دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس بازار سرمایه:

سرمایه‌گذاران «سکه» نباید با تصمیمات ناگهانی غافلگیر و تنبیه شوند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار بر راه اندازی بازار شفاف سلف سکه باشد، نباید سرمایه‌گذاران با دستورهای یکباره غافل‌گیر و تنبیه شوند.
کد خبر : 291870

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی، یکی از دلایل راه‌اندازی نشدن بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا را ناشی از ضعف شفافیت در سازوکار بازار عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد، در حیطه تصمیم‌گیری‌ها بر سر راه اندازی این بازار، هنوز یک مرجع واحد وجود ندارد، چرا که علاوه بر بانک مرکزی هم اکنون سازمان بورس و مجلس شورای اسلامی نیز در این باره تصمیم سازی می‌کنند.


وی با بیان اینکه در معاملات گواهی سپرده سکه، مالیات وجود ندارد، افزود: در معاملات پیش فروش سکه نیز اخذ مالیات وجود نداشت و چنانچه تصمیمی برای اخد مالیات در معاملات جدید گرفته شده، باید قبل از انجام معاملات آن را اعلام می‌کردند، بنابراین اخد مالیات در شرایط کنونی وجه قانونی ندارد.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه راه‌اندازی بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا از جمله معاملات سلف به شمار می‌رود، گفت: اگر موضوع اخذ مالیات از معاملات این بازار مطرح شود، بازار با مشکل مواجه خواهد شد.


به گفته وی، اخذ مالیات بر ارزش افزوده در زمان محاسبه قیمت سکه برای سکه‌های پیش فروش انجام شده و محاسبه دوباره آن خطا است. در این نوع معاملات با تحویل سکه فیزیکی روبرو هستیم، اما در بازار گواهی سپرده سکه با معاملات سلف سکه مواجه خواهیم بود که ساز و کار آن متفاوت است.


دلبری تاکید کرد: پیش از راه‌اندازی بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا، باید دستور العمل مالیاتی مشخص و در بازار شفاف زمینه حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود، و الا اگر قرار باشد سرمایه‌گذار با تصمیم‌های یکباره همچون اخذ مالیات به شکل‌های مختلف تنبیه شود، هیچ سرمایه‌ای وارد این بازار نخواهد شد.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته