دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1397 - 07:50
سلیمی در گفت‌وگو با آنا:

قوانین جزایی و کیفری نباید به این سرعت دائمی‌ می‌شدند/ بی‌توجهی نمایندگان مجلس به اهمیت قوانین تصویب‌شده

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از تصویب یکباره قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی افزود: بیش از 250 نفر از نمایندگان مجلس اصلا نمی‌دانند به چه قانونی رأی دادند و به نظر می‌رسید تیری در تاریکی انداختند.
کد خبر : 292250

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با انتقاد از تصویب دائمی شدن قانون جدید مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری توسط مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که این دو طرح به صورت آزمایشی در حال اجرا بود نباید بدون کار کارشناسی و رفع ایرادات و معایب آن، به صورت دائمی تصویب می‌شد.


وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از اصل 85 برای تصویب دائمی شدن این دو قانون استفاده کردند، خاطرنشان کرد: استفاده از اصل 85 برای مواقع ضروری است ولی این ضرورت در تصویب دائمی شدن این دو قانون وجود نداشت و به نظر من نمایندگان می‌خواستند فقط به سرعت از این قانون عبور کنند.


دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به گستردگی ماده‌های قانون جدید مجازات اسلامی افزود: متاسفانه این قانون به صورت ماده به ماده مورد بررسی قرار نگرفت و به صورت کلی تصویب شد؛ این در حالی بود که بیش از 250 نفر از نمایندگان مجلس اصلا نمی‌دانند به چه قانونی رأی دادند و به نظر می‌رسید تیری در تاریکی انداختند.


نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون آیین دادرسی کیفری بسیار دقیق، حساس و دارای پیچیدگی‌های حقوقی بسیاری است و باید با حوصله و دقت فراوان مورد بررسی و تصویب قرار می‌گرفت؛ البته این قانون برای نهایی شدن به شورای نگهبان رفته است که احتمال عودت آن زیاد است.


بنا به این گزارش، قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در حالی از دهه 70 تاکنون بارها به صورت آزمایشی و رفت و برگشت در مجلس تصویب شد که در آخرین دوره تصویب آزمایشی آن در سال 92 و پس از 5 سال اجرای آزمایشی، به یکباره در نهم خردادماه سال‌جاری و بدون انجام اصلاحات لازم دائمی شد که این اقدام مجلس، با انتقادات کارشناسان حوزه فقهی و حقوقی و حتی برخی نمایندگان مجلس مواجه شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته