دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1394 - 14:21

آنتی‌بیوتیک‌ سبب ابتلای کودکان به آرتریت می‌شود

تحقیق تازه‌ای در دانشگاه راتگرز در ایالات متحده نشان داده است که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خطر ابتلا به آرتریت در سنین کودکی را افزایش می‌دهد.
کد خبر : 29060

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، پژوهشگران دانشگاه راتگرز در نیوجرسی ایالات متحده آمریکا هشدار داده‌اند که تجویز آنتی‌بیوتیک برای کودکان خطر ابتلا به بیماری آرتریت در سنین کودکی را تا دو برابر کودکانی که در همان سن آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده‌اند، بالا می‌برد.


بر اساس این پژوهش که در ژورنال Pediatrics منتشر شده است، هر چه آنتی‌بیوتیک بیشتری برای کودکان تجویز شود، خطر ابتلای آنها به آرتریت بالاتر می‌رود.


پژوهش‌های قبلی نشان داده است که حدود یک چهارم موارد تجویز آنتی‌بیوتیک برای کودکان – و نیمی از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده برای بیماری‌های حاد دستگاه تنفسی- غیر لازم بوده‌اند.


دنیل هورتن، دانشجوی دوره دکترا در دپارتمان اطفال دانشکده پزشکی رابرت وود جانسن دانشگاه راتگرز و از همکاران این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: «تحقیق ما یک دلیل احتمالی دیگر برای پرهیز از استفاده بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها را در مواردی که بیمار بدون آنها خود به‌خود بهبود می‌یابد، نشان می‌دهد.»


این پژوهش از سال 2014 و بر اساس یافته‌های پیشین آغاز شد که نشان می‌داد آنتی‌بیوتیک‌ها سبب ابتلای زودهنگام کودکان به بیماری‌های مزمن از جمله بیماری التهاب روده می شوند. از میان رفتن تجمع‌های میکروبی در روده و نقاط دیگر بدن ظاهراً نقشی کلیدی در بیماری التهاب روده و دیگر بیماری‌های خود ایمنی نظیر آرتریت روماتوئید در بزرگسالان می‌شود.


در پژوهش دانشگاه راتگرز از داده‌های پایگاه اطلاعاتی THIN استفاده شده که اطلاعات و سوابق بهداشتی بیش از 11 میلیون نفر از ساکنان بریتانیا در آن قرار گرفته است. پژوهشگران در این تحقیق اطلاعات مربوط به کودکانی که به تازگی ابتلا به آرتریت دوران کودکی در آنها تشخیص داده شده با در نظر گرفتن عوامل کنترلی مانند سن و جنسیت، مورد بررسی قرار گرفته شده است.


از میان حدود 450 هزار کودک مورد بررسی، 152 نفر مبتلا به آریت تشخیص داده شدند. پس از بررسی همه عوامل مشخص شد کودکانی که برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز شده است، دو برابر بچه‌های دیگر با خطر ابتلا به آرتریت دوران کودکی ربرو بوده‌اند.


بر اساس تازه‌ترین آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها سالانه بین 4300 تا 9700 کودک زیر 16 سال در آمریکا مبتلا به آرتریت تشخیص داده می شوند. آرتریت دوران کودکی که شکلی از بیماری‌های خود ایمنی است، سبب التهاب شدید مفاصل و چشم می‌شود که نتیجه آن درد، تاری دید و از کار افتادگی است. حدود یک چهارم از موارد ابتلا به آرتریت در کودکان ناشی از عوامل ژنتیک است و در بقیه موارد عوامل محیطی نقش مهمی در بروز بیماری ایفا می‌کند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب