دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1394 - 09:55
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با آنا:

دانش‌آموزان برای انتخاب رشته به مشاوران با مجوز قانونی مراجعه کنند

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بالغ بر 2500 پایگاه انتخاب رشته در کشور داریم و مسئولان مشاوره استان‌ها مسئول نظارت بر پایگاه‌های انتخاب رشته هستند، گفت: دانش‌آموزان به هنگام انتخاب رشته به مشاوران دارای مجوز قانونی مراجعه کنند.
کد خبر : 29173

ابوالقاسم عیسی‌مراد، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک پروژه نیست بلکه یک پروسه است، اظهار کرد: اگر هدایت تحصیلی می‌کنیم باید به شخصیت دانش‌آموز توجه داشته باشیم زیرا هدایت تحصیلی بدون نگاه کردن به شخصیت دانش‌آموز، ما را به اشتباه می‌اندازد.


وی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی باید یک رشد یکپارچه از دوره ابتدایی تا مقطع متوسطه داشته باشد، افزود: آن چیزی که ممکن است، مغفول بماند این است که این فرایند که از آغاز دوران ابتدایی شروع می‌شود و آخر مقطع متوسطه ادامه دارد را نادیده بگیریم.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مشاوران مشغول به کار در وزارت آموزش و پرورش اکثرا روانشناس هستند، عنوان کرد: این افراد در رشته مشاوره تحصیل کرده اند و یا بعضا مقدار اندکی از آنها برنامه‌ریزی آموزشی خوانده‌اند.


وی با اشاره به اینکه در کل انتخاب رشته و یا هدایت تحصیلی یک حرکت نقطه‌ای و یا مقطعی نیست، اضافه کرد: اطلاعات مشاوران ما همواره به روزرسانی می‌شود و اگر در جایی با مشکل روبرو شوند به طور حتم از طرف ما پاسخ می‌گیرند.


عیسی‌مراد ادامه داد: این یک فرصت طلایی است و ما طرحی به نام طرح مدرس در حوزه مشاوره و تربیت داریم که بتوانیم بحث‌های حرفه‌ای را به آنها انتقال دهیم تا آنها نیز در استان‌ها آن را انتقال دهند و بر این اساس تعاملی بین صف و ستاد ایجاد کنیم که باید بازخورد آن با دقت و ظرافت مد نظر قرار گرفته شود.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از بحث‌ها در هدایت تحصیلی، انتخاب رشته است که گاهی برای افراد سخت به نظر می‌رسد و انتخاب تحصیلی یعنی هر آنچه که در مسیر زندگی فرد قرار است، اتفاق بیفتد.


وی اضافه کرد:‌ با توجه به این موضوع، آموزش و پرورش مرکزی است که بیشترین اعتماد و توجه به آن می‌شود و آمارها نشان می‌دهد مراجعه به پایگاه‌‌های انتخاب رشته ما حداکثری است.


عیسی‌مراد با اشاره به اینکه بالغ بر 2500 پایگاه انتخاب رشته در کشور داریم، افزود: مشاوران در 200 حوزه، 700 هسته مشاوره و در مراکز 32 استان به داوطلبان انتخاب رشته مشاوره ارایه می‌دهند و در برخی از مدارسی که استعداد مناسب داشتند، شرایطی را فراهم کردیم که مشاوره به داوطلبان ارایه شود.


وی به خانواده دانش‌آموزان توصیه کرد تا آنها را به انتخاب رشته‌ای که به آن تمایل ندارند، مجبور نکنند و به هنگام انتخاب رشته به مشاوران دارای مجوز قانونی مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته