دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گلایه بازاریان از دانه‌درشت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم

برخی خبرنگاران با حضور در بین بازاریان اصفهان، از حال و هوای بازار اصفهان در روزهای گرانی گزارش می‌دهد و علت و اثر این نوسانات لحظه‌ای ارز و طلا را از کاسبان اصفهانی جویا شد.
کد خبر : 290367

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، چند وقتی است که وضعیت بازار طلا و ارز و به تبع آن بازارهای وابسته به آن دچار التهاب و نابه‌سامانی شده است و این التهاب در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نیز بیشتر شده است به طوری که ساعتی نیست که نرخ طلا و ارز دچار تغییر و نوسان نشده و بالا یا پایین نرود.


همین امر باعث بروز اعتراضات به حق صنفی در برخی از اصناف به خصوص صنف طلافروشان، فروشندگان لوازم خانگی‌ و تلفن همراه و حتی پارچه‌فروشان شده است.


در حالی که بسیاری از مسؤولان دولتی معتقد هستند این افزایش قیمت‌ها حباب و ناشی از جو روانی است، علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: مشکلات اقتصادی فقط جو روانی نیست بلکه بسیاری افراد به دنبال منفعت خود هستند از این رو به سمت افزایش نقدینگی می روند.


* اعتراضی که هست و مغازه‌هایی که به اجبار بسته شد


در یکی دو روز اخیر نیز بخش‌هایی از بازار تهران در اعتراض به گرانی‌های اخیر تعطیل شد هر چند که در این میان تحریک گروه‌های ناشناخته برای بازاریان در مسیر به آشوب کشیدن اعتراضات صنفی بی‌اثر نبود و باعث بروز تنش‌هایی نیز شد.


همین باعث شد تا امروز به جمع بازاریان اصفهانی رفته و از حال و هوای این روزهای داغ بازار و گلایه‌های بازاریان و کسبه اصفهانی با خبر شویم.


حضور در میان طلافروشان بازار زرگرهای میدان امام اصفهان اولین مقصد بعدی است. مقصدی که به هنگام ورود به بازار با مغازه‌های بعضا بسته‌، نیمه بسته و باز رو به رو می‌شوید؛ هر چند که کسبه موبایل به دست در دسته‌های چند نفری در میان بازار مشغول به صحبت و گفت‌وگو با یکدیگر بودند.


اگرچه در ابتدای امر با حضور خبرنگاران در جمع‌شان خیلی رغبتی به صحبت درباره مشکلات صنفی خود و گرانی‌های اخیر نداشته و هیچکدام حاضر به صحبت نبودند اما بالاخره پس از کمی گشت و گذار یکی از کسبه که به نظر می‌رسد از قدیمی‌های صنف طلافروشی است حاضر به گفت‌وگو شد البته به این شرط که نامش فاش نشود.


* نقش دلالان بانک مرکزی در نوسانات نرخ طلا و سکه


وی در خصوص علت گرانی سکه در بازار می‌گوید: علت این اتفاقات حضور دلال‌های بانک مرکزی در بازار است، این دلال‌ها طلای آب شده را از طلا فروشان خریداری می‌کنند و آن را به بانک مرکزی می‌فروشند و با ضرب آن به سکه، سود هنگفتی را از این قضیه به جیب می‌زند.


این طلا فروش قدیمی بازار زرگرهای میدان نقش جهان ادامه داد: الان سکه بین 400 تا 450 هزار تومان مازاد بر وزن طلا اجرت دارد، احتساب 9 درصد آن نیز چیزی حدود 100 هزار تومان می‌شود، این ما‌به‌التفاوت حدود 300 هزار تومانی را،بانک مرکزی با تهیه طلای آب شده از بازار و ضرب سکه، به صورت سود استفاده می‌برد.


کاسب دیگری که از گوشه بازار به نزدیکی محل گفت‌وگو می‌آید، پس از شنیدن صحبت‌های هم‌صنفی خود، صحبت‌های او را این‌طور ادامه می‌دهد: من چند سال است که کارگاه ساخت طلا دارم اما با این وضعیتی که به وجود آمده، چند وقتی است که نتوانستم کار کنم با آن که 12 کارگر دارم و اول هر ماه به علاوه پول بیمه، باید حقوقشان را هم بدهم در حالی که اصلاً در این چند وقت نتوانستم کار کنم.


* یک مهره کلیدی در کشور قیمت طلا را بالا و پایین می‌کند


کسبه دیگری که نیز در محل گفت‌وگو جمع شده بودند با اشاره به تغییرات لحظه‌ای قیمت طلا و سکه می‌گویند: چه کسی می‌تواند این قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای بالا و پایین کند جز این که این فرد یک مهره کلیدی در این کشور باشد، این بالا و پایین شدن قیمت‌ها نه تقصیر مردم است و نه بازاریان نقشی در آن دارند.


با کمی گفت‌وگو بین زرگرهای اصفهانی، مشخص می‌شود که آن‌ها دولت را در زمینه گرانی و نوسان قیمت طلا مقصر می‌دانند و معتقدند که برای کنترل این وضعیت و بازگشت آرامش بر بازار، دولت نه تنها باید تصدی‌گری خود را کم کند بلکه باید بازوان نظارتی خود را نیز تقویت کند.


پس از اطلاع نسبی از وضعیت بازار طلا و سکه، به مقصد بازار فروشندگان بازار زرگرها را ترک می‌کنند، مسیر دوری نیست و تنها یک خیابان آن طرف‌تر از کوچه پس کوچه‌های میدان امام خمینی(ره)، به بازار فروشندگان لوازم خانگی خیابان مشیر یخچال منتهی می‌شود.


* نخستین تأثیر نوسانات بازار: کاهش شدید قدرت خرید مردم


برخلاف صنف زرگرها، کسبه این صنف راحت‌تر گفت‌وگو می‌کنند، آن‌ها نیز از نوسان مدام نرخ ارز به خصوص دلار ناراضی بودند، یکی از کسبه با اشاره به همین موضوع می‌گوید: یک مدل یخچال خارجی که تا همین چند وقت پیش حدود 7 میلیون تومان قیمت داشت، الان به قیمت 14 میلیون تومان رسیده است و همین باعث شده تا قدرت خرید مردم به خصوص کسانی که در حال تدارک جهیزیه هستند، به شدت کاهش یابد.


نمایندگی یکی از تولیدکنندگان داخلی به بی اعتماد شدن مردم به بازار اشاره کرد و ادامه می‌دهد: این نوسان قیمت‌ها بیش از همه به تولید ملی ضرر خواهد زد.


وی در ادامه گریزی هم به ارز مبادله‌ای دولتی می‌زند و می‌گوید: تا آن جایی که ما اطلاع داریم ارز دولتی به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داده نشده و همین باعث شده که الان ما با کمبود اجناس مواجه باشیم چرا که تولیدکننده نیز نتوانسته است مواد اولیه خود را تهیه کند.


این نماینده فروش یکی از محصولات داخلی در واکنش به تعطیلی چند روز اخیر بازار تهران، آن را راهکار مناسبی ندانست چرا که به عقیده او این کار خود بر بی‌ثباتی بیشتر بازار اثرگذار است.


* دولت نام کسانی که ارز دولتی گرفته‌اند را اعلام کند


سراغ یکی از قدیمی‌های این شغل را می‌گیرند،که پس از کمی جست‌وجو با او هم صحبت شده و در خصوص تناقض بین گفته‌های مسؤولان دولتی که مدعی هستند ارز دولتی به تولیدکنندگان داخلی تخصیص داده شده و تولیدکنندگانی که خلاف آن را مطرح می‌کنند، مطالب قابل تأملی را به زبان می‌آورد.


او می‌گوید: انتظار داریم اگر دولت به تولیدکننده‌ای ارز دولتی می‌دهد نام آن تولیدکننده را اعلام کند تا تولیدکننده، محصول خود را با همان نرخ ارز دولتی که مواد اولیه وارد کرده، به دست مشتری برساند.


این فعال اقتصادی با اشاره به سودجویی برخی از کسانی که البته رانت هم دارند، تصریح کرد: موادمخدر در کشور ما ممنوع و قاچاق است و با آن به صورت جدی برخورد می‌شود، اگر مسؤولان اعلام می‌کنند که دلار نیز قاچاق است پس در برخورد با آن هم جدی باشند.


* بسته بودن بازار هیچ کمکی به حل مشکل نمی‌کند


وی در مورد اتفاقات بازار تهران هم اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: اگر این طور بود و مسؤولان جدی بودند دیگر نباید شاهد پدیده‌هایی مانند دلالان دلار در چهارراه استانبول تهران و دلال‌های دلار در خیابان سپه اصفهان باشیم؛ باز یا بسته بودن بازار هیچ کمکی به جامعه نمی‌کند بلکه باید تصمیم درستی گرفته شود.


این فروشنده لوازم خانگی تأکید می‌کند که دولت اعلام کرده که ارز دولتی به تولیدکنندگان تخصیص داده است اما چند روز بعد اخبار اعلام می‌کند که کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت با ارز دولتی وارد کشور شده است، دولت بررسی کند چگونه با ارز دولتی، کالاهایی که نیاز نبوده، وارد شده است.


حسین عبدلی نایب رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی استان اصفهان در گفت‌وگویی برای برون رفت از این وضعیت پیشنهاد داد تا دولت همزمان با تزریق ارز به تولیدکنندگان، نظارت هم بر آن‌ها داشته باشد تا بازار کمی رنگ و بوی آرامش به خود بگیرد.


در حاشیه این گفت‌وگوها نکته‌ای که نظرها را جلب کرده این بود که با وجود این که ساعاتی از آغاز روز کاری گذشته اما هم چنان در بازار لوازم خانگی خبری نبود و فروشندگان هر کدام در مغازه خود چشم انتظار مشتریان بودند.


مقصد بعدی خیابان احمدآباد و بزرگمهر اصفهان یکی از پاتوق‌های فروشگاه‌های تلفن همراه اصفهان است که تقریباً هم در مرکز شهر قرار دارند.


این صنف البته بر خلاف دو صنف قبلی، اکثر فروشندگان آن را جوانان تشکیل می‌دهند، بر خلاف خود این 2 خیابان که همیشه شلوغ است اما مغازه‌های آن خالی از مشتری است.


یکی از این فروشندگان جوان موبایل نظرش را در خصوص تأثیر نوسانات اخیر ارزی روی شغلش این طور تشریح می‌کند: مشتری برای خرید یک گوشی مراجعه می‌کند و پس از قیمت گرفتن به دلیل این که پول کافی ندارد، چند روز بعد برای خرید همان گوشی مراجعه می‌کند که با افزایش قیمت بین 700 هزار تا یک میلیون تومانی مواجه می‌شود.


* تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها باعث رکود بیشتر شده است


وی در ادامه با اشاره به این که در این شرایط مردم هر روز قدرت خرید خود را از دست می‌دهند، می‌گوید: همین امر باعث رکود بیشتر بازار موبایل شده است، دولت مدام می‌گوید ارز دولتی به واردکنندگان می‌دهد، اگر چنین چیزی هست باید تأثیر خود را در بازار نشان دهد؛ وضعیت به نحوی است که احساس می‌شود کار به طور کامل از دست دولت خارج شده است، در خصوص بعضی کالاها که انحصار واردات در آن وجود دارد، این افراد خود قیمت‌گذاری انجام می‌دهند و نظارتی هم نیست.


حسن میرشمشیری نیز به عنوان رئیس اتحادیه تعمیرکنندگان و فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان گفت: مشکلاتی که امروز در بازار موبایل به واسطه نوسان نرخ دلار وجود دارد ارتباطی به واحدهای صنفی ندارد بلکه باید مشکل را در بین واردکنندگان تلفن همراه جست‌وجو کرد.


یکی دیگر از فروشندگان موبایل بازار احمدآباد، تعطیلی بازار را راهکار مناسبی ندانست و معتقد است چنین روشی برای نشان دادن اعتراض علاوه بر این که بازار را بی ثبات‌تر می‌کند باعث می‌شود تا به کسانی که مغازه هم از خود ندارند و اجاره پرداخت می‌کنند، فشار بیشتری وارد شود.


آنچه از گشت و گذار در بازار به دست آمده مشخص می‌کند در چنین شرایطی مطالبات بازاریان، به حق است، هر چند که مشابه اعتراضات اخیر مانند اعتراضات کامیون‌داران، کشاورزان و اعتراضات مالباختگان موسسات مالی و اعتباری، با اهمال و لختی در پیگیری متولیان و حضور عوامل نفوذی، انحراف مطالبات به حق مردمی به سمت آشوب و اغتشاش، باعث می‌شود تا ضمن بی‌ثباتی در امنیت روانی بازارها، مطالبات قانونی مردم، بر زمین بماند.


* نظر بازاریان اصفهانی در خصوص نقش دولت در نوسان قیمت‌ها


علاوه بر آن چه بازاریان از آن به عنوان ناکارآمدی دولت در کنترل فضای اقتصادی و بازار یاد کردند به نظر می‌رسد، مجموعه اقتصادی دولت در شنیدن اعتراضات مردم نیز ناکارآمد است و تا زمانی که این اعتراضات صنفی، به انحراف سیاسی و آشوب کشیده نشود، گوش شنوایی برای آن ندارند.


اما حسن روحانی در همایش سراسری قوه قضاییه با اشاره به جنگ روانی و اقتصادی که غرب علیه ایران به راه انداخته مدعی شد که ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به هر مقدار که لازم باشد، تخصیص خواهد یافت و مردم از این بابت نگران نباشند(+بیشتر بخوانید).


این در حالی است که بسیاری از مطالبات و اعتراضات صنفی مانند همین اعتراض اخیر کامیون‌داران می‌توانست قبل از آن که موجب بهره‌برداری دشمن شود به یک سرانجام مطلوب برسد و مشکل آن‌ها حل شود.


اعتراضات صنفی در همه جای دنیا امری رایج است و اختصاص به کشور یا منطقه خاصی ندارد، کما این که در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، انگلیس و حتی آمریکا، مردم از صنوف مختلف در اعتراض به وضعیت نامطلوب خود دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند.


*آش منافقین با روغن آمریکایی


نکته مهم این است که مسؤولان باید قبل از آن که این اعتراضات قانونی و به حق صنفی به حضور عناصر فتنه‌گر و منافقین آلوده شود، راه حل آن را اندیشیده و در راستای حل سریع مشکل مردم اقدام کنند.


آن هم در شرایطی که جان بولتون و دیگر مقامات آمریکایی با وقاحت تمام با اسم رمز تابستان داغ برای ایران، اذعان می‌کنند که با فشار اقتصادی، به دنبال آرزوی سوخته‌ای هستند و قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را دارند؛ چیزی شبیه یک رویایی دست نیافتنی... .


از طرف دیگر مریم رجوی رئیس گروهک منافقین که هنوز جنایات داعش‌گونه‌شان از اذهان مردم ایران پاک نشده از پاریس توییت می‌زند و بازاریان را دعوت به تعطیلی بازار و آشوب می‌کند، و طبیعی‌ست با این پیشینه غنی بازاریان، آشی که منافقین با روغن آمریکایی برای مردم پخته‌اند به مذاق هیچ ایرانی خوش نخواهد آمد.


بازاریانی که سابقه شغلی بسیاری از آن‌ها از سن مریم رجوی و گروهک تروریستی او بیشتر است، بازاریانی که چه در زمان انقلاب اسلامی و چه در زمان جنگ تحمیلی با وجود همه فشارها، همه تلاش خود را کردند تا مردم در تهیه اقلام ضروری و مورد نیاز خود، به مشکلی برنخورند.


نکته‌ای که نباید از آن غافل شد تعبیری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر تخاصم دشمن علیه ایران استفاده کرده و وزارت خزانه داری آمریکا را به اتاق جنگ دشمن، تشبیه کردند، امروز خود را نشان داده است و این در حالی است که مسؤولان مثل همیشه، عمق بیانات رهبر معظم انقلاب را درک نکردند و برای مقابله با آتش توپخانه دشمن و استراتژی‌های اتاق جنگ اقتصادی آنان، پاتک و راهکاری را اتخاذ نکردند.


* خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت هستیم


ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: انتظار داریم دولت برنامه اقتصادی مدون یا برنامه قرارگاه عملیاتی مبارزه با تحریم و جنگ اقتصادی را به مجلس دهد؛ ما خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت هستیم و معتقدیم با این نگاه رئیس‌جمهور راه برون رفتی برای شرایط موجود نداریم.


وی معتقد است برای رفع مشکلات همه بخش‌های جامعه مسؤولیت دارند و در گام نخست، مسؤولان باید بین مردم باشند. او می‌گوید: در دوران سخت اوایل انقلاب توانستیم با همدلی و اتحاد مشکلات را پشت سر بگذاریم و ترور شخصیت‌ها هم نتوانست مانع از پیشرفت کشور شود، پس امروز هم می‌توانیم.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته