دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1397 - 07:44
رئیس شورای عالی سیاسی یمن در گفت‌وگو با آنا:

جنبش انصارالله تاکنون شروط سعودی‌ها را درباره بندر حدیده نپذیرفته است

رئیس شورای عالی سیاسی یمن با ابراز قدردانی بابت حمایت‌های روسیه و اتحادیه اروپا از مواضع یمنی‌ها، گفت: از اتحادیه اروپا می‌خواهیم بر برخی کشورهای سازنده سلاح فشار بیاورد تا حمایت‌هایشان را از کسانی که خون یمنی‌ها را پایمال می‌کنند، متوقف کنند.
کد خبر : 292456

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ گرچه چند روزی است به‌طور موقت حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه شهر حدیده متوقف شده است، اما حمله به مناطق دیگر از جمله مراسم جشن عروسی یمنی‌ها همچنان ادامه دارد و مذاکره درباره بحران یمن نیز با بن بست مواجه است. ائتلاف سعودی که در حمله علیه حدیده به اهداف خود دست نیافته‌اند دست در دست امارات، با ادعای دادن فرصت برای مذاکرات سیاسی، به‌طور موقت از حدیده خارج شده‌اند.


مقام‌های اماراتی در آغاز عملیات برای تصرف حدیده دو هدف را بیان کرده بودند؛ نخست، اینکه کنترل بندر را در دست بگیرند و دوم، اینکه بر فرودگاه حدیده مسلط شوند. آنها معتقد بودند پیروزی در این کار آنقدر قابل توجه خواهد بود که جنبش انصارالله را مجبور به تقاضای صلح می‌کند. باوجود این، با گذشته سه هفته از حملات مداوم، هیچ‌کدام از اهداف یاد شده تامین نشد و عربستان و امارات به فریب افکار عمومی برای توقف این جنگ روی آوردند.


مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا در این‌باره گفت: «پیشتر نیز تاکید کرده‌ایم اخباری که درباره بندر حدیده در رسانه‌های عربی منطقه منتشر می‌شود به‌طور کامل صحت ندارد و موضع جنبش انصارالله نسبت به بندر حدیده هیچ تغییری نکرده است. ما تاکنون شروطی را که ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای مدیریت بندر وضع کرده است، نپذیرفته‌ایم، البته مارتین گریفیت، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن نیز موضع مشابهی دارد و نمی‌خواهد مشکل این شهر غربی یمن تنها با یک مسکن آرام شود و قصد دارد به یک راه‌حل سیاسی جامع دست یابد.»


وی درباره رایزنی‌های اخیر هیات انصارالله با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در یمن که در صنعاء برگزار شده بود، تصریح کرد:‌ «گریفیت در این دیدار به ما وعده داد هر آنچه در صنعا مطرح شد و پیشنهاداتی را که دادیم در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند. طبعا همه می‌دانند که مشکل رفع حصر حدیده نیست، بلکه ما خواهان رفع محاصره سراسر یمن هستیم. سعودی‌ها و اماراتی‌ها خود را به اینجا رساندند، آتش‌افروزی کردند و حال به‌دنبال بهره‌برداری از فرصت‌های به‌وجود آمده هستند، ما اجازه سوءاستفاده از این موقعیت را به‌ آنها نمی‌دهیم. سعودی‌ها باید مسئولیت فجایعی را که در حدیده به‌وجود آورده‌اند، بپذیرند.»


مشاط در پاسخ به این سوال که «نقش روسیه و اتحادیه اروپا را در حل سیاسی بحران یمن چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: «به‌تازگی روسیه و اتحادیه اروپا وارد عمل شده‌اند و حمایت‌هایی از یمن انجام داده‌اند. ما از این حمایت‌ها قدردانی می‌کنبم و امیدواریم تلاش‌های انجام شده به حل سیاسی بحران یمن منجر شود.»


وی افزود: «آنها توانستند از میزان هجمه‌ها علیه یمن بکاهند و اکنون نوعی توازن و اعتدال در مواضع بین‌المللی ایجاد شده است. از اتحادیه اروپا می‌خواهیم بر برخی کشورهای سازنده سلاح فشار بیاورد تا حمایت‌هایشان را از کسانی که خون یمنی‌ها را پایمال می‌کنند، متوقف کنند.


رئیس شورای عالی سیاسی یمن در عین حال از سازمان ملل متحد انتقاد کرد و گفت: «زمام اختیار این نهاد بین‌المللی در دست برخی کشورهاست و همین موضوع باعث شده تا جنگ در یمن طولانی‌تر شود و شاهد راهکار مثبت سیاسی نباشیم.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته