پاسخ امام خمینی (ره) به خبرنگار ایتالیایی درباره حجاب
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، با گرم شدن هوا، بار دیگر نقشههای دشمنان با استخدام و همراهی چهرههای ضدانقلاب که درصدد زدودن عفت و پاکدامنی از جامعه ایرانی است، به اجرای پروژههایی مانند آزادیهای یواشکی، «نه به حجاب اجباری» و چهارشنبههای سفید انجامیده است. در این مسیر، رسانههایی همچون بیبیسی، من و تو و VOA هم در خدمت این جریانها قرار گرفته و با موجسواری رسانهای به تبلیغ آن میپردازند، به گونهای که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام پاتوقی برای اعلام مواضع و تفکرات این گروه شده است.
بر همین اساس، موضوع مورد بحث ما با دکتر طاهره همیز، به «حجاب؛ مسأله امروز جامعه ایرانی» متمایل شد. وی که از نزدیک با مشکلات خانوادهها در ارتباط است، حجاب را از زاویه دیگر بررسی کرده است. خانم همیز، یکی از اساتید و کارشناسان حوزۀ زنان و خانواده است که علاوه بر تسلط بر مباحث دینی و نظری، استاد و مشاور دانشگاه و فارغالتحصیل رشته فقه و حقوق نیز هست و سالهاست در حوزه مسائل تربیتی و خانواده مشغول به مطالعه، پژوهش و تدریس است. همیز پیشتر حجاب را رعایت حقوق اجتماعی دانسته و بهترین شیوه برخورد با افرادی که چنین مباحثی را مطرح میکنند، برگزاری مناظره میداند و معتقد است که نوع پوشش زن مسلمان در قرآن و روایات کاملاً مشخص است.
مشروح این گفتوگو در ادامه میآید:
* مناظره «تنها» راهکار است
- بهترین نوع مواجهه بانوان در قبال حرکتهایی مانند چهارشنبه بدون اجبار یا سفید چگونه باید باشد؟
من پیشنهاد مناظره دارم. در زمانهای که سٶالات اجتماعی در سطح عموم مطرح میشود بهتر است کارشناسان متخصص با مدعی اجباری بودن حجاب مناظره کنند.
نوع پوشش را قرآن کریم و روایات کاملاً مشخص کردهاند
- از منظر دینی، زن مسلمان مکلف به چه نوع پوششی است؟ به عبارت دیگر میتوان غیر از چادر و مانتو، پوشش دیگری مانند پیراهنهای بلند شبیه آنچه که در کشورهای عربی مشاهده میکنیم، داشته باشند؟
- نوع پوشش را قرآن کریم و روایات، کاملاً مشخص کردهاند و در کتابهای توضیحالمسائل مراجع عظام مشخصاً پیرامون آن مبسوط توضیح دادهاند، اما نحوه اجرای آن در کشور را باید از طراحان دلسوز مذهبی و انقلابی کمک گرفت تا با سنجش ذائقه زنان ایرانی و شهر مورد نظر و موقعیت آبوهوایی طراحی کنند و همچنین نوع مشاغل و رده سنی و تمام مواردی که جامعه امروزی لازم دارد مدنظر طراح قرار بگیرد که شاخصه اصلی آن حجابی است که در جامعه هر گونه تحریک جنسی بین زن وم رد نامحرم وجود نداشته باشد تا آرامش اجتماعی حاکم شود.
* نظر قرآن کریم درباره اقوامی که دچار هرج و مرج جنسی شدهاند
در واقع حجاب یعنی حائلی بین زن و مرد نامحرم تا وقتی در اجتماع، کنار هم که قرار میگیرند، حضوری عادی داشته باشند و میل جنسی یکدیگر را تحریک نکنند، زیرا جامعه برای رفع نیازهای انسانی است و هرگونه برهنگی، نظم جامعه را بر هم میزند و بر اثر توسعه بزهکاری امنیت اجتماع انسانی به خطر میافتد. مزید بر آن، موجب خشم خداوند تبارک و تعالی میشود. چنانچه قرآن کریم بارها میفرماید اقوامی که دچار هرج و مرج جنسی شدهاند در معرض نابودی خواهند بود. (سوره مبارکه قصص آیه ۵۸)
اجرای پیمان «عالم ذر» یعنی اجرای تمام دستوراتی که در قرآن آمده است
- با توجه به اینکه نوع حکومت اسلامی است آیا حکومت میتواند بانوان را ملزم به نوع خاصی از پوشش کند. در واقع این حق را از کجا دریافت میکند؟
-قانون اساسی در هر کشوری که تدوین شده، بسیار محترم و لازمالاجراست و باید همه آحاد آن کشور التزام عملی نسبت به اجراء آن داشته باشند. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که خون هزاران شهید آن را تثبیت کرده است شامل این تعریف هم میشود؛ یعنی باید از قانون اساسی جمهوری اسلامی پاسداری کرد، به مفاد آن عمل و متخلف از آن را مجازات کرد.
اصل دوم قانون اساسی میگوید: «جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به:
1ـ خدای یکتا (لاالهالاالله) و اختصاص حاکمیت وتشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او.
2ـ وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین.»
پیرامون این مفاد قانونی، آیه 172 سوره مبارکه اعراف که اتخاذ میثاق الهی در عالم ذر است را گواه آن میدانیم که خداوند عزّوجّل، قبل از ورود انسان به عالم دنیا از او پیمان گرفت: آیا من پروردگار شما (همه) نیستم؟ همه ذریّه حضرت آدم (ع) و خود ایشان پاسخ دادند بله. دقت بفرمایید به لغت «پروردگار» یعنی نفرمود «خالق» یا نفرمود «اله» تو نیستم؟ پروردگاری را از ما اقرار گرفت و همچنین در آیه مذکور میفرماید بعداً در قیامت نگویی فراموش کردم یا نگویی در خانواده مشرک زندگی کردم، این پیمان را شکستم. اجرای پیمان «عالم ذر» یعنی اجرای تمام دستوراتی که در قرآن آمده است. (البته در کتب آسمانی تحریف نشده بوده است، ولی زمانی که الان به آنها دقت میشود اگر تفاوتی دیده شود، چون دست انسانی آن را تغییر داده)
* این حق را از قانون اساسی دریافت کرده است
به هر حال براساس این آیه کریمه کلیه انسانها که مخلوق خداوند عزّوجّل هستند از این قانون مستثنی نیستند و (حجاب برنامه تربیتی خداوند سبحان است) و شامل تمام انسانها میشود و هیچ کس مستثنی نیست. با این شرحی که داده شد، رعایت حجاب توصیه شده اسلام برای همه زنان جهان واجب است؛ چرا؟ چون تضمین کننده آزادی او از بردگی مردانی است که او را کالای جنسی میبینند و هویت انسانیاش را نفی میکنند. پس خداوند حکیم که بر نفس خود رحمت نوشته است، با وضع این قانون به زنان و مردان در اجتماع انسانی، عزّت و رفعت بخشیده است.
باید با رعایت این قانون متعالی که نیاز انسانی زنان و مردان را برآورده میکند از او سپاسگزاری کرد. پس بر این مبنا برای رعایت قانون اساسی، حکومت میتواند بانوان را به نوع خاصی از رعایت ظاهر در قالب حجاب اسلامی ملزم کند که این حق را از قانون اساسی دریافت کرده است.
* نوع پوشش زن ابوسفیان در جنگ احد
در ادامه باز در اصل سوم قانون اساسی آمده جمهوری اسلامی ایران برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:
1ـ ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی. در این راستا
میدانیم که بیحجابی از اعمال زنان فاسد تاریخ بشر است. نمونهاش در تاریخ جنگ احد آمده. زن ابوسفیان در حالی که با آلات موسیقی نظر سپاهیانش را جلب میکرد، در حالی که لباس بدننمایی پوشیده بود فریاد میزد: «اگر بر سپاهیان محمد پیروز شوید من در اختیار شما هستم و اگر نخواستید به من برنمیخورد.» مصداقهای فراوانی وجود دارد که زنان فاسد هرگز از حجاب بهرهای نداشتند. ولی زمانی که اسلام در فتح مکه بر مشرکان پیروز شد، همین زن حجاب را در اجتماع رعایت میکرد.
و در ماده پنجم اصل سوم قانون اساسی آمده، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب.
و در ماده ششم همین اصل آمده محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی.
* پاسخ امام خمینی (ره) به خبرنگار ایتالیایی درباره حجاب
به یاد بیاورید در پاسخ به خبرنگار خانم اوریانا فالانچی که از امام خمینی (ره) اجازه مصاحبه گرفته بود و گفت: آیا صحیح است که این زنها خود را در زیر این چادر مخفی کنند؟ این زنها در انقلاب شرکت کردهاند، کشته دادهاند، زندان رفتهاند، مبارزه کردهاند، این چادر یک رسم از قدیم ماندهای است، حالا دیگر دنیا عوض شده است، حضرت امام خمینی (ره) پاسخ دادند: «این یک اختیاری است برای آنها، خودشان اختیار کردهاند، شما چه حقی دارید که این اختیار را از دستشان بگیرید؟ ما زنهای جوانی که وقتی آرایش میکنند و میآیند و یک فوج را دنبال خودشان میکشند، اینها را داریم جلوشان را میگیریم شما هم دلتان نسوزد. 1358/6/21»
همچنین در اصل نهم قانون اساسی آمده است: در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیکناپذیر است و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد و یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشهای وارد کند.
* اقدام علیه حجاب مخالفت با استقلال فرهنگی ایرانیان است
طبق این مفاد قانونی هر کس به نام آزادی از حجاب اقدامی میکند مخالف استقلال فرهنگی ایرانیان میشود و محکوم است و وظیفه دولت و آحاد ملت است که با او مقابله کند. همچنین در اصل دهم قانون اساسی در موضوع خانواده مطرح شده: همه قوانین و مقررات باید پاسداری از قداست آن (خانواده) و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
همه عقلا چه مسلمان و یا از دیگر ادیان اذعان دارند بیحجابی فروپاشی خانواده را در پی میآورد. همچنین در اصل هفتاد و دوم آمده است مجلس جمهوری اسلامی نمیتواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد و تشخیص بر عهده شورای نگهبان است. پس کسانی که مطلع از این امر باشند و این گفتار رایج «حجاب اجباری» را که آنها به زبان میآورند، خلاف قانون است و باید مجرم شناخته شوند و با آنان برخورد قانونی شود.
* طبق قانون اساسی کسی که ضد اسلام اقدام کند مصونیت قانونی ندارد
همچنین بر مبنای اصل بیست ویکم قانون اساسی، دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و به «ایجاد زمینههای مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او» بپردازد.
بر این مبنا مطابق آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب «ذلک ٲدنی ٲن یُعرفنَ فَلایُٶذَینَ»، رعایت قانون حجاب باعث میشود زن این گونه شناخته شود و اذیتها از او دور شود. در مجموع با بررسی قوانین ۱۲ و ۱۴، از دیدگاه قانون اساسی کسی که ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام میکند، مصونیت قانونی ندارد.
* منظور از «وقار» در پوشش
- نوع پوشش افراد جامعه تا چه میزان باید مطابق با قوانین اجتماعی و عرفی باشد؟ این موارد در برخی کشورها چگونه عینیت مییابد و نوع مواجهه آنان چگونه است؟
ـ با اشاره به پاسخ سؤال سوم و بررسی هشت اصل از قانون اساسی که به طور اجمال انجام شد، این نکته قابل توجه است که تعالی جامعه انسانی در گرو تعالی مادی و معنوی آحاد آن اعم از زن و مرد است. قوانین نجاتبخش اسلام را باید شناخت و آموزش داد و قوانینی برای ضمانت اجرای آنها تدوین کرد تا مزدوران و منحرفان مورد پیگرد قانون قرار گرفته و مایه تشنج افکار اجتماع نشوند. همچنین پوششی که تمام موازین نامحرمزدایی را داشته باشد، باید برای در اختیار گرفتن بانوان تولید شود و در عین حال که شکیل و وزین باشد، فردی که آن را بر میگزیند، احساس رضایت قلبی برایش فراهم شود. او باید احساس کند وسیلهای برای خوشگذرانی مردان هوسران نیست و منظور از «وقار» در پوشش، زیبایی آن است که هرکس که انسانیتش مخدوش نشده باشد، از آن استقبال خواهد کرد.
لزوم ورود مدعیالعموم به موضوع مروجان بیحجابی
- آیا زنان محجبه حق این نوع برخورد را دارند و آیا آنها میتوانند از منظر حقوق شهروندی پیگیر مطالبات خود باشند؟ نقش مدعی العموم در این میانه چیست؟
ـ این توهین بیشرمانه از مزدوری که زنان جامعه را به عرضه جنسی دعوت میکند و آنان را وسیله خوشگذرانی میپندارد حتماً باید تحت تعقیب قانون قرار بگیرد و حکم صادره برایش به پلیس اینترپل ابلاغ شده، حکم جلب و دستگیریش صادر شود.
منبع: فارس
انتهای پیام/