دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1394 - 11:52
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی ایران در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

15 درصد جمعیت بالغ کشور به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی ایران، گفت: 10 تا 15 درصد جمعیت بالغ کشور(افراد بالای 15 سال) به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند که 40 تا 45 درصد این جمعیت به دلیل سبک زندگی غلط و حذف نکردن ریسک فاکتورها دچار نارسایی مزمن کلیه می‌شوند.
کد خبر : 29337

دکتر سید منصور گتمیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دیابت و فشار خون را مهم‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به نارسایی و بیماری‌های مزمن کلیه دانست و گفت: تحقیقات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد «دیابت» تاثیر 55 درصدی در بروز نارسایی و بیماری‌های مزمن کلیه دارد که این آمار در کشور ما حدود 35 تا 40 درصد است.


وی افزود: استعمال سیگار، مواد رنگی که در عکس‌های پزشکی استفاده می‌شود، چاقی، افزایش وزن، مصرف فست فود و چربی نیز می‌تواند منجر به بروز نارسایی و بیماری‌های مزمن کلیه شود.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی ایران، گفت: شیوع بیماری‌های مزمن کلیه در جامعه ما بیش از نارسایی مزمن کلیه است. بیماری مزمن کلیه تمام موارد خفیف را شامل می‌شود و با حذف ریسک فاکتورها می‌توان آن را بهبود بخشید و درمان کرد، اما نارسایی مزمن کلیه شامل سه درجه خفیف، متوسط و شدید می‌شود که در موارد خفیف و متوسط یا بیمار هیچ گونه علامتی ندارد و یا علامت بیماری بسیار خفیف است اما در موارد شدید بیمار نیاز به پیوند کلیه دارد.


این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: 10 تا 15 درصد جمعیت بالغ کشور(افراد بالای 15 سال) به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند که 40 تا 45 درصد این جمعیت به دلیل سبک زندگی غلط و حذف نکردن ریسک فاکتورها دچار نارسایی مزمن کلیه می‌شوند.


وی با بیان اینکه کودکان کم‌تر به بیماری مزمن کلیه مبتلا می‌شوند، گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین المللی بیماری‌های کلیه 10 درصد مردم جهان از بیماری مزمن رنج می‌برند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته