دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1397 - 12:24
رئیس دانشگاه شاهد:

نیروهای انقلابی در حل مسائل اجتماعی کوتاهی کرده‌اند/ نسخه‌های غربی درمان آسیب‌های اجتماعی کشور نیستند

رئیس دانشگاه شاهد گفت:‌ باید بپذیریم همه ما در عرصه نظر و عمل در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی که از موانع جدی پیشرفت به شمار می‌رود، ضعیف عمل کرده‌ایم.
کد خبر : 293856

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کامیار ثقفی در همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که در واحدهای تحقیقاتی دانشگاه شاهد برگزار شد، اظهار کرد: ‌مواجهه در دو بخش پیشگیری و تقابل مورد توجه ما قرار گرفته است اما وجه تمایز این همایش با همایش‌های مشابهی که در سال‌های گذشته با همین عنوان برگزار شده نگاه دینی و اسلامی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است.


وی افزود: ‌طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همان‌طور که در حوزه‌های نظریه‌پردازی و تبیین عملیاتی جامعه الگو کم‌کار بوده‌ایم در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیز ورود قابل توجهی نداشتیم.


رئیس دانشگاه شاهد تصریح کرد: این وضعیت در جهان فعلی از نظر نتیجه و برون‌داد متفاوت نیست. با مرور بر وضعیت کشورهایی که مدعی تمدن نوین هستند شاهد هستیم برخی انحرافات شکل هنجاری به خود گرفته و این موارد از جمله دلایل سقوط تمدن غربی به شمار می‌رود.


ثقفی عنوان کرد: جهان امروز شاهد تلاش تمدن غرب برای جریان‌‌سازی برخی از این آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی است اما از طرفی دیگر غرب برای مقابله با آنچه به عنوان آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود نسخه‌هایی پیچیده است که خودشان هم نتوانسته‌اند این نسخه‌ها را عملیاتی کنند.


وی با بیان اینکه جوامع غربی قصد دارند نسخه‌هایی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان روش‌های علمی به خورد جوامع در حال توسعه بدهند، گفت:‌ کشورهایی که عمدتا مقلد هستند این روش‌ها را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند. واضح است اگر با نگاه خوش‌بینانه و از بعد فرهنگی و تاریخی به موضوع بپردازیم عدم پاسخگویی این روش‌ها از گذشته قابل پیش‌بینی بوده است.


رئیس دانشگاه شاهد اضافه کرد: باید بپذیریم همه ما در عرصه نظر و عمل در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی که از موانع جدی پیشرفت به شمار می‌رود، ضعیف عمل کرده‌ایم.


ثقفی اظهار کرد: عقلانیت، ‌تکیه بر نظرات و تکرار روش‌هایی که در گذشته عدم اثربخشی و ناکارآمدی‌شان به اثبات رسیده یکی از عوامل ضعف ما در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.


وی گفت: اگر بخواهیم با مدل‌های رایج دنیا که برگرفته از تمدن غربی است به مقابله با این آسیب‌ها بپردازیم نتیجه‌اش همین انحرافاتی می‌شود که در جامعه با آن مواجهیم، باید راه حل جایگزین وجود داشته باشد.


رئیس دانشگاه شاهد با بیان اینکه خداوند انبیا الهی را به منظور نشان دادن طریق هدایت و جلوگیری از انحرافات بشر قرار داده است، گفت: باور قطعی داریم که اسلام راه حل سعادت بشر را برای همه زمان‌ها در اختیار دارد و تنها کافی است عالمانه در مسیر کشف راه حل‌ها گام برداریم.


ثقفی با اشاره به اقدامات دانشگاه شاهد برای ورود به موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: دانشگاه شاهد بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری سلسله اقداماتی را با پیگیری‌های وزارت کشور در زمینه آسیب‌های اجتماعی آغاز کرده است.


وی درباره همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت:‌ این همایش با کارکرد پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از اقدامات آغازین شکل گرفته و با مشارکت برخی مراکز تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی آماده برگزاری است.


رئیس دانشگاه شاهد اضافه کرد: این دانشگاه از همه محققین برای انجام پژوهش در موضوع آسیب‌های اجتماعی دعوت به عمل می‌آورد و منتظر ارائه پیشنهادات کارشناسانه و عملیاتی است.


ثقفی اظهار کرد: ‌امیدواریم که همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نیروهای انقلابی در این عرصه با حضور جهادی خودشان مسیر را برای حضور آحاد مردم باز کنند.


وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در روشن‌گری و ایجاد زمینه‌هایی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: حضور و نقش رسانه‌ها در این عرصه برای ایجاد رغبت و انگیزه جهت ورود به عرصه آسیب‌های اجتماعی برجسته است.


رئیس دانشگاه شاهد عنوان کرد: حاکمیت قدرت اجرایی دارد و باید تکالیف خود را به درستی اجرا نماید اما بدون حضور مردم آنچه در شان انقلاب، نظام و جامعه الگویی که مد نظر است،‌ اتفاق نخواهد افتاد و امیدواریم رسانه‌ها به انحرافاتی که امروز شاهد آن هستیم و رشته در تاریخ بشر دارد، بپردازند.


ثقفی با اشاره به اولویت‌های همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی گفت: اولویت‌هایی که برای موضوع این همایش و پژوهشکده مطالعات آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده اولویت‌هایی است که مجموعه نظام در نظر دارد.


وی ادامه داد: ششمین جلسه رهبر معظم انقلاب اسلامی با سران قوا برای بررسی آسیب‌های اجتماعی در اردیبهشت ماه برگزار شد و عناوینی که در این همایش مطرح شده از این جلسات اخذ شده است.گستره آسیب‌های اجتماعی زیاد است اما با توجه به میزان اثرگذاری و بضاعتی که در اختیار داشتیم باید موضوعات اولویت‌بندی می‌شد که در نهایت به عناوینی که برای همایش در نظر گرفته شده رسیدیم.


رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به کمک نهادها و دستگاه‌های دیگر برای ورود به عرصه آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: دانشگاه شاهد قرار نیست به تنهایی در موضوعی با این گستره و اهمیت کار را دنبال کند ما با افتخار اعلام می‌کنیم در این عرصه خدمت‌گذار هستیم و از تمام مراکز دانشگاهی و حوزوی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی دغدغه دارند، درخواست می‌کنیم ما را یاری نمایند.


ثقفی افزود: وقتی کاری با چنین درجه اهمیت مطرح می‌شود نمی‌توان با روش‌های جاری به توفیق چندانی دست پیدا کرد همان‌طور که مقام معظم رهبری به درستی فرمودند انتظارم از شما کارهای فوق‌العاده است.


به گفته ثقفی آسیب‌هایی که ریشه تاریخی دارند به آسانی و در بازه زمانی کوتاه قابل حل نیستند و نیاز به ممارست، ‌کار کارشناسی و پژوهش‌های طولانی مدت برای رسیدن به نتیجه مطلوب دارند.


وی گفت: آسیب‌های اجتماعی بدون حضور مردم قابل حل نخواهد بود، در طول تاریخ انقلاب مشاهده کردیم هر جا مردممان حضور پیدا کردند پیروزی نصیب کشور شده است مانند دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی. در حال حاضر هم برای حل مساله آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد مردم باید ایثارگرانه ورود کنند.


رئیس دانشگاه شاهد اظهار کرد: ‌این همایش و تحقیقاتی که بعد از این انجام خواهد شد درصدد پیدا کردن روش‌های عملیاتی و کارآمد برای رفع مشکلات است.


ثقفی با بیان اینکه نیروهای انقلابی در ورود به مسائل اجتماعی کوتاهی داشتند، گفت: اگر توجهی از طرف مجموعه نظام پشت این حرکت نباشد اقدامات ما در حد همایش باقی خواهد ماند.


وی در پایان گفت: بنا داریم واقعا نسخه عملیاتی از دل کارهای تحقیقاتی استخراج شود.


لازم به ذکر است این همایش سه شنبه 26 تیر ماه در محل سازمان همایش‌های صدا و سیما با حضور وزیر کشور و جمعی از مسئولان عالی‌ رتبه برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته