دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درخواست افزایش قیمت مسکن‌ مهر ارائه شد

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن قیمت ثابت در همه جای کشور برای مسکن‌ مهر منطقی نیست، گفت: با توجه به اینکه قیمت مصالح و هزینه‌های نیروی انسانی در همه مناطق یکسان نیست، باید در قیمت واحدهای مسکن‌مهر و به ویژه پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی و برج‌ها تجدیدنظر شود.
کد خبر : 29174

حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه تاکنون قرارداد همه واحدهای مسکن‌مهر با هر نوع ارتقا و طراحی با قیمت ثابت در سراسر کشور منعقد شده است، افزود: از چند سال اخیر اعلام می‌کنیم که در نظر گرفتن قیمت ثابت برای همه واحدهای مسکن مهر به علت متفاوت بودن هزینه‌ها توجیه ندارد، چرا که به طور مثال قیمت شن و ماسه در پردیس بیش از صد در صد نسبت به غرب استان تهران گران‌تر است.


وی تصریح کرد: شن و ماسه سهم قابل توجهی در ساخت‌وسازها دارند و تفاوت قیمت همین یک قلم از مصالح ساختمانی برای یکسان‌ بودن قیمت‌ها غیرمنطقی است.








حمل مصالح ساختمانی به یک برج 14 طبقه هزینه مشخصی را بر ساختمان تحمیل می‌کند که این گونه هزینه‌های ساخت در واحدها دیده نشده است

محتشم با بیان این که در ابتدای آغاز پروژه‌های مسکن‌مهر قیمت دلار یک هزار و 200 تومان بود و کمی بعد تر به بیش از 3 هزار تومان رسید،‌ افزود: همان زمان قرار شد تا 20 درصد افزایش قیمت فولاد به کار برده شده را سازندگان و بیش از این میزان را دولت به عنوان طرف قرارداد بپردازد، اما اخیرا یک سری برج به عنوان مسکن مهر با همان شرایط و قیمت‌های پروژه‌های گذشته در حال ساخت است.


رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه بخش عمده و قابل توجه برج‌های در حال ساخت مسکن مهر در منطقه‌ای قرار گرفته که مصالح بسیار گران‌تر از سایر نقاط به دست می‌رسد، تاکید کرد: اگرچه ساخت پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی و برج‌ها از طریق صنعتی‌سازی صورت می‌گیرند، اما قیمت تمام شده بالایی دارند.


وی عنوان کرد: طبیعتا حمل مصالح ساختمانی به یک برج 14 طبقه هزینه مشخصی را بر ساختمان تحمیل می‌کند که این گونه هزینه‌های ساخت در واحدها دیده نشده است.


محتشم اضافه کرد: انبوه‌سازان متعهد به اجرای مفاد قراردادهایشان هستند، اما انتظار داریم که دولت نیز از طریق مذاکره با مردم و تعامل با انبوه‌سازان در یک چارچوب منطقی و اصولی قیمت واقعی و تمام شده ساخت را پرداخت کند.


وی با تاکید بر اینکه انتظار جبران هزینه‌های بیش از قیمت تمام‌شده از سوی انبوه‌سازان منطقی نیست، بیان کرد: پیشنهاد ما این بود که مشخصات یک واحد ساختمانی را در یک چارچوب اصولی مشخص و بهای ساخت کارشناسی شود تا کمی در روند اتمام این پروژه‌ها نیز تسریع صورت گیرد.


رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه بر این اساس باید حداقل در قیمت و احتساب هزینه‌های تمام شده پروژه‌های دارای بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی تجدیدنظر شود، گفت: انتظار می‌رود که شرکت عمران با همکاری شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید و انجمن انبوه‌سازان همکاری موثرتری را برای سرعت بخشیدن به رول انجام کار داشته باشند.


محتشم در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مسکن مهر در کشور باید مشمول افزایش قیمت‌ شوند؟ گفت: انجمن انبوه‌سازان در ساخت حدود 10 هزار واحد مسکن مهر پردیس نقش دارد و علاوه بر آن حدود 30 هزار واحد نیز در اختیار یک شرکت انبوه‌ساز است. در مجموع می‌توان گفت حدود 40 هزار واحد برج در پردیس وجود دارد، اما در سایر نقاط کشور هم برج‌های مسکن مهر ساخته شده است.








در پروژه‌های بلندمرتبه نه تنها حاشیه سود مطرح نیست بلکه انبوه‌سازان به دنبال رسیدن به فرمولی برای پرداخت زیان کم‌تر هستند

وی افزود: البته ارتفاع این برج‌ها با هم یکسان نیست. به طور مثال در شهرک ابریشم کرج ساختمان‌های 8 طبقه ساخته شده است که سازندگان این واحدها در زمان ساخت نیز به یکسان بودن قیمت ساخت معترض بودند.


محتشم ادامه داد: انبوه‌سازان بحث انتظار سود را برای خود متصور نیستند و تنها درخواستمان این است که باید در یک چارچوب کارشناسی و منطقی حداقل قیمت تمام شده ممکن محاسبه و ملاک عمل قرار گیرد.


رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه در پروژه‌های بلندمرتبه مسکن مهر حاشیه سودی برای انبوه‌سازان وجود ندارد، اضافه کرد: در سال‌های گذشته حاشیه سود انبوه‌سازی مسکن مهر به صورت سنتی تا 10 درصد بود، اما درباره پروژه‌های بلندمرتبه نه تنها حاشیه سود مطرح نیست بلکه انبوه‌سازان به دنبال رسیدن به فرمولی برای پرداخت زیان کم‌تر هستند.


وی با بیان اینکه نمی‌توان مشخصا مکان پروژه‌های بلندمرتبه مسکن‌مهر را عنوان کرد، تصریح کرد: فکر می‌کنم بیش‌تر در شهرهای جدید واحدهای بلندمرتبه داشتیم. البته شاید همه به ارتفاع واحدهای 14 طبقه نباشند، اما واحدهای 8 طبقه هم داشتیم.


محتشم با تاکید بر اینکه پرونده پروژه‌های بلندمرتبه مسکن مهر نیز در سال 95 بسته می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر پیشرفت پروژه‌های در دست انبوه‌سازان حدود 50 درصد است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته اگر همکاری موثر شرکت عمران را به همراه داشته باشد یقینا تا 90 درصد امسال انجام می‌شود.


رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران خاطر نشان کرد: انتظار ما از مسئولان این است که در ابتدا سیستم و بوروکراسی حاکم بر ادارات به ویژه در زمینه مسکن مهر را کم‌تر کنند، چرا که به هر حال قرار است پرونده آن به زودی بسته شود و در ادامه نیز قیمت منطقی برای مسکن‌مهر در نظر بگیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته