دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1397 - 17:37
عضو مجلس خلق سوریه در گفت وگو با آنا مطرح کرد؛

اگر صهیونیست‌ها مقاومت را تهدید کنند دروازه‌ها را به سوی سرزمین‌های اشغالی می‌گشاییم

«خالد العبود»، عضو مجلس خلق سوریه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به‌دنبال آن است تا موضوع جنوب سوریه را تبدیل به یک چالش چند ملیتی کند گفت: صهیونیست‌ها هر روز نقشه‌های خاصی می‌کشند و پروژه‌هایی را تعریف می‌کنند تا بتواند زمین بازی را در اختیار خود داشته باشند.
کد خبر : 291122

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ مذاکرات میان معارضان سوری و نظامیان روس درباره توافق صلح در جنوب سوریه در حالی از سرگرفته شده است که ارتش سوریه در 24 ساعت گذشته موفق شده است، مساحت قابل توجهی از حومه شرقی «درعا» واقع در جنوب سوریه را از وجود گروه‌های مسلح پاکسازی کند.


همچنین شبکه الاخباریه سوریه اعلام کرد ارتش این کشور در حومه شرقی درعا موفق شده است کنترل بیش از 80 درصد از مساحت آن را به دست بگیرد. ارتش سوریه پس از آزادسازی حومه شرقی درعا، مناطقی را در حومه جنوب‌شرقی آن نیز آزاد کرد و خود را به چهار کیلومتری گذرگاه نصیب در مرز اردن رسانده است.


خالد العبود، عضو مجلس خلق سوریه درباره تحولات جنوب سوریه و توافقی که گفته می‌شود برای ایجاد منطقه حائل میان مرز سوریه با اردن و سرزمین‌های اشغالی قرار است بسته شود، گفت: «جنوب سوریه در حال تبدیل شدن به منطقه‌ای امن برای رژیم صهیونیستی است و انتظار می‌رود در مرحله آتی پرونده جولان اشغالی نیز روی میز مذاکرات طرف‌ها برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه با اردن و سرزمین‌های اشغالی قرار بگیرد.»


وی افزود: «رژیم صهیونیستی پس از تجاوزی که چندی پیش به خاک سوریه انجام داد در گزارشی، موضع رسمی خود را بیان و اعلام کرد نمی‌خواهد شاهد حضور نیروهای سوری در اطراف مرزهای سرزمین‌های اشغالی باشد و این را به سود منافع خود نمی‌داند. آنها حتی درصدد برآمدند با حملات خود تیر خلاص بر پیکر ارتش سوریه بزنند تا بتوانند نیروهای دلاور سوری را از مناطق نزدیک به مرزهای خود دور کنند ولی سوریه ائتلاف بزرگی با متحدان خود از جمله ایران و روسیه دارد و این ائتلاف باعث شد تا آنها نتوانند به‌طور کامل به اهداف خود دست یابند.»


العبود در پاسخ به این سوال که هدف صهیونیست‌ها از ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه چیست، گفت:‌ «رژیم صهیونیستی اکنون به‌دنبال آن است تا موضوع جنوب سوریه را تبدیل به یک چالش چند ملیتی کند و هر روز نقشه‌های خاصی می‌کشد و پروژه‌هایی را تعریف می‌کند تا بتواند زمین بازی را در اختیار خود داشته باشد، در این راستا دست کمک به سوی آمریکا دراز کرده است تا آنها بر سوریه و متحدانش فشار بیاورند. آمریکایی‌ها نیز پاسخ آنها را داده بودند و گفتند نمی‌توانند چالش عمده‌ای در مسیر کار سوریه و متحدانش ایجاد کنند ولی با این رویکرد وارد پروژه صهیونیست‌ها شدند تا بتوانند روسیه را از نظر اطلاعاتی و میدانی با خود همراه سازند. روسیه‌ای که سال‌هاست متحد سوریه است و در چند وقت اخیر بنا به دلایلی خاص، نوعی احتیاط را در دستور سیاست‌های منطقه‌ای خود قرار داده است.»


عضو مجلس خلق سوریه در ادامه تصریح کرد: طرف صهیونیست واقف است که روند تحولات میدانی سوریه در حال گرایش به سمت جنوب این کشور است و آمریکا نیز توان توقف کامل این روند را ندارد، کما اینکه می‌دانند روس‌ها نیز کاری از دستشان برنمی‌آید. رژیم صهیونیستی از آمریکا خواسته است تا در پروژه ایجاد منطقه حائل همکاری کند، زیرا آن را عاملی در راستای سست کردن زیرساخت‌های نظامی سوریه و متحدانش به‌ویژه ایران می‌داند.


وی گفت: صهیونیست‌ها به خوبی تحلیل و ارزیابی کرده‌اند که تنش در جنوب سوریه به زیان آنهاست. مقام‌های رژیم صهیونیستی پیشتر بارها از تریبون‌های مختلف بر طبل جنگ و درگیری در منطقه می‌کوبیدند و درصد بودند تا موقعیت خود را در مرزهای سال 1974 تثبیت کنند تا بتوانند پرونده جولان را به روی میز مذاکره بکشانند تا قواعد بازی را در سطح منطقه‌ای تغییر دهند.


خالد العبود در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تقابل میان ارتش سوریه و رژیم صهیونیستی در صورت ایجاد منطقه حائل وجود دارد، گفت: اگر توافقی به زیان منافع سوریه باشد، به‌ویژه در نقاط مرزی با سرزمین‌های اشغالی، امکان دارد این تقابل رخ دهد که موجب خواهد شد تا ارتش سوریه اهداف راهبردی آنها را هدف قرار دهد و همانگونه که پیشتر مشاهده شد، جنگنده‌ها و پهپادهایشان ساقط شوند. من بعید می‌دانم کار به آنجا کشیده شود. رژیم صهیونیستی گرچه بر طبل جنگ و تنش می‌کوبد، ولی نمی‌خواهد خود را به مهلکه بیاندازد و ممکن است نقشه‌های دیگری برای نقاط مرزی بکشند که کم‌خطرتر باشد به‌ویژه اینکه آنها می‌دانند دست روی نقطه‌ای گذاشته‌اند که علاوه بر ارتش سوریه و متحدانش، ممکن است پای ارتش عراق را نیز بدانجا باز کنند.


وی افزود: «نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی در حال حاضر نمی‌توانند قواعد بازی را برهم بزنند یا روند تحولات را متوقف کنند و طبعا شاهد تنش گسترده‌ای میان ارتش سوریه و رژیم صهیونیستی نخواهیم بود، آن هم باوجود محور مقاومتی که سابقه مواجهه با چنین وضعیتی را دارد و بارها مقابل زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها ایستاده است. مقام‌های صهیونیست به‌خوبی درک می‌کنند که اگر بخواهند حلقه مقاومت را با تهدید مواجه کنند، دروازه‌ها(ی لبنان، سوریه، عراق و ایران) به سوی شهرهای فلسطین باز می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته