دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1397 - 11:17
رئیس کمیته امداد در صحن شورای شهر تهران:

200 هزار تهرانی حامی ایتام کشور هستند/ همکاری کمیته امداد برای جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه 800 هزار حامی یتیمان در کشور وجود دارد، گفت: تهرانی‌ها بیش از 200 هزار نفر از این افراد را تشکیل می‌دهند.
کد خبر : 293281

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پرویز فتاح در هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز سومین بار است که به صحن شورای شهر می‌آیم و قبلا در پست‌های دیگر در صحن شورای شهر حاضر شده‌ام، اظهار کرد: ‌این نشان می‌دهد که من به عملکرد شوراها اعتقاد دارم برخی صحبت‌ها درباره شوراها زده می‌شود اما من معتقدم شورا لازم است و اگر به درستی عمل کند قوانین هم این منطق را می‌پذیرد.


وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: البته من علاقه‌مند بودم که آقای مهندس هاشمی شهردار تهران شوند آن هم به خاطر سبقه و وجاهت‌شان و بزرگواری که از پدر مرحوم‌شان به ارث بردند و البته نظر شورا چیز دیگری بوده است و این اتفاق نیفتاد.


رئیس کمیته امداد درباره افشانی شهردار فعلی پایتخت عنوان کرد: آقای افشانی هم استاندار فارس بودند و در حوزه امداد یک مددکار واقعی بودند؛ شاید راضی نباشند که من بگویم اما آقای افشانی در زمان تودیع‌شان 22 سکه بهار آزادی دریافت کردند و فردای همان روز این سکه‌ها را به رئیس کمیته امداد استان فارس تحویل دادند و خواستند تا از سکه‌ها در زمینه کمک به ایتام و زوج‌های جوان استفاده شود.


وی ادامه داد: افشانی با هر موضع سیاسی، ولایت‌مدار است و اگر رهبری انقلاب نظری داشته باشند، حتما عمل می‌کند. این موضوع را بارها به من گفته‌اند که من تابع رهبری هستم و اگر خودم نظری داشته باشم و رهبر نظر دیگری داشته باشند، من به آن عمل می‌کنم.


فتاح با بیان اینکه من و مهندس هاشمی سبقه عمرانی داریم و شهرداری‌ها و شوراها یکی از مبحث‌های مهم‌شان رسیدگی به امور عمرانی است، تصریح کرد: در دوران گذشته نیز روی این موارد کار شده و به امید خدا در این دوره توسعه پیدا می‌کند اما به عنوان کسی که در کمیته امداد فعالیت می‌کند می‌خواهم بگویم که باید در دوره جدید به مسائل نرم‌افزاری اجتماعی و فرهنگی تهران بیشتر رسیدگی شود زیرا هزینه آن کمتر است. یک پل یا یک زیرگذر هزینه هنگفتی دارد اما این کار کم هزینه‌تر است.


رئیس کمیته امداد اضافه کرد: من عضو کمیته‌ آسیب‌های اجتماعی هستم و شش جلسه را در حضور رهبر انقلاب بوده‌ام و مبحث‌هایی که در این رابطه مطرح شده را شنیده‌ام. همچنین عضو شورای اجتماعی تهران نیز هستم امیدوارم شورای شهر نیز نسبت به این موضوع موثرتر ورود پیدا کند، همه ما در نظام اسلامی مسئول هستیم مردم به شما، دولت و رئیس جمهور رای دادند تا بر این صندلی‌ها تکیه بزنید امام فرمودند نیازمند ولی‌نعمت من و شماست پس جنوب شهری‌ها ولی‌نعمت ما هستند. تذکر من به خودم و شما این است که یادمان نرود هر جا که هستیم به فکر فقرا باشیم اگر قرار است عوارضی مجوزی داده شود به این قشر بیشتر توجه کنیم.


وجود 800 هزار حامی ایتام در سطح کشور


وی با بیان اینکه از میان 800 هزار حامی یتیمان در کشور بیش از 200 هزار نفر آنها در تهران هستند، عنوان کرد: تهرانی‌ها نه تنها به یتیمان استان تهران بلکه به همه ایران توجه می‌کنند ما در تهران از پول دولت برای کمیته امداد استفاده نمی‌کنیم مردم تهران بالاترین تعداد خیریه‌ها را دارند و در ابعاد مختلف فعالیت می‌کنند.


کمک کمیته امداد در بحث جمع‌آوری متکدیان


فتاح با بیان اینکه در باب مساله تکدی‌گری ما در کنار شما حضور داریم، عنوان کرد: در این باره باید شهرداری، بهزیستی و استانداری با یکدیگر همکاری کنند تا بحث متکدیان در سطح شهر مرتفع شود آنها از احساسات مردم سواستفاده می‌کنند و بعضا ایرانی هم نیستند ما در کنار شما هستیم تا این معضل ریشه‌کن شود.


وی کودکان کار را یکی دیگر از موضوعات مورد توجه کمیته امداد عنوان کرد و گفت: در بحث ریشه‌یابی و جمع‌آوری شورای شهر باید فعالیت کند اما ما نیز در این موضوع در کنار شما هستیم.


معتادان متجاهر یکی دیگر از موضوعاتی بود که فتاح به آن اشاره کرد و گفت:‌ این افراد بلای جان صندوق‌ها شده‌اند هم اکنون 35 هزار خانواده معتاد را تحت پوشش قرار دادیم و هر مقدار نیاز باشد آنها را تحت پوشش قرار خواهیم داد.


وی تاکید کرد که طی دو سه سال گذشته 90 درصد صندوق‌های صدقات مورد بازآرایی قرار گرفتند این در حالی است که در سال 96 از تعداد صندوق‌ها 10 درصد کم شده است.


رئیس کمیته امداد اضافه کرد: روی صندوق‌های کمیته امداد هم شماره 7355 را درج کرده‌ایم تا شهروندان از طریق الکترونیکی کمک‌های خود را انجام دهند و درآمد ما از این راه نیز بهتر شده است.


به گفته فتاح درآمد یتیمان در طرح اکرام در کل کشور ماهیانه 200 هزار تومان و در تهران دو برابر بیشتر است.


وی با بیان اینکه ما با توسعه خیریه‌ها موافق هستیم و یک درصد توسعه‌ها توسط تهرانی‌ها پوشش داده می‌شود، عنوان کرد: این پوشش در سطح کشور 4 تا 8 درصد برآورد می‌شود البته همه خیریه‌ها به صراط نیستند کنترلی روی آنها وجود ندارد ما باید در کنار شما بتوانیم این کنترل‌ها را انجام دهیم.


رئیس کمیته امداد در ادامه از اعضای شورای شهر خواست که به هنگام نامگذاری خیابان‌ها به فرهنگ احسان و دینی نیز توجه کنند و از این اسامی هم بهره ببرند. همچنین از آنها خواست هر کدام از اعضای شورای شهر حامی یک یتیم باشند این در حالی است که مردم نیز این اقدام را انجام داده و این موضوع باعث خیر و برکت است.


جاگذاری صندوق‌های الکترونیکی در مترو و فرودگاه‌ها


فتاح با بیان اینکه هم اکنون با مساعدت شهرداری صندوق‌های الکترونیکی در متروها جاگذاری شده و همچنین فرودگاه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند، گفت:‌ در زمینه توسعه استراحت‌گاه‌ها و نقاهت‌گاه‌ها نیز در کنار شما هستیم و نباید بگذاریم کسی در خیابان بخوابد در واقع باید با مصوباتی که در شورای شهر به تصویب می‌رسد برای مددجوها تسهیلاتی در زمینه امکانات شهری ایجاد کنیم.


وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند، گفت: ‌این افراد بعضا دارای سن پایین و مطلقه هستند که شورای شهر نیز باید به این موضوع ورود پیدا کند، دانش‌آموزان و افراد خردسال نیز از دیگر اشخاصی هستند که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.


وی تاکید کرد: بحث ارائه وام اشتغال موضوع دیگری است که در کمیته امداد به آن توجه ویژه می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته