آسیا رسید در این دوره از مسابقات شرکت نمی‌کند چرا که این رقابت‌ها به صورت انفرادی برگزار می‌شود.


علی تبریزی، سرمربی تیم ملی بدنسازی و پرورش اندام، در خصوص اینکه چرا رقابت‌های جام الماس به صورت تیمی برگزار نمی‌شود به خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، توضیح داد: «از آنجا که در این مسابقات به ورزشکاران شرکت‌کننده جایزه نقدی پرداخت می‌شود، هیچ تیم ملی به ایران نخواهد آمد و رقابت‌ها به صورت انفرادی برگزار می‌شود. طبق توافقات انجام گرفته، هیچ گونه فیلترینگی برای حضور ورزشکاران سراسر کشور وجود ندارد و همه کسانی که تصور می‌کنند، شانس این را دارند در این رقابت‌ها در میان 3 ورزشکار برتر قرار بگیرند، می‌توانند با پرداخت 200 دلار بخت خود را بیازمایند.»


عضو کمیته فنی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام با اشاره به اینکه رقابت‌های جام الماس در 3 رشته برگزار می‌شود، اظهار کرد:« این بازی‌ها در رشته‌های بادی کلاسیک، فیزیک و پرورش اندام برگزار می‌شود. ضمن اینکه در کنگره‌ای که چند روز پیش از شروع رقابت‌ها خواهیم داشت بحث چگونگی نحوه برگزاری این رشته‌ها نیز مشخص می‌شود.»


وی افزود:« در مورد رشته فیزیک باید بگویم که این رشته جدید بدنسازی به صورت مدلینگ است. ورزشکارانی که در آن شرکت می‌کنند نیاز به فیگور خاص و حجم بالایی ندارند و تنها باید از بدن بدون چربی برخوردار باشند؛ یک بدن استاندارد فیتنس که نیازی به نشان دادن زیر بغل و جلو بازو ندارد و تنها باید از جلو، پهلو و پشت اندام مناسبی داشته باشد. آنها زمانی که روی استیج می روند باید شلوار یا شلوارک بلند بپوشند. در حقیقت در این رشته زیبایی آناتومی بدن مطرح است.»


تبریزی ادامه داد:«در رشته بادی کلاسیک حجم بیشتر از بچه‌های فیزیک و اندام کشیده مدنظر داوران است. بدنسازهای حاضر در این بخش باید اندامی قدرتی، نسبتا خشک و نسبتا حجیم داشته باشند. به عنوان نمونه ورزشکاری که قد او 170 سانتی متر باشد، نمی‌تواند وزنی بیش از 72 کیلوگرم داشته باشد. این قانون کار را برای ورزشکارن تا حدودی سخت‌می‌کند.»


عضو هیات رئیسه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام یادآور شد: «در پرورش اندام هم شرایط یه این گونه است که ورزشکار برای برنده شدن باید کمترین وزن با بیشترین حجم یا همان جرم عضلانی را داشته باشد. »


وی در ادامه در خصوص پاداش این دوره از مسابقات گفت:«نحوه پرداخت پاداش ها در چند روز آینده مشخص می‌شود اما تا آنجا که خبر دارم جایزه کلی این رقابت‌ها بیش از 30 هزار دلار است.»


تبریزی در خصوص شانس ایران برای قهرمانی در این رقابت‌ها بیان کرد: «با توجه به نتایج خوبی که در سال‌های اخیر به دست آوردیم و رشد قابل قبول این ورزش در ایران به نظرم اکثر مدال‌های طلا از کشورمان خارج نمی‌شود. ورزشکاران ما به خاطر میزبانی که داریم از آرامش خاطر خاصی برخوردارند چون مسیر پرواز ورزشکاران ما کوتاه است و همانند سفرهای طولانی نیست که بدنشان افت بکند. ضمن اینکه ورزشکاران ما در سال های اخیر از لحاظ کیفیت بدنی وکمیت رشد قابل قبولی داشته اند.»


وی افزود:« با توجه به پرهزینه بودن ورزش بدنسازی، ورزشکاران کشورهای عربی از رقبای اصلی بچه‌های ما هستند. ولی رقیب اصلی ورزشکاران ما ورزشکاران کشور مصر هستند که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جهان بالاتر از ما ایستادند و باعث نایب قهرمانی ما شدند. البته چون این رقابت‌ها به صورت آماتور برگزار می‌شود، ورزشکاران آمریکایی که عادت دارند فقط در رقابت‌های حرفه‌ای حضور پیدا کنند، به ایران نمی‌آیند تا کار بچه‌های مار سخت‌تر کنند.»


عضو کمیته فنی فدراسیون در خصوص قانون جدید IFBB با اشاره به این موضوع که احتمال تست دوپینگ در رقابت‌های جام الماس وجود دارد، تصریح کرد:« با وجود آماتور بودن مسابقات چون فدراسیون جهانی پرورش اندام IFBB کنترل این رقابت‌ها را برعهده دارد و از آنجا که این فدراسیون با سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) قرار داد دارد احتمال گرفتن تست دوپینگ توسط نمایندگان وادا هست. بنابراین احتمال گیر افتادن ورزشکاران دوپینگی زیاد است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب