دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از اصلاح هرم هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی

توسعه تحصیلات تکمیلی در گرو ارتقای رتبه اعضای هیئت علمی

اصلاح هرم هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از آن رو مبحث مهمی است که رابطه مستقیمی با توسعه تحصیلات تکمیلی دارد. در این باره رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است شرایط برای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی در داخل دانشگاه باید فراهم شود.
کد خبر : 29073

هیئت علمی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی از شاکله خاصی برخوردار است و با سیاست توسعه تحصیلات تکمیلی که در سال‌های اخیر در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته، جذب هیئت علمی مورد توجه ویژه مسئولان این دانشگاه واقع شده است.


خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره شاکله هرم هیئت علمی در دانشگاه آزاد و اصلاح آن گفت‌وگوهایی با روسای واحدهای مختلف این دانشگاه کرده است که در ادامه می‌خوانید.


دکتر علی عباسپور، رئیس واحد علوم و تحقیقات، درباره هرم هیئت علمی در این دانشگاه به خبرنگار آنا گفت: با توجه به فرم هرم هیئت علمی در دانشگاه آزاد، استاد، دانش‌یار، استادیار و مربی به ترتیب قرار دارند. اکنون بیشترین مرتبه‌ای که در دانشگاه وجود دارد و در حال افزایش است، رتبه استاد‌یار است.


رئیس واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اصلاح هرم هیئت علمی بیان کرد: دانشگاه در آینده باید درصد استادها و دانش‌‌یاران را بیش‌تر کند. اصلاح این هرم به این معنی است که شرایط برای مربی‌ها، استادیاران و دانش‌یاران فراهم شود تا بتوانند مرتبه علمی ‌خود را در دانشگاه ارتقا دهند.


وی با اشاره به تاثیر جذب هیئت علمی در اصلاح این هرم افزود: دانشگاه با جذب افراد استادیار این روند را ارتقا می‌دهد و همچنین باید شرایطی فراهم شود تا آن‌ها بتوانند مسیر دانش‌یاری و استادی را در خود دانشگاه آزاد به صورت آسان‌تری طی کنند.








رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات: اصلاح هرم هیئت علمی بیش‌تر در سیستم داخلی دانشگاه صورت می‌‌گیرد، همچنین به جذب استادیار بستگی دارد و از طرفی هم اگر استخدام مرتبه مربی متوقف یا کند شود رشد و اصلاح هرم هیئت علمی سریع‌تر اتفاق افتد.

رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه اصلاح هرم هیئت علمی بیش‌تر در سیستم داخلی دانشگاه صورت می‌‌گیرد تصریح کرد: این موضوع همچنین به جذب استادیار بستگی دارد و از طرفی هم اگر استخدام مرتبه مربی متوقف یا کند شود ، رشد و اصلاح هرم هیئت علمی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.


عباسپور در پایان افزود: واحدهای قدیمی و بزرگ که در توسعه تحصیلات تکمیلی نقش اساسی دارند باید نسبت به واحدهای دیگر در این زمینه بهتر اقدام کنند تا هیئت علمی مجرب برای رشته‌های تحصیلات تکمیلی داشته باشند.


با توسعه تحصیلات تکمیلی نیاز به اعضای هیئت علمی با مدارج بالا بیش‌تر شده است


دکتر یدالله رجایی،‌ رئیس واحد زنجان، در مصاحبه با خبرنگار آنا،‌ درباره هرم هیئت علمی دانشگاه آزاد و اصلاح آن گفت: هرم هیئت علمی نشان‌دهنده ترکیب و درجات اعضای هیئت علمی است که با دانشگاه همکاری می‌کنند. اصلاح این هرم نیز به این معناست که ترکیب مناسبی از مدارج بالا اعضای هیئت علمی مثل رتبه‌های استادیاری، دانش‌یاری و استاد تمامی را تشکیل دهند.


رئیس هیئت امنای استان زنجان درباره استانداردهای دانشگاه آزاد ادامه داد: در بخش‌نامه دانشگاه آزاد به ازای هر 3 نفر اعضای هیئت علمی 1 نفر استادیار یا استادیار به بالا باید فعالیت داشته باشد یعنی درمقابل دو نفر مربی یک نفر استادیار.


رجایی با تاکید بر گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد با رویکرد گسترش تحصیلات تکمیلی ملزم به تغییر ترکیب اعضای هیئت علمی شده است به صورتی که با افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی درصد نیاز به اعضای هیئت علمی با مرتبه استادیاری به بالا افزایش یافته است.








رئیس واحد زنجان: ضریب یک استادیار در برابر دو مربی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کفایت نمی‌کند واین موضوع در حال اصلاح است. دانشگاه باید تجدیدنظری بر روی این موضوع داشته باشد تا تعداد استادیاران در مقابل مربیان بیش‌تر شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ضریب یک استادیار در برابر دو مربی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کفایت نمی‌کند و این موضوع در حال اصلاح است. دانشگاه باید تجدیدنظری برروی این موضوع داشته باشد تا تعداد استادیاران در مقابل مربیان بیش‌تر شود.


رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان درباره راهکارهای اصلاح هرم هیئت علمی تصریح کرد: این موضوع به دو صورت دردانشگاه امکان‌پذیراست: اول آنکه با توجه به امکانات دانشگاه، جذب اعضای هیئت علمی از افراد با مدارج بالا صورت گیرد و گام بعدی درباره اعضای هیئت علمی فعلی دانشگاه است که باید افرادی که با درجه مربی مشغول به کار هستند، برای اخذ مدرک دکتری و ارتقای رتبه تشویق شوند.


رجایی در پایان با اشاره به تشویق اعضای هیئت علمی فعلی دانشگاه برای ارتقای رتبه گفت: یکی از عوامل مهم در گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد به جذب هیئت علمی برمی‌گردد.دانشجویانی زیادی دراین مقاطع مشغول به تحصیل هستند، به همین دلیل نیاز به استادان با مدارج بالا رو به افزایش است.


مدیریت جدید برای اعضای هیئت علمی انگیزه ایجاد کرده است


دکتر بهروز میرزا، رئیس واحد کرج نیز درباره وضع هیئت علمی در دانشگاه آزاد به خبرنگار آنا گفت: دانشگاه برای راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیاز دارد از افرادی در اعضای هیئت علمی استفاده کند که مرتبه بالاتری دارند.


رئیس دانشگاه آزاد کرج با تاکید بر بخش‌نامه وزارت علوم درباره دایر کردن رشته‌های تحصیلات تکمیلی ادامه داد: طبق بخش‌نامه وزارت علوم برای رشته‌های کارشناسی ارشد به سه استاد‌یار و برای دکتری تخصصی حداقل به دو دانش‌یار و یک استاد تمام نیاز است. بنابراین هرم هیئت علمی نسبت به قبل باید تصحیح شود تا بتوان تحصیلات تکمیلی را توسعه داد.


میرزا با اشاره به اصلاح هرم هیئت علمی بیان کرد: نیروهای انسانی که در داخل دانشگاه فعال هستند باید ارتقای علمی پیدا کنند و رتبه آن‌ها بالا رود، البته این کار نزدیک به چهار سال زمان می‌برد. همچنین استادان نیز در این زمینه باید شاخص‌هایی را که مربوط به کارکرد علمی می‌شود را بالا ببرند.








رئیس واحد کرج:‌ در دوسال گذشته بسیار از اعضای هیئت علمی که درمرتبه مربی و استاد‌یاری بودند تلاش کردند تا مرتبه‌شان را ارتقا دهند

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته بسیاری از اعضای هیئت علمی که درمرتبه مربی و استاد‌یاری بودند، تلاش کردند تا مرتبه‌شان را ارتقا دهند به طور مثال در واحد کرج در هر ماه نزدیک به 10 نفر ارتقا پیدا می‌کنند.


رئیس دانشگاه کرج در پایان افزود: پروسه ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد شروع شده است و با توجه به سیاست توسعه تحصیلات تکمیلی و ماندگاری آن روند تصحیح هرم هیئت علمی با سرعت پیش می‌رود. جالب است که بعد از یک مدت رکود، تکاپوی خوبی در بین اعضای هیئت علمی درباره این موضوع دیده می‌شود. اعضای هیئت علمی با استفاده از شرایط جدیدی که دکتر میرزاده و تیم مدیریتی دانشگاه فراهم کرده است رتبه‌های علمی‌شان را بالا ببرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته