دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1397 - 12:19
معاون علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه:

شاخص‌های ارتقای دانشگاه‌های کشور بومی‌سازی شود

معاون علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: شرایط دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های جهان با یکدیگر متفاوت است و شاخص‌های ارزیابی جهت ارتقای مراکز آموزش عالی باید بومی‌سازی شود.
کد خبر : 292945

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید نمکی در نشست ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: بنا نداریم در این شرایط از نظر بودجه‌ای به دانشگاه‌ها و مراکز علمی شرایط سختی تحمیل کنیم، البته هنر مدیران کشور اداره زیر مجموعه‌های خود در شرایط دشوار است.


وی با تقدیر از کسانی که پروژه پیشرفت را از تابستان سال 95 آغاز کرده‌اند، افزود: قرار است سازمان برنامه و بودجه مراکز آموزش عالی را مورد حمایت بیشتری قرار دهد.


معاون علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: سال گذشته تلاش کردیم در بخش آموزشی صد در صد بودجه را تخصیص دهیم و در بخش پژوهشی نیز صد در صد بودجه واریز شد که در دقایق آخر سال کمبودی به وجود آمد و متاسفانه مجبور شدیم بخشی از بودجه را کاهش دهیم.


نمکی عنوان کرد: آنچه که در مقایسه سرانه‌ها داریم بر مبنای PPP نیست، به عنوان مثال غذای دانشجویان در کشورهای اروپایی کمتر از 10 دلار نیست در حالی که در کشور ما این مبلغ به کمتر از 2 دلار می‌رسد به همین دلیل است که عرض می‌کنم باید سرانه‌ها تبدیل به PPP شود.


وی اضافه کرد: لازم است تا سرانه‌ها را یک بار دیگر مرور و مقایسه کنیم بر مبنای قدرت خرید در چه وضعیتی قرار داریم.


معاون علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ این پروژه حرکت ارزنده‌ای است که آغاز شده اما در مقایسه با دانشگاه‌های برتر جهان می‌طلبد به بومی‌سازی این اندیشه تلاش کنیم. در حوزه بهداشت با اینکه سازمان جهانی بهداشت شاخص‌هایی را اعلام می‌نمود اما زیرساخت ما منطبق بر بضاعت فرهنگی اجتماعی کشور ایجاد شد که پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و این پیشرفت‌ها حاصل الگویی بود که متناسب با بضاعت‌های کشور انتخاب کردیم.


نمکی با بیان اینکه هیچ دانشگاهی در دنیا از ابتدا تا کنون شرایط دانشگاه‌های ایران را نداشته‌اند، گفت: بزرگترین دانشگاه‌های ایران را فئودال‌ها راه‌اندازی کردند خیلی از مسائل ما با کشورهای دنیا متفاوت است و به همین دلیل توصیه می‌کنم در تدوین شاخص‌ها عناصر متفاوت با دنیا را لحاظ کنیم.


وی با بیان اینکه در ایران بخش خصوصی مقتدر مساعد دانشگاه به ندرت وجود دارد، اظهار کرد: برای اینکه دانشگاه‌های ما دچار یأس نشوند فاکتورهای متفاوت با دیگر دانشگاه‌های دنیا را باید لحاظ کنیم.


معاون علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: امروز دانشگاه‌های ما حساس‌ترین دوره خود را می‌گذرانند به همین دلیل باید از نگاه جزیره‌ای بپرهیزند و به یکدیگر بپیوندند و در سیر تحول توسعه ملی گام بردارند و اگر دانشگاه‌ها به عنوان یک پکیج در کنار یکدیگر قرار نگیرند دچار مشکل خواهند شد.


وی ادامه داد: هنوز علم‌باوری و دانشگاه محوری در ایران نقش حساسی ندارد هنوز هرم را وارونه نگاه می‌کنیم.


نمکی تصریح کرد: ‌تا زمانی که تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در سطح کلان دانشگاه‌ها را به عنوان اتاق فکر نبینند، پکیج ناقص خواهد بود.


وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در تمام ابعاد توسعه ملی اثرگذار‌اند،‌ گفت: اتاق فکر کشور دانشگاه است و هر چقدر از این اتفاق فکر دور بمانیم، ضرر خواهیم کرد.


معاون علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد:‌ نباید منتظر دعوت ماند و در مواقعی که بی‌خردی طغیان می‌کند، دانشگاه باید نقش خود را ایفا نماید و اصل بی‌خردی را دور نماید. استادان در ایران راه نقش مهمی دارند و برای مشکلات کشور باید راهکار ارائه دهند.


وی در پایان گفت:‌ سازمان برنامه و بودجه کشور با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حرکت مستمری را آغاز کرده و ادامه پیدا خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب