دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1397 - 12:47
وزیر کشور مطرح کرد؛

ترکیب تروریسم و مواد مخدر در دنیای امروز/ کودکان از بدو تولد سلاح در دست می‌گیرند

وزیر کشور با بیان اینکه امروز تروریسم و مواد مخدر با یکدیگر ترکیب شده است، گفت:‌ در شرایطی زندگی می‌کنیم که به جای آموزش‌های رسمی، شرارت و تروریسم آموزش داده می‌شود و کودکان از بدو تولد اسلحه در دست می‌گیرند.
کد خبر : 291663

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نشان دهنده این مساله است، اظهار کرد: مواد مخدر آسیبی اجتماعی در سطح جهانی است که از طرف سازمان ملل روزی را برای آن تعیین کردند و همه کشورها باید در این راستا مشارکت کنند و اقدامات خود را به صورت گزارشی ارائه دهند در هر سال شعاری انتخاب می‌شود شعار امسال «گوش کن» است.


وی ادامه داد: شعار زیبایی است، گوش کردن مهم است، برخی فکر می‌کنند این گوش کردن است که اهمیت دارد یا دیدن شاید فکر می‌کنند دیدن مهم‌تر است اما گوش کردن اهمیت بیشتری دارد. اگر فردی کر مادرزاد باشد حتما لال هم خواهد شد. در مساله غیر طبیعی هم همین گونه است اگر کسی گوش نکند نمی‌تواند حرف بزند. گوش کردن در اینجا به معنی گوش کردن با جان و دل است حرفی که باید در ما اثرگذار باشد آن هم در بحث مبارزه با مواد مخدر این بلای جانسوز که انسان‌ها را اسیر می‌کند، ما به عنوان متولی باید در این زمینه تاثیرگذار باشیم.


وزیر کشور با بیان اینکه موضوع مواد مخدر یک امر بین‌المللی است و انتظار می‌رود در این زمینه در سطح بین‌المللی کمک شود، عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سطح جهانی بیش از 7 هزار نوع مواد مخدر وجود دارد و بر اساس آمار سازمان بین‌الملل در کشور افغانستان 9 هزار تن مواد مخدر کشت شده که از نظر ما این مقدار 10 هزار تن است. این روند افزایش و شیوع مواد مخدر اگر اقدام مناسبی برایش انجام نشود می‌تواند در دنیا خطری جدی باشد.


رحمانی فضلی با اشاره به گزارشی که سه سال پیش به سازمان ملل ارائه کرده است، گفت:‌ سه سال قبل در مورد ارتباط تروریسم با مواد مخدر و ترکیب آن مستنداتی را به سازمان ملل ارائه کردم اما توجهی نشد در حالی که سال بعد آن سازمان ملل موضوع تروریسم و قاچاق را مطرح کرد.


وزیر کشور با اشاره به حادثه دو هفته قبل عنوان کرد:‌ دو هفته پیش به یک پاسگاه حمله شد و بررسی‌ها نشان داد که بیش از 30 گلوله آر‌پی‌چی 7 از سوی قاچاق‌چیان شلیک شده است و بیش از 35 نفر در این حمله شرکت کردند. این در حالی بود که بهترین سلاح‌های جنگی را به همراه وسیله نقلیه دید در شب در اختیار داشتند. افرادی که در این حمله شرکت کرده بودند آموزش دیده بودند این در حالی است که در گذشته بیش از این قاچاق‌چیان حداکثر دارای سلاح کلاشینکف بودند و در موقع شناسایی فرار می‌کردند و بار خود را می‌گذاشتند اما اخیراً در یک اکیپ عملیاتی قوی حمله کردند و این نشان می‌دهد که با پیوند قاچاق‌چی و اشرار و تروریسم روبرو هستیم در واقع از این افراد پشتبانی مالی اطلاعاتی و تجهیزاتی می‌شود.


وی با بیان اینکه ما برای انسان‌ها جایگاه رفیع انسانیت قائل هستیم و انسان اروپایی، آمریکایی و ایرانی برای‌مان فرقی نمی‌کند، گفت: ما همه را مخلوق می‌دانیم و آموزه‌هایمان به ما می‌گویند که انسان‌ها را نجات دهیم و در واقع با این نگاه است که با تروریسم‌ مبارزه می‌کنیم و امروز سه میلیون پناهنده را در کنار سفره‌هایمان، خانواده‌هایمان، مدارس و دانشجویان‌مان قبول کرده‌ایم.


وزیر کشور در ادامه از مسئولان برگزاری این جلسه خواست تا سال آینده سه نفر از سفرای کشورهای اروپایی در رابطه با اقدامات‌شان در حوزه مبارزه با مواد مخدر گزارش‌هایی را ارائه دهند.


رحمانی فضلی با بیان اینکه در دوران تحریم کسانی که ادعا می‌کردند می‌خواهند با مواد مخدر مبارزه کنند حتی به ما سگ‌های موادیاب هم نمی‌دادند، گفت: در این دوران برای مبارزه‌ای که به ما نمایندگی از دیگران انجام می‌دهیم حتی به ما تجهیزات X-ray ندادند و حتی کمک مالی نکردند.


وی در ادامه ضمن هشدار به این کشورها تصریح کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به آرمان‌های دینی و جایگاه‌های ارزش‌های انسانی پایبند است مگر نمی‌تواند به طریق دیگری برخورد کند ما می‌توانیم افراد را به زانو درآوریم همین حالا اگر 24 ساعت به عنوان متولی امنیت چشم‌هایم را ببندم حتما 5 هزار تن مواد مخدر از ایران به سمت کشورهای غربی روانه می‌شود 38 هزار شهید گواه همین ادعا است به سوریه نگاه کنید وقتی جنگ اتفاق افتاد مهاجران به کشورهای اروپایی و سایر کشورها رفتند چه غوغایی در دنیا به پا شد تا مشکل را حل کنند زیرا مشکل در خانه آنها به وجود آمده بود. اما ما از نظر انسانی به صلح‌های بین‌المللی پایداریم.


وزیر کشور به بحث پولشویی اشاره کرد و گفت: این کشورها معتقدند باید نظام ضد پولشویی در مساله مبارزه با مواد مخدر و تروریسم اجرایی شود اما امروز بیش از 50 میلیارد دلار قاچاق مواد مخدر اتفاق می‌افتد که عمده آن در اروپا است. ما می‌خواهیم این افراد را شناسایی کنند و اطلاعاتش را در اختیار ما قرار دهند اما این کار را نمی‌کنند آنها به ما اطلاعات نمی‌دهند ما می‌گوییم اطلاعات با شما برخورد با ما.


رحمانی فضلی اضافه کرد: بارها این موضوع‌ها را در سازمان ملل مطرح کردم اینکه ما آمادگی کنترل دلیوری را داریم یعنی اینکه از مبدا تا مقصد را همه با هم کنترل کنیم اما کسی اعلام آمادگی نکرد. اگر ما در کشور مبدا امنیت را برقرار کنیم توسعه ایجاد خواهد شد و اگر این اتفاق نیفتد تروریسم و شرارت همراه را مواد مخدر دامن‌گیر خواهد شد. خواستگاه‌ همه این ناامنی‌ها فقر و توسعه نیافتگی و جهل است.


وزیر کشور تصریح کرد: در این شرایط شرارت است که به دیگران آموزش داده می‌شود و به جای اینکه آموزش رسمی صورت گیرد کودکان از بدو تولد در محیطی رشد پیدا می‌کنند که سلاح به آنها می‌دهند.


وی ادامه داد: عده‌ای هنوز به دنبال نا امن کردن منطقه هستند در سوریه و عراق افرادی دست به دست یکدیگر دادند تا ناامنی ایجاد کنند این ناامنی‌ها در افغانستان ادامه دارد این موضوع به نفع چه کسی خواهد بود. همه مسائل امروز به صورت بین‌المللی مطرح می‌شود و در هر نقطه‌ای که ناامنی ایجاد شود در واقع به صورت بالقوه ناامنی در همه جهان انجام شده است. آنها شعار حقوق بشر می‌دهند اما دیگران را تهدید می‌کنند و خودشان از معاهدات حقوق بشری خارج می‌شوند آیا به غیر از این بوده که تا امروز حقوق بشر تنها یک ابزار بوده است کسانی از صلح حرف می‌زنند که بر طبل جنگ می‌کوبند همه اینها خلف وعده و بی‌وفایی است.


وزیر کشور با اشاره به فراهم شدن زمینه‌ همکاری‌های بین‌المللی با کشور ایران در بحث برجام عنوان کرد: آنها برجام را امضا کردند به شورای امنیت بردند شادی کردند اما امروز بی‌عهدی و بد عهدی می‌کنند و به صورت یک طرفه از برجام خارج می‌شوند و به زور می‌خواهند که دیگران هم از برجام خارج شوند آنها اساس زور و ناامنی را در نظام بین‌المللی گذاشتند.


رحمانی فضلی تاکید کرد: ایدئولوژی و تفکر اسلامی به ما می‌گوید از نظر شرعی به هیچ وجه مجاز به حمله به دیگران نیستیم و باید به حلقه صلح و دوستی بپیوندیم که یکی از این حلقه‌های صلح و دوستی نجات انسان از دام مواد خانمان‌سوز است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته