دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1394 - 11:17

آمریکا لایحه تعطیلی زندان «گوانتانامو» را تنظیم می‌کند

کاخ سفید در حال اتمام نگارش لایحه تعطیلی کامل زندان «گوانتانامو» است، زندانی که در جنوب‌شرقی کوبا قرار دارد و آمریکا در قراردادی در سال ۱۹۰۳ میلادی آن را از کوبا اجاره کرد.
کد خبر : 29326

به‌ گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، به‌دنبال حملات 11 سپتامبر، دولت آمریکا از پادگان «گوانتانامو» برای نگهداری مظنونان به اعمال تروریستی، بازجویی و محاکمه آن‌ها استفاده کرد. از آنجا که این زندان در خاک آمریکا قرار ندارد، قوانین دادگاه‌های آمریکا بر آن اعمال نمی‌شوند و بسیاری از متهمان در آنجا بدون تفهیم اتهام مدت‌ها است که در بازداشت قرار دارند.


بر اساس این گزارش، تعطیلی زندان «گوانتانامو» تا سال ۲۰۱۰، از وعده‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ میلادی بود. وی دو ماه پس از ورود به کاخ سفید دستور تعطیلی این زندان را صادر کرد ولی بعدا گفت که نمی‌تواند این زندان را در زمانی که وعده داده بود، تعطیل کند.


فرستادن بازداشتی‌های این زندان به کشورهای دیگر از همان زمان آغاز شد تا جایی‌که سال جاری اعلام شد فقط ۱۲۲ نفر زندانی در آنجا باقی مانده است.


«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت: دولت آمریکا به‌طور «محتاطانه و مسئولانه» در حال پایان نگارش لایحه‌ای برای تعطیل کردن زندان «گوانتانامو» است.


آمریکا شماری از این زندانیان را خطرناک می‌داند و به همین دلیل آن‌ها را آزاد نمی‌کند، اما در عین حال شواهدی هم برای محاکمه آن‌ها (در دادگاه‌های نظامی یا مدنی) ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته