دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی کرد؛

بار سنگین هزینه اوراق تسهیلات مسکن فرابورس بر دوش خانه‌اولی‌ها+سند

اوراق تسهیلات مسکن در برخی سررسیدها به بیش از 70 هزار تومان رسید تا بار سنگینی را بر دوش خانه‌اولی‌ها و متقاضیان مسکن تحمیل کند.
کد خبر : 293630

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس ایران معامله‌ می‌شود در طول 3 ماه گذشته با افزایش 10 هزار تومانی به بیش از 70 هزار تومان رسیده است.


متقاضیان مسکن نیز به دنبال افزایش قیمت باید هزینه بیش‌تری را بابت خرید «تسه‌ها» در فرابورس بپردازند و در نهایت منجر به کاهش عملا قدرت خرید متقاضی خواهد شد.


بنابراین گزارش، اگر قیمت حق تقدم اوراق تسهیلات مسکن، برای زوج‌های جوان 70 هزار تومان محاسبه شود، برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری شود؛ و با یک محاسبه ساده باید مبلفی معادل 14 میلیون تومان هزینه شود.


با این حساب، یک زوج جوان برای دریافت وامی که خود دارای سود است، باید در ابتدا 14 میلیون تومان پرداخت کند.



بنابراین، با افزایش میزان وام به 120 میلیون تومان این رقم نزدیک به 17 میلیون تومان می‌رسد.


به گزارش آنا، امتیاز تسهیلات مسکن سررسید خرداد 97 به رقم 705.000 ریال رسید در حالیکه در روز معاملاتی گذشته خود، 696.000 ریال بود.


با بررسی سابقه معاملات اوراق تسهیلات مسکن در سررسید خرداد ماه 97، مشخص می‌شود که نرخ این اوراق در فاصله تنها 10 روز معاملاتی نزدیک به 4 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.


به عبارت دیگر با افزایش این نرخ، کاهش قدرت خرید خریداران را شاهد خواهیم بود؛ به عنوان مثال خریداران اوراق برای وام 120 میلیون تومانی باید نزدیک به یک میلیون تومان هزینه بیش‌تری بپردازند.



انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته