دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1397 - 04:23
آنا گزارش می‌دهد؛

بازخوانی چند هشدار امام‌خمینی(ره) برای بستن تنگه هرمز

تهدید به بستن تنگه هرمز مسبوق به سابقه و مختص شرایط حاد است. علاوه بر دوره جنگ تحمیلی، ایران در سال 2011 و در بحبوحه تحریم‌ها نیز چنین تهدیدی مطرح شد و جامعه جهانی این تهدید را جدی گرفت و عقب نشینی کرد.
کد خبر : 293925

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری‌آنا، تنگه هرمز در خلیج فارس محل عبور روزانه میلیون‌ها بشکه نفت است و یک سوم تا یک چهارم کل نفت مورد نیاز جهان از این تنگه عبور می‌کند. بخش قابل توجهی از صادرات نفت کشورهایی، چون عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از تنگه هرمز عبور کرده و تمام گاز طبیعی مایع شده LNG قطر نیز از این تنگه به بازار جهانی صادر می‌شود .


بیش از 17 میلیون بشکه نفت خام (یک سوم حمل و نقل نفتی جهان از راه دریا) روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کند که تحرکات نظامی و ناامن شدن این منطقه سبب بالا رفتن هزینه های بیمه کشتی‌ها و بالا رفتن اتوماتیک قیمت نفت خواهد شد. به همین خاطر به بخش کوتاهی از بیانات بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی درباره ناامن شدن منطقه خلیج فارس و بستن تنگه هرمز می‌پردازیم.


دولت ایران مصمم است با تمام قدرت تنگه هرمز را مسدود کند


ملت ایران و قواى مسلح شجاع و فداکار براى افراشتن پرچم توحید و تحکیم پایه‌‏هاى جمهورى اسلامى، سال سوم دفاع از هجوم عفلقیان بى‏‌فرهنگ را پشت سر مى‏‌گذارند و با سپاس بى‏‌پایان از خداوند متعال و مددهاى غیبى و آشکار او، از کشور بقیة اللَّه، أرواحنا لمقدمه الفداء، در تمام میدان‌ها به بهترین وجه دفاع نموده و پیروز شدند و در میدان جنگ تحمیلى، متجاوز جسور را که با کمال جهالت از وعده‏‌ها و نویدهاى امریکا اغفال و خود را در این دام مهلکه انداخت. آن چنان ادب کرد که اینک به هر دولتى پناه برده و به هر درى می‌‏زند که خود را از این دام خود ساخته نجات دهد؛ ولى بحمد اللَّه موفق نخواهد شد. اکنون که از جمهورى اسلامى سیلى خورده و امیدى برایش نمانده است، به دولت فرانسه نیز متشبث شده است تا با کمک سلاح‌هاى مخرب به منابع اقتصادى ایران ضربه بزند و برگى بر جنایات خود بیافزاید. این جانب به همه کشورهاى منطقه و کشورهایى که به نحوى از نفت استفاده مى‏‌کنند هشدار مى‏‌دهم که دولت ایران با تمام قدرت در مقابل این جنایت ایستادگى مى‏‌نماید و مصمم است تا در صورت وقوع‏ چنین جنایتى، با تمام قدرت تنگه هرمز را مسدود کند و اجازه ندهد حتى یک قطره نفت از آنجا صادر شود. مسئول پیامدهاى این حادثه بزرگ دولت فرانسه است. (31 شهریور 1362)


بستن تنگه هرمز اجازه نمی‌خواهد!


رئیس جمهور آمریکا گفت ما اجازه نمى‏‌دهیم که تنگه هرمز بسته بشود. این خیال مى‏‌کند حالا هم سابق است که اجازه مى‏‌خواهد، اجازه ایشان تاثیر دارد. (9 اسفند 1362)


بفرمایید در خلیج فارس تا ببینید چه خبر است


اگر نفهمیدید تا حالا که دنیا چه خبر است، باید گفت که شما در رأس نفهم‌ها واقع هستید و اگر مى‏‌فهمید و خیال مى‏‌کنید مردم دیگر نمى‏‌فهمند، این هم باز یک اشتباه بزرگ است که شما خیال مى‏‌کنید مردم حالا، مردم زمان صد سال پیش از این‏اند، مردم زمان پنجاه سال پیش از این‏اند؛ نه، این طور نیست، تغییر کرده است، تحول حاصل شده است، دنیا به هم خورده است، انقلاب پیدا شده است در دنیا و شما سرتان را زیر برف کرده‏‌اید و همان حرف‌هاى سابق را مى‏‌زنید: اگر در خلیج فارس چه بشود، تنگه هرمز چه باشد، ما چه مى‏‌کنیم. شما خیال مى‏‌کنید که حالا هم مثل سابق است که در خلیج فارس و در همه جا یک کلمه مى‏‌گفتید، تمام مى‏‌شد قضیه. حالا نیست مسأله این طور. بفرمایید در خلیج ببینید چه خبر است‏. (8 فروردین 1366)


ایران در بستن تنگه هرمز تا به حال از سیاست صبر پیروی نموده است


جمهورى اسلامى ایران به امنیت در خلیج فارس اهمیت زیادى مى‏دهد و به همین دلیل و على رغم فراهم بودن همه نوع امکانات دریایى و هوایى و زمینى در بستن تنگه هرمز و صدمه وارد کردن به کشتی ها و نفت‏کش ها و منافع و مراکز صدور نفت و پالایشگاهها و بنادر منطقه تا به حال از سیاست صبر و انتظار و جلوگیرى از گسترش جنگ پیروى نموده است و فقط در حد نشان دادن مقدار کمى از قدرت و حضور و توانایى خود و مقابله به مثل وارد عمل گردیده است و دنیا به این حقیقت رسیده است که ناامنى در خلیج فارس فقط به ضرر ایران تمام نمى‏شود، بلکه قویترین قدرتها و ابرقدرتها هم اگر مثل امریکا تمامى امکانات هوایى و دریایى و جاسوسى- خبرى خود و هم‏پیمانان خود در منطقه را بسیج کنند، که حتى یک کشتى را بدون خطر اسکورت و حفاظت نمایند، از این خطر و ضرر مصون نخواهند ماند و در این گرداب ناامنى غرق مى‏شوند و على رغم آن همه مقدمات و تمهیدات و جار و جنجالهایى که در جهان آمریکا برپا نموده است و دهها خبرنگار و فیلمبردار را به منطقه گسیل داشته‏اند تا خبر موفقیت نقشه‏هاى شوم امریکا را مخابره کنند، خداوند زمینه رسوایى و زبونى امریکا را به دست غیب خود فراهم مى‏آورد و اقتدار معنوى پرچم لااله‌الاالله را بر پرچم کفر به نمایش مى‏‌گذارد و دل بندگان خالص خویش را شادمان مى‏‌سازد و چه بهتر که امریکا و ریگان از مسیر سیاست مین‏گذارى شده خلیج فارس که کوس رسوایى آنان را در جهان به صدا درآورده است مجدداً عبور نکند و بر مرکب غرور و جهلى که تا به حال دهها بار صاحب خود را بر زمین کوبانیده است، سوار نشود و لا اقل شبح قدرت و قدرت‏نمایى خود را پیش نوکران خود مثل کویت حفظ کند و بیش از این آنان را از شکست و خفت خود شرمسار و سرافکنده نسازد و مطمئن باشند که ادامه جولان در خلیج فارس منطقه را به کانون خطر و بحران ناخواسته علیه خود آنان سوق مى‏دهد. و دنیا اگر خودش را آماده بحران نفت و به هم خوردن همه معادلات اقتصادى و تجارى و صنعتى کرده است، ما هم آماده‏ایم و کمربندها را محکم بسته‏ایم و همه چیز براى عملیات آماده است. و حتماً امریکا باید به این نکته برسد که دخالت نظامى در خلیج فارس صرفاً یک آزمایش نیست که یک دام بزرگ و یک بازى خطرناک است و ما و همه مسلمانان منطقه خلیج فارس، حضور نظامى ابرقدرتها را نقشه و مقدمه تهاجم و حمله به ممالک اسلامى و کشور جمهورى اسلامى ایران و در ادامه حمایت از صدام تلقى مى‏کنیم. مسلمانان جهان با همراهى نظام جمهورى اسلامى ایران عزم خود را جزم کنند تا دندانهاى امریکا را در دهانش خرد کنند و نظاره‌‏گر شکوفایى گل آزادى و توحید و امامت جهان نبى اکرم باشند. (ششم مرداد 1366)


رویارویی نیروی دریایی در تنگه هرمز در برابر آمریکا، نشانه اقتدار است


نیروى دریایى نیز همچون سایر نیروها بحمد اللَّه در آبهاى خلیج فارس و مرزهاى آبى کشور در عرصه دفاع مقدس از کشور اسلامى‏مان چون نگینى درخشنده است و بر عرشه کشتىِ افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است. رویارویى آنان با نیروى دریایى دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نیز کنترل و بازرسى کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمریکاى متجاوز و حضور جدى آنان در آب هاى بین‌المللى نشانه اقتدار و اعتبار این نیروى بزرگ و سرافراز است‏. (28 فروردین 1368)


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته