دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1394 - 10:04

در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با عراقچی چه گذشت؟

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، دغدغه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را منطقی خواند و از نمایندگان خواست بیش از آنکه وارد جزئیات شوند، به کلیات کار توجه داشته باشند.
کد خبر : 29171

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که با حضور سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برگزار شد، مسائل زیر مطرح شد:








لغو تحریم‌ها، ادامه غنی‌سازی و خارج شدن ایران از ذیل فصل هفتم مهمترین نقاط قوت برجام است

1- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که به موجب طرح صیانت از دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران مسئول ارائه گزارش در خصوص روند اجرای برجام شناخته شده، ضمن بحث پیرامون کلیات برجام، استراتژی کمیسیون را برای نظارت بر روند اجرای برجام ترسیم کرد.


2- به‌دنبال جلسه علنی دیروز که وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی برجام و قطعنامه اخیر شورای امنیت را مورد بحث قرار دادند، کمیسیون امنیت با دعوت از سید عباس عراقچی، قطعنامه 2231 را مورد بررسی عمیق‌تر قرار داد.


در این جلسه، ابتدا اعضای کمیسیون سؤال‌های مختلفی را درباره قطعنامه 2231 و برجام به‌عنوان دغدغه اصلی مطرح و پس از آن عراقچی به آنها پاسخ داد.


معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، دغدغه اعضای کمیسیون را منطقی خواند و از نمایندگان خواست بیش از آنکه وارد جزئیات بشویم باید به کلیات کار توجه داشت. لغو تحریم‌ها، ادامه غنی‌سازی، ادامه فعالیت‌های هسته‌ای، لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، خارج شدن ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، غیرامنیتی کردن ایران (تبدیل تصور تهدید از ایران به فرصت)، و .... از مهمترین نکات قوت برجام برای جمهوری اسلامی ایران است.


درخصوص قطعنامه 2231 نیز باید توجه داشت که صدور زودهنگام این قطعنامه مثبت تصور می‌شود. چون صدور چنین قطعنامه‌ای از مصوبات برجام است علاوه بر این در این قطعنامه، قطعنامه‌‌های پیشین لغو می‌شود، چون از رابطه نوین با ایران سخن به میان می‌آید و بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأکید می‌کند، مثبت ارزیابی می‌شود.


عراقچی اضافه کرد: برای ارزیابی خوب از برجام و قطعنامه 2231 باید ابتدا قطعنامه‌های پیشین مطالعه شود و سپس برجام و قطعنامه جدید مطالعه شود، تا بتوان درباره آنچه اتفاق (مثبت) افتاده بهتر قضاوت کرد.


3- در ادامه جلسه بحث سفرهای نظارتی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جهت نظارت بر کار سفارتخانه‌ها مطرح شد. این سفرها از چند ماه پیش و در چارچوب شرح وظایف کمیسیون امنیت ملی جهت نظارت بر عملکرد سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج، شروع شد. مرحله اول این بازدیدها انجام شده و اکنون مرحله دوم آنها شروع شده است. تاکنون سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در بیش از 30 کشور مورد بازدید (نظارت) قرار گرفته‌اند و گزارش آن به کمیسیون ارائه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته