دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1397 - 10:36
مشروح نشست خبری وزیر کشور؛

رحمانی فضلی: درگیری‌های خرمشهر کشته نداشته‌ / تجاوز به 41 نفر در ایرانشهر کذب محض است

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که چند نفر در اعتراضات شهر خرمشهر کشته شدند، گفت:‌ در خرمشهر یک مورد تیراندازی بوده و یک نفر زخمی شده که به بیمارستان منتقل شده اما کسی کشته نشده است.
کد خبر : 290978

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نشست خبری «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور در نشست خبری امروز خود، از برگزاری این نشست هر سه ماه یکبار با اصحاب رسانه خبر داد و گفت: بنا دارم هر سه ماه در خدمت اصحاب رسانه باشم و در آخر سال هم جمع‌بندی سال را خدمت مردم ارائه کنم و بنابراین اسفند ماه جمعبندی از وضعیت کشور ارائه خواهیم کردیم.


در خرمشهر هیچ کشته‌‎ای نداشتیم


وی در پاسخ به این پرسش که چند نفر در اعتراضات شهر خرمشهر کشته شدند گفت: در خرمشهر یک مورد تیراندازی بوده و یک نفر زخمی شده که به بیمارستان منتقل شده اما کسی کشته نشده است. اصلی ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است. با اعتراضاتی که کنترل شده باشد و باعث برهم زدن امنیت نشود مشکلی نداریم اما وقتی اعتراضاتی به کف خیابان می‌رسند، افرادی پیدا می شوند که سوءاستفاده می کنند و اقداماتی انجام می‌دهند که موجب خدشه‌دار شدن امنیت می‌شوند. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند که اگر به وظایفشان پاسخ ندهند، امنیت و انتظام دچار خدشه می شود. تلاش ما در این است که هر چه زودتر این اعتراضات را با به پایان برسانیم.


وزیر کشور درباره نقش جریانات خاص در تجمعات گفت: هنوز به این نتیجه نرسیدیم که گروه‌های خاصی یا عده ای مشخص با ساماندهی و تشکیلات و برنامه‌ریزی مردم برای حضور در خیابان تجمع کنند. باید با فهم درست فضا، اقدامی کنیم که دیگر شاهد این مسائل نباشیم و اولین قدم، وحدت و انسجام ملی است که این به معنی عدم اعتراضات قانونی نیست.


تجمعات نباید در جامعه تسری یابد


رحمانی فضلی درباره تجمعات اظهار داشت: هر نوع تجمعی از سوی تشکل‌ها باید دربرگیرنده مسئولیت همان تجمع باشد و نباید در جامعه تسری یابد و از کنترل خارج شود. وزارت کشور با تصمیم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برای تجمع در کنار مجلس بدون مجوز مخالف است و قطعا هم مجلس به آن رای نمی دهد.


وی با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این رابطه ملاحظاتی داریم که درباره آن با احزاب و چهره ها صحبت می‌کنیم. تمام تلاش وزارت کشور بر این استوار است که فضایی با نشاط امن و کارآمد ایجاد کنیم. همه همکاران ما در بخش های مختلف شبانه روز تلاش می‌کنند تا شرایط لازم را فراهم کنند، تا همه دستگاه‌ها کارشان را به خوبی انجام دهند.


امنیت، اولویت اصلی وزارت کشور در امسال است


وزیر کشور اولین اولویت امسال را موضوع امنیت برشمرد و گفت: امنیت را یک موضوع اصلی می‌دانیم و با توجه به درخواست و مطالبه مردم، وحدت را موضوع بعدی قرار دادیم و موضوع رضایتمندی را هم مخرج مشترک تمام فعالیت‌های سیاسی فرهنگی اجتماعی و سیاسی می‌دانیم. در این حوزه معاونت‌های مختلف همچون سیاسی اجتماعی منابع انسانی دستور کاری داشتند که بتوانند در حوزه های مختلف کارشان به گونه ای باشد که خروجی اش رضایت مندی باشد.


با افتتاح طرح غدیر، مشکل آبی خرمشهر و آبادان حل می‌شود


وی درباره مشکل آب خرمشهر و آبادان گفت: دولت طرح غدیر را که پیمانکارش سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا بود راطی سه ماه انجام داد و 15 تیر افتتاح می شود که با این طرح مشکلات‌ آبی عمده‌ای حل می‌شود.


تجاوز به 41 نفر در ایرانشهر کذب محض است


رحمانی فضلی درباره حادثه ایرانشهر اظهار داشت: آمار صحیح در این ماجرا چهار نفر هست که شکایت کردند و با قاطعیت با‌ آنها برخورد می شود. تجاوز به 41 نفر در ایرانشهر کذب محض است و به استاندار گفتیم که موضوع بررسی شود و مجرم به اشد مجازات خود برسد.


اقدام ناجا با هدف دستگیری برخی افراد بود


وزیر کشور در پاسخ به سوالی در مورد شکستن شیشه مغازه‌ها در بازار تهران از طرف ماموران نیروی انتظامی گفت: من همین امروز هم در جلسه شورای امنیت از فرمانده نیروی انتظامی همین موضوع را پرسیدم و گفتند با هدف دستگیری برخی افراد این اقدامات بوده است، مانند آتش نشانی که مجبور است برای خاموش کردن آتش برخی تخریب ها را انجام دهد.


رضایتمندی مردم فقط ناشی از پول و ارز نیست


وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اینکه روزی پنج میلیون نفر مراجعه به ادارات وجود دارد، اظهار داشت: من همیشه به استانداران و فرمانداران تاکید کرده‌ام بحث تکریم ارباب رجوع را داشته باشند و شکایات مردمی را ظرف 24 ساعت پاسخ دهند و گرنه با همان مسئول برخورد خواهد شد، زیرا بنای ما در وزارت کشور از صدر تا ذیل رسیدگی به مراجعات مردم است و رضایتمندی مردم فقط ناشی از پول و ارز نیست بلکه این مسائل را نیز در بر می‌گیرد.


اگر آب به نحو احسن مدیریت شود به مشکلی برنخواهیم خورد


رحمانی فضلی با اشاره به کم آبی نیز گفت: اگر آب به نحو احسن مدیریت شود به مشکلی برنخواهیم خورد. ما نمیتوانیم آب اضافی تولید کنیم و از همین مقدار باید به نحو احسن استفاده کنیم. دولت می خواهد از خلیج فارس آب به مرکز انتقال دهد.


اگر مدیری نظرش با دولت همسو نباشد برکنارش می‌کنم


وزیر کشور با اشاره به اینکه در وزارت کشور کادرسازی نشده اما نظارت ها انجام می‌شود، گفت: با معاونین هر دوهفته یکبار یک استاندار را می آوریم و بررسی های لازم را انجام می دهیم و نقاط ضعف و قوت را مطرح می کنید البته قبول دارم ضعف هایی هست. من اگر مدیری ببینم که نظرش با دولت همسو نیست نیم ساعت هم تحمل نمی‌کنم و برکنارش می‌کنم، اما اینکه بگوییم چون فلانی فرماندار زمان احمدی نژاد بوده الان چرا هست یک نظر اشتباه است؛ اگر اینطور باشد پس دولت بعد هم اگر آمد همه مدیران سوار کامیون بشوند بروند و یک عده جدید بیایند.


لایحه جامع انتخابات در حال بررسی است


رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره زمان نهایی شدن لایحه جامع انتخابات، عنوان کرد: این لایحه اکنون در صحن دولت در حال بررسی است و قرار است کارگروهی پیشنهادات مطرح شده در دولت را بررسی کند تا سرعت کار بیشتر شود. در این لایحه کارشناسی‌های خوبی انجام شده است و امیدواریم این لایحه به انتخابات مجلس سال بعد برسد.


۸۰ درصد کالا‌های قاچاق در مرز‌های غربی کشور کنترل شده است


وی همچنین درباره تاثیر تک نرخی شدن بر مقابله با قاچاق کالا، بیان کرد: پیش از این بخشی از تقاضای ارز مربوط به موادمخدر یا قاچاق کالا بوده است و همین تقاضا در نوسانات ارز تاثیرگذار بود. یکی از اهداف تک نرخی شدن ارز مقابله با قاچاق کالا بود و به خاطر همین سیاست کنترلی دقیق در مرز‌ها وجود دارد و حدود ۸۰ درصد کالا‌های قاچاق در مرز‌های غربی کشور کنترل شده است.


عمارت وزیر در «فشم»


رحمانی فضلی درباره تخریب ویلایی منسوب به ایشان در منطقه ساوجبلاغ نیز گفت: یک خانه باغچه 97 متری در «فشند» از زمان صداوسیما دارم که قسطی آن را خریدم اما متاسفانه در خبرها منتشر می کنند: عمارت وزیر در «فشم»، در حالی که فشند با فشم ۲۰۰ برابر قیمتش متفاوت است. الان هم بدون احضاریه و حکم‌ آن را تخریب کردند ولی من از کسی شکایتی ندارم. البته اعتراض کتبی خود را اعلام کردم ولی تابع قانون هستم اما رسانه‌ها، کاخ‌ها و ویلاهایی تحت عنوان عمارت رحمانی فضلی نوشتند. من هنوز خانه هم ندارم و پیش خرید کردم.


3700 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی درباره دیدار خود با کمیسیونر مهاجرت اتحادیه اروپا، اظهار داشت: ایران در مبارزه با مواد مخدر بیش از ٣٧٠٠ شهید تقدیم کرده و امسال هم بیش از هزار درگیری داشتیم که منجر به کشف هزار و 200 تُن مواد مخدر شد که بخشی از آن برای انتقال به اروپا بود. به اروپایی ها گفتیم که ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هست و شما باید در این مبارزه کمک کنید اما آنها حتی از دادن دستگاه ایکس.ری و سگ‌های موادیاب به ما خودداری کردند.


هر زمان لازم شد استانداران را تغییر می‌دهیم


وزیر کشور در مورد تغییرات استانداران گفت: پیداکردن فردی برای استانداری که هم کمی اقتصاد، امنیت و توانایی اداره استان را داشته باشد واقعا کار ساده ای نیست. ارزیابی از عملکرد استانداران و فرمانداران سخت‌ترین ارزیابی است. نمی‌گویم که هیچ ضعف و اشکالی در کار نیست ولی کلی‌گویی درباره استانداران بی‌انصافی است. ‌هر دو هفته یک استاندار را دعوت می‌کنیم و ارزیابی‌های حوزه‌های مختلف را به او مطرح کرده و توضیح استاندار را هم می‌شنویم. ما 25 استاندار را در یکسال گذشته تغییر و جابجا کردیم و در پنج استان دیگر هر زمان لازم شد این تغیرات را انجام می‌دهیم.


پیگیر وضعیت سعید براتی هستیم


وی درباره آخرین پیگیری‌ها برای آزادی سعید براتی از سربازان ربوده شده کشورمان، گفت: از طریق مجاری رسمی و غیررسمی با پاکستان پیگیر موضوع هستیم. اخیرا عکسی از سعید براتی منتشر شده است و خانواده‌اش این عکس را تایید کردند. ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و پیگیر هستیم تا وی آزاد شود. طرف مقابل شروطی برای آزادی این سرباز بیان نکرده است.


رابطه ما با عراق خوب است


رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی پیرامون همکاری های وزارت کشور ایران و عراق عنوان کرد: رابطه ما با عراق واقعا خوب است و نمود آن در اربعین مشخص است. دو میلیون و ۴۰۰هزار نفر را در اربعین به عراق می‌فرستیم و برمی‌گردانیم و این کار بدون همکاری‌های ما اتفاق نمی‌افتد. امروز هم در حوزه کنترل قاچاق در غرب کشور برای انسداد معابر غیرقانونی، اقدامات خوبی را انجام داده ایم و امیدواریم ارتباط های مرزی ما تقویت شود.


ارائه طرح پیشنهادی برای افغانستان


وزیر کشور درباره طرح‌های حمایتی ایران از افغانستان در حوزه کاهش مواد مخدر اظهارداشت: من سه سال است که می‌گویم افغانستان دارای امنیت و توسعه می‌تواند جلوی قاچاق مواد و مهاجر را بگیرد. پیشنهادی به سازمان ملل دادیم به عنوان کشت جایگزین یا معیشت جایگزین، عده‌ای قاچاقچی و کشاورز و خرده فروش هستند که با مواد مخدر روزگار می‌گذرانند. ما گفتیم حاضریم با سازمان ملل و افغانستان محصول کشاورزی را ایجاد کنیم بازارش را بسازیم و قول بدهیم ۲برابر درآمد مواد مخدر در آمد ایجاد کنیم. در سازمان ملل تصویب شد؛ اما همه کسانی که در عرصه بین الملل از مواد مخدر سود می‌کنند، نگذاشتند این طرح اجرا شود.


رحمانی فضلی در پایان درباره چگونگی مصرف درآمدهای حاصل از مبارزه با موادمخدر، گفت: برخی اموال مصادره شده در زمینه مبارزه با قاچاق به فروش رسیده و به خزانه واریز می‌شود تا از آنجا به دستگاه‌ها تخصیص یابد البته ما پیشنهاد جدیدی داریم که بخشی از این درآمد به عنوان حق‌الکشف به نیروها داده شود، این کار در حال انجام است ولی مبلغ آن خیلی کم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته