دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خطر نفوذ برندگرایی در بین خانواده‌ها/ تبلیغات کالاهای خارجی بلای جان کالاهای ایرانی

متأسفانه یکی از رویه‌هایی که از محل آن آسیب‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است، محبوبیت و ورود بیش از حد کالاهای خارجی و برند‌گرایی در بین برخی از خانواده‌ها و جوانان است که رکود در بخش صنعت را افزایش داده است.
کد خبر : 292292

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، رشد و پیشرفت اقتصادی پایدار در هر منطقه جغرافیایی بستگی به اولویت خرید و مصرف کالای بومی و ملی بر نمونه‌های مشابه خارجی دارد، از این رو جامعه باید به این بینش دست یابد که استفاده و خرید تولیدات داخلی سبب انتقال سود مستقیم آن بر همان جامعه می‌شود.


با نگاهی به چرخ تولید داخلی، میزان بیکاری و واردات بی‌رویه محصولات خارجی نشان می‌دهد که سهم خرید و مصرف کالاهای ایرانی در برابر مشابه خارجی بسیار ناچیز است، موضوعی که طی چند سال اخیر بارها از سوی مسؤولان و رسانه‌ها مطرح شده است تا بتوانند تمایل مردم و به‌ویژه جوانان را برای استفاده از کالای تولید داخل بیشتر کنند، اما در نهایت همه این تلاش‌ها توانسته‌اند فضای رقابت کالاها را در داخل و خارج بازتر کند، شاید به همین علت است که امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد تا مردم بیش از آنکه به‌دنبال کالاهای خارجی که افزایش لحظه‌ای قیمت‌های آنها به بهانه بالا رفتن نرخ دلار سرسام‌آور شده است، از کالاهای باکیفیت ایرانی استفاده کنند.


خطر نفوذ برندگرایی در بین خانواده‌ها


متأسفانه یکی از رویه‌هایی که از محل آن آسیب‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است، محبوبیت و ورود بیش از حد کالاهای خارجی و برند‌گرایی در بین برخی از خانواده‌ها و جوانان است که رکود در بخش صنعت استان را افزایش داده است، رکودی که عامل اصلی بیکاری کارگران و جوانان و پدید آمدن معضلات و آسیب‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی شده است، همچنین این روزها با توجه به فصل تابستان برگزاری جشن‌های عروسی افزایش پیدا کرده است و یکی از دغدغه‌های زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان خرید وسایل و لوازم باکیفیت و مناسب است که نمونه‌های ایرانی آن در بازار زیاد است.


از طرفی رکود ایجاد شده در بازار و به تبع آن بیکاری، هر لحظه ممکن است در کمین زندگی این زوج‌های جوان نیز باشد، از این رو باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اگر در خرید لوازم زندگیشان نمونه‌های خارجی را بر داخلی ترجیح دهند چه بسا که در آینده‌ای نزدیک خرید این لوازم خارجی تاثیر خودش را نمایان می‌کند و آنها نیز طعم تلخ بیکاری را از نزدیک احساس می‌کنند، از این رو تصمیم گرفتیم به بازار لوازم خانگی در بازار بلور مشهد سری بزنیم و نظر زوج‌های جوانی که در حال خرید لوازم خودشان هستند را در این باره جویا شویم.


تبلیغات کالاهای خارجی بلای جان کالاهای ایرانی


وارد بازار بلور می‌شویم و در اولین پاساژ آن طور که از شواهد پیدا است، زوج جوانی به‌همراه خانواده‌هایشان در حال خرید لوازم خانگی هستند، زمزمه صحبت‌های خانواده‌ها این است که بگذارید خودشان انتخاب کنند، اما به‌ نظر ما اگر جنس ایرانی و خارجی دارای یک کیفیت هستند، چرا ایرانی انتخاب نکنند! اما انگار عروس خانم نظرش با جنس ایرانی نیست و به‌ دلایل خاصی که از بیان آن امتناع می‌کند دلش کالای خارجی می‌خواهد.


از پاساژ خارج شده و با زوج جوان دیگری که به‌ تنهایی به بازار آمده‌اند و در حال مشاهده یخچال‌های ساید هستند وارد صحبت می‌شوم، وقتی از داماد درباره اولویت خرید کالای داخلی یا خارجی سوال کردم، می‌گوید: زوج‌های جوان با در نظر گرفتن شعار سال باید اولویت خرید وسایل زندگی خود را بر کالاهای داخلی و بومی قرار دهند.


امیر محمدی که به گفته خودش پس از سه سال عقد تصمیم دارند با خرید لوازم و برگزاری مراسم به خانه خودشان بروند، در ادامه به فارس می‌گوید: کالاهای ایرانی باکیفیت بسیار بالاتر از کالاهای خارجی از جمله کالاهای چینی در بازار وجود دارند اما متأسفانه تبلیغات سوء و قضاوت‌های اشتباه سبب شده کالاهای باکیفیت ایرانی و قابل رقابت با انواع کالاهای خارجی، از میدان خرید و توجه رانده شوند.


همسر وی نیز که مدرک کارشناسی برق دارد و اکنون خانه‌دار است، تصریح می‌کند: متأسفانه به‌دلیل برداشت‌های اشتباه، خانواده‌ها نیز ترجیح می‌دهند که کالای خارجی را برای فرزندانشان انتخاب کنند که این موضوع بدون تردید صدمات و زیان‌های اقتصادی زیاد و جبران ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند.


وی ادامه می‌دهد: خانواده ما ابتدا تصمیم گرفتند که کالای خارجی برای ما خرید کنند اما پس از تحقیقات و جستجو در بازار کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی را نسبت به نمونه‌های خارجی بهتر دیدیم، به همین خاطر اغلب وسایل را ایرانی انتخاب کردیم و در حال مقایسه یخچال‌های ساید ایرانی و خارجی هستیم.


کالای باکیفیت ایرانی را بر کالای خارجی ترجیح می‌دهیم


از این زوج جوان جدا شده و همچنان در حال قدم زدن در بازار لوازم خانگی هستم که چشمم به زوج جوان دیگری می‌افتد و به سمت آنها می‌روم تا نظر آنها را نیز در این باره جویا شوم. وقتی به آنها رسیدم و سوال خودم را مطرح کردم، عروس خانم که در حال مطالعه دفترچه یک لباسشویی ساخت داخل است، می‌گوید: وقتی در بین خانواده‌ها جا افتاده است که کالای خارجی بهتر و بیشتر کار می‌کند ناخودآگاه انسان دچار وسواس می‌شود که کالای خارجی خرید کند.


همسر او نیز در ادامه به فارس می‌افزاید: هرجا برای خرید لوازم به فروشگاه‌ها مراجعه کردیم فروشندگان ابتدا کالای خارجی را معرفی می‌کنند و سپس به سراغ کالای ایرانی می‌روند و این مسئله سبب می‌شود زوج‌ها در همان مراحل اول خریدهای خود را انجام دهند.


علی اسکندری ادامه می‌دهد: اما ما قول می‌دهیم که از این به بعد اگر بعد از بررسی مشاهده کردیم که کالای ایرانی و خارجی از یک کیفیت برخوردار هستند کالای ایرانی را انتخاب کنیم زیرا نتیجه این خرید ما بدون تردید بر اشتغال دوستان و هم‌سن و سالان ما تأثیر می‌گذارد.


باید استفاده از کالای ایرانی فرهنگسازی شود


یک کارشناس لوازم خانگی نیز که در همین بازار فعالیت می‌کند، می‌گوید: تبلیغات برای کالاهای خارجی از سوی برخی واسطه‌گران و دلالان صورت می‌گیرد، بنابراین خانواده‌ها باید بدون توجه به این تبلیغات با علم به اینکه کالای ایرانی نماد هویت و منزلت جامعه است به سمت خرید آن سوق پیدا کرده و به‌کالای ساخت داخل و بومی بی‌اعتنا نباشند و زندگی خود را با کالاهای قاچاق و خارجی آغاز نکنند.


رضا حشمتی با بیان اینکه باید استفاده از کالای ایرانی فرهنگسازی و در بین مردم ترویج شود، در ادامه به فارس می‌افزاید: یکی از آفت‌هایی که در آغاز زندگی بر زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان سایه می‌افکند و با حرص و ولع خاصی به دنبال شعله‌ور کردن آن هستند، تجمل‌گرایی و مدگرایی است که متاسفانه فکر می‌کنند با خرید کالای غیرایرانی در سبد جهیزیه خودشان به این حس درونی خود پاسخ می‌دهند، متاسفانه برخی از مردم، خرید کالای خارجی را نشانه تشخّص و مدگرایی می‌دانند.


بازاری دیگری که اذعان می‌کند 20 سال است که در بازار است، می‌گوید: زمانی که کالای بی‌کیفیت و ارزان چینی در بازار پر است، چطور می‌توان از تولید‌کننده داخلی انتظار داشت در این رقابت موفق شود؟ به اعتقاد من مردم باید به تولید‌کنندگان داخلی اعتماد کنند و آنها نیز به مرور کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند، البته این اتفاق نیاز به گذشت زمان دارد.


محمود علوی در ادامه به فارس می‌افزاید: زوج‌های جوانی را می‌شناسم که به خاطر خرید کالاهای خارجی با قیمت‌های بالا به انواع اقساط و قرض‌ها افتاده‌اند و اکنون زیر بار فشار این مشکلات مالی هر روز با یکدیگر دچار دعوا و اختلاف هستند.


خرید هر کالای خارجی مساوی با بیکاری یک جوان ایرانی


نماینده مردم زاوه، تربت‌حیدریه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: خانواده‌ها با آگاهی از اینکه خرید کالای ایرانی و بومی سبب تحقق و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و رونق اشتغال می‌شود، اما هنگام خرید وسایل یک زندگی جدید اصرار بر خرید کالای خارجی دارند، غافل از آنکه خرید هر کالای خارجی سبب بیکاری یک جوان ایرانی و شاید سرپرست یک خانواده می‌شود.


سعید باستانی در ادامه می‌افزاید: صنعت کشور و به‌خصوص استان خراسان در شرایط کنونی قادر به تولید بسیاری از کالاهای مشابه نمونه خارجی است که اگر با پشتوانه خرید مردم استان حمایت شود، علاوه بر تداوم اشتغال برای کارکنان فعلی آنها به‌صورت مستقیم، فرصت‌های درآمدزایی دیگری را نیز به صورت غیرمستقیم برای کشور و استان فراهم می‌کند.


وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی نیز باید ویژگی‌های کیفیت کالاها را به تناسب قیمت آنها ارتقا بدهند تا دیگر بهانه‌ای برای زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان باقی نماند، تصریح می‌کند: بسیاری از این زوج‌های جوان به دلیل تب بالای بیکاری در استان و نداشتن شغل و درآمد مناسب، آغاز زندگی خود را به‌تاخیر می‌اندازند، در حالی اگر زوج‌های جوانی که قصد خرید جهیزیه و لوازم زندگیشان را دارند در خرید وسایل اولویت را بر خرید کالای مشابه ایرانی قرار دهند، با گذشت زمان خرید کالای ایرانی و بومی سبب اشتغال دوستان آنها می‌شود و این امکان را فراهم می‌کنند که با این ایجاد اشتغال زندگیشان را شروع کنند.


خرید کالای بومی سبب ارتقای قدرت اقتصادی


مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره می‌گوید: افزایش خرید کالای بومی سبب ارتقای قدرت اقتصادی می‌شود و در نحوه سیاست‌گذاری‌های کلان به‌استان نیز کمک زیادی می‌کند.


علی رسولیان در ادامه به فارس می‌افزاید: برخی اعتقاد دارند که منشأ بیکاری و مشکلات اقتصادی ریشه در سیاست‌های اجرایی کشور دارد، در حالی که قسمتی از بیکاری و رکود فعلی به الگوی مصرف و در نظر گرفتن هنجارهای خرید توسط مردم برمی‌گردد، به عبارتی هر کالای ایرانی که فروخته شود، چرخ‌های کارخانه تولیدی برای جایگزین کردن آن کالا به چرخیدن ادامه می‌دهند و به‌دنبال آن نیروی انسانی را نیز برای امور فرآیند تولید، نظارت و پشتیبانی استخدام می‌کنند.


وی ادامه می‌دهد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده است که در برخی صنایع تولیدکننده بومی به‌دلیل عدم استقبال مردم، تمایل و انگیزه‌ای به فعالیت و تولید ندارد و مصرف‌کننده بومی نیز از کالای ایرانی مفهوم مثبتی در ذهنش ایجاد نشده است و دیوار بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر، روزبه‌روز بالاتر می‌رود که این افزایش ارتفاع بی‌اعتمادی چالش‌های زیادی را برای مجموعه استان و کشور به‌وجود می‌آورد.


مردم به فکر اشتغال جوانان باشند


هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه دست پیدا کند، مگر آنکه برای تولیدات داخلی و سرمایه‌گذاران خود اهمیت ویژه‌ای قائل باشد، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، وارد کردن اجناسی که مشابه داخلی دارند اشتباه است و خانواده‌ها برای عمل به فرمایش ایشان باید تلاش و اهتمام کافی را داشته باشند، از این رو برای کسب رونق اقتصادی و توسعه استان و کشور، استفاده از کالاهای ایرانی باید بر خرید کالای خارجی اولویت پیدا کند و زوج‌های جوان در اصلاح این تفکر که استفاده از برند و مارک خارجی مایه مباهات و افتخار است، پیش‌قدم شده و به ایرانی بودن و استفاده از اجناس ایرانی به خود ببالند؛ در مقابل تولیدکنندگان داخلی نیز باید حداکثر توان خود را برای ارائه محصولات استاندارد و باکیفیت به مردم به‌کار گیرند.


حمایت از کالای ایرانی راهبردی است که همه مردم کشور و به‌ خصوص مسؤولان باید آن را در سال 1397 پیگیری کنند تا با نجات کارخانه‌های در آستانه تعطیلی و چرخش مستمر شرکت‌های تولیدی داخلی، تورم و بیکاری را که دو معضل در حوزه اقتصاد کشور هستند را به حداقل برسانند، اگرچه در این باره از مسؤولان نمی‌توان امیدی داشت وقتی مردم آنها را با کلاه و لباس ورزشی خارجی در حال سوار شدن بر تله کابین مشاهده می‌کند.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته