دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1397 - 03:30
رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت:

تب مالت از معضلات بهداشتی درمانی کشور است

رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی نیز در گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان قرار دارند، اعلام کرد: تب مالت یکی از معضلات بهداشتی درمانی کشور است.
کد خبر : 291477

یه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسین عرفانی گفت: گروهی از این بیماری‌ها در زمان‌های نه چندان دور موجب وحشت جامعه به همراه تلفات قابل توجه در انسان می‌شده که نمونه آن طاعون است و خطر بازپدید شدن آن همیشه وجود دارد. گروهی دیگر از این بیماری‌ها به دلیل شدت ابتلا در انسان موجب ناتوانی و از کارافتادگی قابل توجه می‌شود که از آن جمله می‌توان تب مالت را نام برد که در حال حاضر از معضلات بهداشتی، درمانی است.


وی افزود: گروهی دیگر تحت عنوان بیماری‌های نوپدید در دنیا مطرح هستند و بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند که نه تنها بروز آن موجب مرگ و میر قابل توجه در انسان شده بلکه امکان ایجاد پاندمی توسط آنها مطرح است.


عرفانی یادآور شد: گروهی دیگر نیز علاوه بر ابتلا در انسان موجب ضرر و زیان قابل توجه به دلیل مرگ و میر در د ام‌ها می‌شوند که از این گروه بیماری "سیاه زخم" و "تب دره ریفت" را می‌توان نام برد.


عرفانی بیان کرد: گروهی از بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در کشورمان بومی است که از آن جمله می‌توان به سالک، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، هاری، تب مالت، سیاه زخم و لپتوسپیروز اشاره کرد.


رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گفت: اصول کنترل این بیماری‌ها افزایش آگاهی جامعه در مورد محافظت در هنگام تماس با دام‌ها و حیوانات و مراقبت در خصوص عدم گزش توسط بندپایان و همچنین ارتقای هماهنگی بین بخشی به منظور کنترل این عوامل در دام‌ها و حیوانات و کنترل ناقلین آنهاست.


وی افزود: در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع، در ۱۳ تیر ماه ۱۳۸۳ اولین روز ملی زئونوز در کشور با مشارکت سایر ارگان‌ها و با هدف کنترل این بیماری‌ها مورد پیگیری قرار گرفت و بر اساس آن همایش‌های استانی با هدف فوق نیز برگزار شد.


وی در پایان اظهار کرد: امید است با پیگیری‌های انجام شده در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و جلب مشارکت سایر ارگان‌ها شاهد کنترل این بیماری‌ها در کشور باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته