دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1394 - 14:57
گزارش هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد

تراکم آلاینده‌ها جمعه گذشته میدان دید را به 5 کیلومتر کاهش داد

تهران در هفته گذشته از نظر کیفیت هوا 6 روز سالم را پشت سر گذاشت.
کد خبر : 29066

به گزارش گروه اجتماعی آنا بر اساس گزارش واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفت هوا، بررسی شاخص کیفیت هوا و میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون ( PM10 وPM2.5 ) اندازه‌­گیری شده در ایستگاه‌­های سنجش آلودگی هوای تهران در هفته گذشته (26-20 تیر ماه)، هوای تهران از شنبه تا پنجشنبه در شرایط سالم و روز جمعه در شرایط ناسالم برای گروه‌­های حساس قرار داشته است.


مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش‌بینی این شرکت در این باره گفت: اگرچه شهرهای بزرگ و پرجمعیتی چون تهران همواره با مسأله آلودگی هوا روبرو هستند اما موقعیت جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی تهران بر پیچیدگی مسأله افزوده است و نقش پارامترهای هواشناسی و به ویژه باد را بر چگونگی کیفیت هوا پررنگ کرده است. تا جایی که در ماه‌­های اخیر وزش بادهای شدید باعث ورود گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در شهر تهران شده‌­اند اما آخر هفته گذشته سرعت بسیار پایین باد افزایش غلظت ذرات معلق و بالا رفتن شاخص کیفیت هوا را باعث شد.


به گفته او بر اساس اطلاعات نمودارهایی که مبتنی بر پارامترهای هواشناسی و داده‌­های ساعتی ذرات معلق هفته گذشته است، اگرچه در برخی ساعات به صورت محدود سرعت باد نسبتاً شدید (بیش از 5 متر بر ثانیه) بوده است اما به طور کلی جهت باد بین شمال ­شرق تا جنوب ­غرب متغیر بوده و از سرعت متوسطی (بین 3 تا 5 متر بر ثانیه) برخوردار بوده است.


نادری گفت: این بادها نه آنقدر شدید بوده که سبب بلند شدن گرد و غبار شود و نه کند بوده که سکون هوا را باعث شود. بنابراین شرایط مساعدی را به وجود آورده و 6 روز سالم از نظر کیفیت هوا را به دنبال داشته است.


او ادامه داد: بررسی وضعیت باد آخر هفته نیز نشان می‌­دهد که در ساعات قبل از ظهر روز جمعه، نبود باد و سکون هوا باعث تجمع آلاینده­ شده، شاخص کیفیت را افزایش داده و شرایط ناسالم برای گروه­‌های حساس به وجود آمده است. تراکم آلاینده در ساعات قبل از ظهر روز جمعه به قدری بالا بوده که میدان دید را به 5 کیلومتر نیز کاهش داده است.


اطلاعات غلظت آلاینده‌­ها بر اساس داده ایستگاه‌­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته