دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1397 - 12:35
زاکانی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

اعتمادسازی تنها راه آوردن مردم به میدان مشکلات

اهمیت شرایط اقتصادی در پسا برجام، چگونگی ورود دولت به مشکلات مردم، راهکار برخورد با اروپایی‌ها در ادامه راه، طرح‌های مطروحه علیه دولت در قالب استعفا و ... مواردی است که در گفت‌وگو با علیرضا زاکانی به آن پرداخته شده است.
کد خبر : 293110

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علیرضا زاکانی که از پیشگامان مبارزه با فساد سیاسی-اقتصادی است و نمایندگی مردم تهران در سه دوره هفتم و هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را دارد. مباحث روز کشور، نابسامانی‌های اقتصادی، طرح عدم کفایت رئیس جمهور و دیگر مسائلی که امروز جزو دغدغه‌های کشور به حساب می‌آید بهانه‌ای شد تا با وی به گفت‌وگو بنشینیم. آنچه می‌خوانید ماحصل نشستی با این فعال اصولگرا است.


* شما چهره منتقد برجام شناخته شده‌اید، شرایط کشور در پسا برجام را چگونه ارزیابی می‌کنید. راه حل برون رفت از مشکلات کنونی از نگاه شما چیست؟


- گره‌زدن مسائل کشور به اموراتی که توسط دیگران و بعضا خارج از کشور تدبیر می‌شود و امید بستن به تعهدات آنان و منتظر ماندن برای دریافت کمک از خارج از کشور، مشکلات ما را حل نخواهد کرد و وضعیت ما را بهتر نمی‌کند. لذا باید برای مشکلات کشور خودمان راه حل مشخص و دقیقی را احصا کنیم و مبتنی بر آن و بر اساس توانمندی‌های داخلی، فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی بار کار را ببندیم. در این صورت می‌توانیم به حل مشکلات امید داشته باشیم.


در برجام از همان ابتدا رویکرد غلطی انتخاب شد و آن اعتماد به آمریکا برای حل مشکلات کشور بود. این اشتباه باعث شد آمریکایی‌ها از اعتماد ما سوءاستفاده کنند و زمینه را به سمت و سویی ببرند که ماحصلش تشدید مشکلات کشور باشد.


آمریکایی‌ها وقتی احساس کردند اروپا می‌تواند جای آنان را برای ما پر کند، به فکر این افتادند که نقش پلیس بد را بازی کنند تا امتیاز بیشتری بگیرند و با همین رویکرد از برجام خارج شدند و زیر تعهداتشان زدند. گرچه برجام تعهدات کمی را برای آنان در نظر گرفته بود اما همان را هم اجرا نکردند. بنابراین تلاطم‌های پس از برجام در جامعه ما بیشتر جنبه روانی دارد. چه بسا کسانی در کشور هستند که علاقمندند با ایجاد نابه‌سامانی برای خود سود حداکثری ایجاد کنند و برای همین کشور را ملتهب می‌کنند. وگرنه همه می‌دانیم شرایط کشور تغییر نکرده و این دشمنان و عناصر داخلی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا شرایط ویژه‌ای را به کشور القا کنند.


متأسفانه دولت هم تدبیر درست و فعالی ندارد و مانند این است که صحنه را به حال خود رها کرده است. بنابراین هم گرهزدن امورات داخلی کشور به مسائلی مانند برجام غلط است، هم بی‌مبالاتی در بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی، برای حل مشکلات یک اشتباه بزرگ است هم بی‌تفاوتی به تحولات جامعه و بی‌دغدغه‌گی نسبت به مشکلات عمومی مردم اشتباه فاحشی است که متأسفانه دولت هر سه اشتباه را با هم مرتکب می‌شود و نسبت به آن اصرار دارد. امیدوارم دولت بتواند از نقطه نظرات کارشناسان فرهیختگان دانشگاهی و حوزه بهره بگیرد و برای کار اساسی و جدی در جهت تغییر اراده کند.



* امید بستن به مذاکره با اروپایی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- اروپا به دو دلیل اراده اراده‌ای برای مواجهه با آمریکا ندارد. یکی اینکه در هدفی که با آمریکایی‌ها در مقابله با انقلاب اسلامی دارد مشترک است. بنابراین وقتی شما می‌گویید اروپا، در اصل از سیاست‌های اوباما و جریان خاصی در آمریکا سخن می‌گویید که هدفشان همان هدف امروز ترامپ است. با این تفاوت که راهی که اروپایی‌ها برای مقابله با انقلاب اسلامی می‌روند راه میان مدتی است و اینها می‌خواهند با پنبه سر ببرند. اما ترامپ اینگونه فکر نمی‌کند، او شمشیر را از رو بسته و همسان با عقبه جمهوری‌خواه خودش می‌خواهد بدون فوت هیچگونه وقتی با این تحلیل که انقلاب اسلامی دارد نابود می‌شود و برجام فرصتی برای تنفسش ایجاد کرده، بتواند این انقلاب را سرنگون کند. بنابراین اروپا در هدف با آمریکا اشتراک دارد. با این تفاوت که احساس می‌کند در برجام موقعیت بزرگی برای آنان ایجاد شده و ضرورت ندارد این منافع را برای آن هدف اصلی که دارد از دست بدهد. نکته دیگری اینکه اروپا منافعی در مشارکت با آمریکا و شرایطی را در مراودات اقتصادی با آنان دارد که اصلا حاضر نیست آنها را به خطر بیندازد و ریسک کند و چون در اهداف با آمریکا مشترک است، در مسیر هم با او همراه خواهد شد.


* پیوستن به FATF حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون خود داشت، نظر شما اینباره چیست؟


- اف‌ای‌تی‌اف حدود 40 قاعده و دستورالعمل هست که ما پیش از این در زمان آقای طیب‌نیا هم 36 تا از آنها را اجرا می‌کردیم. دولت لایحه 4 کنوانسیون دیگر را به مجلس آورد تا برایشان قانون تصویب کند که مجلس هم 3 تای آن را مصوب کرد. تنها یکی از این کنوانسیون‌هاست محل اختلاف است. علتش هم این است مجلس نمی‌خواهد همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد بگذارد و اگر قرار بر مذاکرات مجدد شد، پوئنی داشته باشند و قبل از اتمام حجت با اروپایی‌ها به همه خواسته‌های آنان تن نداده باشند و دستشان خالی بماند. البته این سطحی از سخن درست را در خودش داشت ولی همه حرف درست نبود. سطح بالاتری از صحبت‌ها به خروج آمریکا از برجام اشاره داشت و می‌گفت با تزریق مشکلات متعدد از سوی آمریکا اینها می‌خواهند فشار سد را وارد کنند، به این معنا که گشایشی که اینها می‌خواهند برای کشور ایجاد کنند، به طریق اولی از چند سرچشمه بالاتر بسته شده است؛ لذا با توجه به خروج آمریکا، این کنوانسیون‌ها دیگر موضوعیت ندارد. بحث دیگری هم بود که نسبت به همه این تحلیل‌ها درست‌تر بود، اینکه اصلا این کار غلط است. مصلحت نیست همه شبکه مراوداتی کشور در اختیار بیگانه قرار گیرد و این کار اشتباه عملا در حوزه‌های مختلف به ما آسیب می‌زند. از جمله حوزه مالی و پولی است که دشمن امروز بالای همین حوزه خیمه زده است و دارد ما را دچار مشکل می‌کند.



* یکی دیگر از موضوعاتی که این روزها در جریان اصلا‌ح‌طلب پیگیری می‌شود که ابتدا هم از تحلیل‌های آقای حجاریان بیرون کشیده شد، طرح عدم کفایت و استعفای رئیس جمهور است و نسبت دادن آن به اصولگرایان، نظرتان درباره این موضوع چیست؟


- طرح چنین موضوعی یک نوع فرار رو به جلو و مسأله سازی برای جامعه است. این دولت، دولت مستقر است و باید به وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند، این بسیار ناخوشایند است که کسی با وعده بیاید و بعد استعفا بدهد این معنی ندارد! یا اینکه وعده داده آمده و یک عده بخواهند عدم کفایت او را دنبال کنند، این اصلا مطرح نیست؛ امروز اولویت و مسأله اول کشور این است که مشکلات مردم چگونه حل شود. یک موقع هست کسی خودش را به خواب زده و به هیچ وجه بیدار نمی‌شود، آن زمان راه بیدار کردنش پناه بردن به ابزار قانونی است؛ اما امروز چنین موقعیتی نیست. معتقدم جریان انقلابی موظف است برای عبور از مشکلات کشور به دولت کمک کند. دولت هم باید پذیرای جریانات نقاد خود باشد و از آنان کمک‌های فکری و عملی بگیرد تا از این چاله بیرون بیاییم.


* وضعیت سکه و ارز را در کشور چگونه می‌بینید؟ تحلیل شما از افزایش قیمت سکه چیست؟


- وقتی کسی راه غلط را طی کند، نتیجه غلط خواهد گرفت. ما باید با جامعه صادق باشیم و رویکردهایمان را اصلاح کنیم. باید امید را به جامعه تزریق و به مردم اعتماد کنیم. بار و کار کشور را به دوش مردم منتقل کنیم تا حل شود. اگر ما رویکردمان را اصلاح کردیم و با باندهای قدرت و ثروت نامشروع برخورد کردیم و با مفسدین یک مواجهه جدی و اساسی داشتیم و فضای کشور را به سمت شفافیت بردیم، آنگاه مردم به ما اعتماد می‌کنند و محصول این اعتماد این است که مردم خودشان برای رفع مشکلات به میدان می‌آیند.


- ما یک نقدینگی سرسام‌آوری در کشور داریم که اگر کنترل نشود، در هر حوزه‌ای اعم از طلا،‌ مسکن، ارز و ...برود آن را نابود می‌کند. لذا دولت باید زمینه تزریق این نقدینگی به حوزه‌های سرمایه‌گذاری تضمین شده، مانند نفت، گاز و پتروشیمی را ایجاد کند. زمینه‌سازی برای حضور نقدینگی در مجموعه‌های مولد، شرایط را به سمت و سویی می‌برد که ماحصل آن این است که جامعه با اطمینان خاطری پولش را سرمایه‌گذاری کند و سودش را ببرد.


همچنین باید با عناصر مفسده جویی که اقتصاد کشور را ملتهب می‌کنند برخوردهای جدی شود، که در کنار این اطمینان بخشی و امید بخشی به جامعه و تصحیح رویکرد از خارج به داخل و انتقال بار کشور به مردم و اقتصاد را مردمی کردن و زمینه سازی برای انتقال نقدینگی به حوزه‌های مولد، موجب می‌شود هم با موشان حاضر در انبال جامعه و سودجویان برخورد شود و هم مردم این پیام شفاف را دریافت کنند که پول و امکان خود را در مسیرهای کاذب نیندازند و در راستای رشد و کمک به تولید کشور حرکت کنند.


* خطر نفوذ همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بود، چه در حوزه‌های سیاسی، اطلاعاتی و امروز هم اقتصادی، راه مقابله با آن را در چه می‌دانید؟


- سه نوع نفوذ داریم که می‌تواند ضربات مهلکی را به کشور وارد کند، یکی انتقال اطلاعات غلط به مسئولان تا آنان فضای متفاوتی با فضای واقعی را ببینند و تصمیم‌های غلط بگیرند. دوم اینکه کسانی بیایند برای مسئولان تصمیم‌سازی غلط داشته باشند. و شق سوم نفوذ که درجه بالای آن هم هست، اینکه مسئولی بیاید و خودش عامدانه تصمیم غلط بگیرد و به اعتقاد من کشور در هر سه دسته نفوذ گرفتار است و این کار سیستم‌های امنیتی است که این را استخراج کنند و دیگر اینکه اگر افرادی دچار چهره نفاق آلود هستند و نفوذ کرده‌اند و آدرس غلط می‌دهند -آن آدرسی که دلخواه دشمن است- باید آنها را آگاه کنند و اگر آگاه همی‌شوند، انگشت اتهام را به سمتشان بگیرند.


گفت‌وگو از معصومه رضاییان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته