دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1397 - 20:07
سید حسن نصرالله :

هدف معامله قرن حذف مسئله فلسطین است/ رسوایی بزرگ ائتلاف سعودی در نبرد الحدیده

دبیرکل حزب الله شکست ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه نبرد در استان الحدیده یمن را رسوایی بزرگی برای ائتلاف سعودی دانست و گفت: ائتلاف سعودی از چند ماه پیش خود را برای جبهه الحدیده تجهیز کرد اما شکست مفتضحانه‌ای در آغاز نبردها خورد.
کد خبر : 290564

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌‌‌الله در سخنران عصر امروز خود با اشاره به موضوع تشکیل دولت جدید لبنان گفت: مشکل اساسی که تا کنون در مسیر تشکیل دولت لبنان مانع ایجاد کرده، نبود معیارها است، باید معیاری واضح و مشخص در این مورد وجود داشته باشد تا بر اساس آن دولت جدید تشکیل شود. تنها معیار مشخص برای تشکیل دولت جدید «التزام به نتایج انتخابات» است و همه طرف‌ها باید به آن متعهد باشند.


وی افزود: باید سهمیه‌های پست‌های وزارت دولت آینده براساس نتایج انتخابات پارلمانی اخیر یا میزان جایگاه واقعی مردمی احزاب تعیین شود و همه طرف‌ها باید در خواست‌های خود دست پایین را بگیرند و در تشکیل دولت لبنان سرعت به خرج دهند.


سید حسن نصرالله همه را به تشکیل دولت وحدت ملی که شامل تمامی طرف‌ها باشد، فراخواند.


آماده ارایه کمک در پرونده بازگشت آوارگان سوری به کشورشان هستیم


نصرالله به مسأله آوارگان سوری در لبنان اشاره کرد و گفت: هیچ کس طرح بازگرداندن اجباری آنها به کشورشان را مطرح نکرده و همه از بازگشت داوطلبانه آنها سخن گفته‌اند. برخی طرف‌ها و سازمان‌های داخلی و بین‌المللی بار ارایه اطلاعات غلط آوارگان را از بازگشت به کشورشان می‌ترسانند.


وی تاکید کرد: آماده ارایه کمک در پرونده بازگشت آوارگان سوری به کشورشان هستیم و یک تیم و کمیته‌های مردمی در حزب الله برای کمک به بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به کشورشان تشکیل داده‌ایم، به تماس خود با آوارگان سوری ادامه خواهیم داد و لیست‌هایی را به دولت سوریه برای بازگرداندن بیشترین تعداد ممکن از آنها به کشورشان ارائه می‌دهیم.


نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود به برخی ناآرامی‌های اخیر در «بعلبک و هرمل» اشاره کرد و ادامه داد: بعد از پایان انتخابات و اعلام نتایج آنچه در بعلبک و هرمل رخ داد غیر قابل فهم بود. باید هرج و مرج امنیتی در منطقه بعلبک و الهرمل بررسی شود. در رسانه‌ها تحت عنوان هرج و مرج امنیتی، بزرگ شد،‌ این موضوع باید متوقف شود.


سفر هیأت آمریکایی به منطقه با هدف اجرایی شدن «معامله قرن» موضوع دیگری بود که سید حسن نصرالله به آن پرداخت. وی در این باره گفت: تمام رهبران سیاسی و کسانی که به مسأله فلسطین مرتبط هستند، باید به این تحولات توجه داشته باشند. آنچه در سوریه می‌گذرد در کنار خروج آمریکا از توافق هسته‌‌ای و تهدید به اعمال تحریم علیه ایران در راستای طرح آمریکا یعنی معامله قرن است که هدف آن حذف و از بین بردن مسأله فلسطین است.


«معامله قرن» در الویت پرونده‌های منطقه


دبیرکل حزب الله پرونده معامله قرن را پرونده‌ای اولویت‌دار منطقه معرفی کرد و ادامه داد: تحرکات برای این پرونده آغاز شده و در آستانه اعلام رسمی آن توسط آمریکا هستیم.


وی افزود: راهپیمایی بازگشت بزرگترین چالش به شمار می رود که باید از شهامت رهبران در غزه و نیروهای مقاومت که معادله پاسخ به هرگونه تجاوزگری اشغالگران را تثبیت کردند؛ با ستایش یاد کرد. در راستای تثبیت این معادله و حمایت از ملت فلسطین در غزه برای رویارویی با اقدامات اجرایی مربوط به معامله قرن، باید همگان مسئولیت خود را برعهده بگیرند.


نصرالله با اشاره به تحولات جنوب سوریه گفت: همه برآوردهایی که در رسانه‌های شنیده می‌شود حاکی از شکست‌های گروه‌های مسلح است. آنها در جنوب سوریه خواه در درعا یا قنیطره دچار شکست شده‌اند و به سمت آشتی خواهند آمد. ما در برابر پیروزی بسیار بزرگی در جنوب سوریه علیه همه گروه‌های مسلحی قرار داریم که آمریکا و اسرائیل از آنها حمایت کردند. مصلحت ایجاب می‌کند که نبرد در جنوب سوریه تمام شود تا سپس درباره دلایل و درس‌های آن صحبت کنیم.‎


حمایت حزب‌الله از تصمیم گروه‌های مقاومت عراق


نصرالله به حمله هوایی به گروه‌های مقاومت عراق در مرز سوریه و عراق اشاره کرد و ادامه داد: در مرز سوریه و عراق، هواپیماهای دشمن گروه‌های مقاومت عراق را بمباران کردند، گردان‌های حزب الله عراق گروهی بود که هدف قرار گرفت و این امر باعث شهید و زخمی شدن شمار زیادی شد. این حادثه‌ای بزرگ و خطرناک است.


وی افزود: ما شهادت آنها را تسلیت می‌گوییم و به همه ملت‌های منطقه می‌گوییم که در هرجایی که به نیروهای مقاومت تجاوزی ظالمانه صورت میگیرد، نباید این تجاوزگری بی‌پاسخ و بدون مجازات باقی بماند. اگر در قبال این تجاوزگری تسامح به خرج دهیم ادامه خواهد یافت. امیدوارم که برادران در گروه‌های مقاومت عراق هویت طرف متجاوز را مشخص و اقدامات مناسب را اتخاذ کنند.


وی تصریح کرد: نبرد در سوریه نبرد کل منطقه و آینده آن است. ما از تصمیم گروه‌های مقاومت عراق در مجازات طرفی که به گردان‌های حزب الله عراق حمله کرد، حمایت می‌کنیم.‎


تکذیب خبر شهادت نیروهای حزب الله در یمن


سید حسن نصرالله سپس به تجاوز ائتلاف سعودی به یمن اشاره کرد و ادامه داد: چند روز پیش نیروهای متجاوز به یمن اعلام کردند که در نتیجه حمله هوایی در استان صعده یمن، هشت نفر از نیروهای حزب الله لبنان از جمله یک فرمانده به شهادت رسیده است. من گفته‌های ائتلاف سعودی درخصوص به شهادت رسیدن نیروهای حزب الله در یمن را قاطعانه رد می‌کنم.


وی افزود: خبر دوم این بود که هشت نفر از نیروهای حزب الله اسیر شده‌اند. آنها بعد از چند ساعت، خبر اسارت را تغییر داده و از به شهادت رساندن آنها سخن گفتند.
نصرالله تصریح کرد: در تمام طول دوره گذشته و الان، ما به دلایل معینی نگفته‌ایم که در یمن حضوری داریم یا نداریم. خواه حضور داشته ایم یا نداشته ایم؛ من به طور قطع خبر شهادت نیروهای حزب الله در یمن را قاطعانه رد می‌کنم. البته اگر در یمن یا هر کشور دیگری شهید بدهیم؛ آن را اعلام می‌کنیم و به شهادت آنها افتخار می کنیم.‎


رسوایی بزرگی برای ائتلاف سعودی در نبرد الحدیده رقم خورده است


دبیرکل حزب الله شکست ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه نبرد در استان الحدیده یمن را رسوایی بزرگی برای ائتلاف سعودی دانست و گفت: ائتلاف سعودی از چند ماه پیش خود را برای جبهه الحدیده تجهیز کرد اما شکست مفتضحانه‌ای در آغاز نبردها خورد. این ائتلاف سعودی مزدوران را از سراسر جهان به یمن آورد و خودروهای نظامی زیادی را در نبرد الحدیده به خدمت گرفت.


وی خطاب به مبارزان یمنی گفت: کاش می‌توانستم در کنار شما باشم و یکی از مبارزان شما باشم.


سید حسن نصرالله تاکید کرد: همه گفته های ائتلاف سعودی درخصوص بدست آوردن پیروزی‌ها تنها در رسانه های وابسته به عربستان مطرح است و با واقعیت موجود همخوانی ندارد.


دبیرکل حزب الله لبنان با تمجید از موضع‌گیری اخیر مالزی، گفت: من به مالزی به خاطر موضع‌گیری خود در خروج از ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن تهنیت می‌فرستم و امیدوارم که همه کشورها در موضع‌گیری خود درقبال تجاوزگری علیه یمن بازنگری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته