نیازمند تغییر الگوهای فعلی در دانشگاهها برای دستیابی به توسعه هستیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسعود برومند در نشست هماندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: انتظار میرود ماموریت نظام آموزش عالی از یک طرف حل چالشهای جامعه باشد و از سوی دیگر بتواند به گونهای عمل کند که پنج پژوهشگاه و پنج دانشگاه به تراز بینالمللی برسند. به نظر میآید این ماموریت یک ماموریت کلاسیک است که باید برای دستیابی به آن یک سری شاخصهای پژوهشی را ارتقا بدهیم.
وی افزود: حل چالشهای جامعه و ارتقا به تراز بینالمللی به عنوان انتظار از نظام آموزش عالی دو موضوع متفاوت هستند اما اگر بتوانیم نوع نگاهمان را تغییر بدهیم وضعی میتوانیم به اهداف ترسیم شده دست یابیم چرا که در ماموریت اول تاکید میشود نسبت به ایمنی مردم، محیط زیست و سایر مسائل جامعه حساس باشیم اما در ماموریت دوم بحثهای زیرساختی را حل کنیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری بر انسجام بخشهای مختلف دانشگاهها و آموزش عالی تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم به دو ماموریت ذکر شده دست پیدا کنیم باید همه بخشهای دانشگاهی و آموزش عالی اعم از آموزش، پژوهش، مالی و ... با یکدیگر منسجم عمل کنند. در این شرایط است که دانشگاهها میتوانند در پروژه اقتصاد مقاومتی نقش آفرین باشند و نمیتوانیم بدون ایجاد یک تیم وسیع و درک متقابل در نظام آموزش عالی چالشهای فعلی کشور را رفع کنیم.
برومند تصریح کرد: شاخصهای رتبهبندی دانشگاههای کشور باید همگی همسو با یکدیگر باشند و اگر بخواهیم به رتبه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دست یابیم باید مشخص کنیم که در کدام شاخص رتبهبندی میتوانیم به این نقطه برسیم. میتوانیم در ظاهر تمامی شرایط کیفی برای دستیابی به رتبه بینالمللی را کسب کنیم اما در باطن قضیه، آن هدف لازم را کسب نکنیم اما اگر نوع نگاه در این زمینه تغییر کند با یک انسجام سازمانی و تیمی میشود نقش سازندهای در توسعه کشور ایجاد کنیم.
وی گفت: برای انسجام سازمانی و تیمی، در نظام آموزش عالی باید برنامه مشخصی داشته باشیم و اگر بخواهیم به عناصر اساسی این هدف توجه داشته باشیم منابع مالی به عنوان یک شاخص مهم تلقی میشود اما در کنار آن بازنگری فرآیندهای اجرایی نیز حائز اهمیت است
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه اگر فرآیندهای پژوهشی در دانشگاهها توسعه یابد و بتوانیم کیفیت را به طور دقیق تعریف کنیم میتوانیم به شاخصهای برتر دست یابیم اظهار کرد: تغییر ساختار درون دانشگاهها در شرایط فعلی بسیار الزامی به نظر میرسدو همچنین از توسعه تجهیزات و امکانات دانشگاه نیز نمیتوان غافل شد.
برومند گفت: متاسفانه آنچه که در دانشگاهها وجود دارد شاخصهایی است که از چندین دهه پیش تعریف شده و اگر بخواهیم در شرایط امروز به تراز جهانی دست یابیم و در عین حال چالشهای ملی را نیز حل کنیم باید این ساختارها تغییر پیدا کند و در چارچوب نیازها مجددا تعریف شود. بنابراین نیازمند تغییر الگوهای فعلی در دانشگاهها برای دستیابی به توسعه هستیم.
برومند در پایان خاطرنشان کرد: در کنار ضرورت تغییر الگوهای فعلی دانشگاهها باید روسای سازمانها نیز از مرتبه مدیریت دانشگاهها در جایگاه رهبری سازمانی دانشگاه قرار بگیرند. در اینصورت است که همه مشخصات رهبری را در خود توسعه خواهیم دید و میتوانیم در عرصههای جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/