دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1397 - 08:55

توافق صلح در سودان جنوبی

وزیر امور خارجه سودان از امضای توافق صلح میان طرف‌های درگیر در سودان جنوبی در خارطوم خبر داد.
کد خبر : 290246

به گزارش گروه بین‌ الملل خبرگزاری آنا از رویترز، الدر دیری محمد احمد گفت: «توافق صلح که رئیس‌جمهوری سودان جنوبی آن را با طرف‌های شورشی امضا کرده است، شامل آتش‌بس 72 ساعته پس از امضای توافق است. همچنین گذرگاه‌های کمک‌های انسانی گشوده، سلاح‌ها جمع‌آوری می‌شود و اسیران آزاد می‌شوند.»


باوجود این، شورشیان برخی بندهای آن را ازجمله در زمینه پادشاهی و حکومت‌داری قبول ندارند. هدف از این توافق که در خاطوم، پایتخت سودان امضا شد، پایان یافتن جنگی است که به کشته شدن ده‌ها هزار نفر منجر شده است. جنگی که همه توافقات صلح گذشته را به شکست کشانده بود.


وزیر امور خارجه سودان افزود: «پس از 120 روز از امضای توافق حکومت انتقالی تشکیل می‌شود. همچنین طبق این توافق از اتحادیه آفریقا خواسته شده است که بر روند آتش‌بس دائمی در سودان جنوبی نظارت داشته باشد و نیروهای حافظ صلح خود را اعزام کند. علاوه بر این، درباره تشکیل دولت انتقالی به مدت 36 ماه و برگزاری انتخابات شفاف و آزاد پس از آن توافق شد.»


این توافق بعد از مذاکرات دو روزه میان سالوا کی‌یر میادت، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و ریک مشار، رهبر شورشیان که پیشتر معاون رئیس‌جمهوری بود به دست آمد.


از دسامبر 2013 (آذر 92) سودان جنوبی از جنگ داخلی رنج می‌برد. این کشور در سال 2011 با جدایی از سودان به‌عنوان یک کشور مستقل در عرضه جغرافیای بینالمللی ظاهر شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته