دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1397 - 16:24
با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت؛

رونمایی از اولین شتاب‌دهنده دیجیتال تخصصی کودک و نوجوان

اولین شتاب‌دهنده دیجیتال تخصصی کودک و نوجوان با عنوان سینا با حضور وزیر ارتباطات و جمعی از اساتید و نخبگان فعال در عرصه دیجیتال کودک در دانشگاه صنعتی شریف و موازی با 3 طرح دیگر رونمایی شد.
کد خبر : 289808

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مراسم تفاهم نامه دانشگاه صنعتی شریف با شرکت ارتباطات سیار در حالی با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد که از 4 طرح کلان فناوری اطلاعات رونمایی به عمل آمد.


آذری جهرمی در این مراسم ابتدا به ورود موفق دانشگاه شریف به بخش خدمات محتوایی و نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: نقش آفرینی دانشگاه در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید معماری مشخصی داشته باشد تا قطعات کنار هم قرار گیرد و نقصان ها رفع شود.


وی افزود: به نظرم تیمی از مجموعه شریف باید مامور شود تا با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس پیوست اقتصاد مقاومتی در حوزه ICT نقشه راه را مشخص کنند.


آذری جهرمی با اشاره به وقوع تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در دنیا اظهار کرد: هنوز برخی تصور دارند که با دستور و اقدامات سلبی می توانند سبک زندگی را تغییر دهند درحالیکه زمانه رفتارهای سلبی به پایان رسیده است و بدین گونه مسیر توسعه و تحول دیجیتال مسدود نمی شود.



فعالیت زیست‌بوم‌های کودک ارزشمند است


ی با بیان اینکه برای تحول دیجیتال در دنیا سه عنصر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و پردازش های ابری وجود دارد، تصریح کرد: تهیه و تدوین نقشه جامع تحول دیجیتال را با دانشگاه تهران آغاز کردیم تا راهبرد و نقشه راه برای همه کشور استخراج شود بر همین اساس از دانشگاه صنعتی شریف نیز انتظار داریم تا در یکی از این سه عنصر به قطب تبدیل شود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، قطب بودن دانشگاه را کمک به رشد و بالندگی کشور دانست و خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار داریم در این حوزه سند داشته باشیم. مثلا دانشگاه صنعتی شریف در حوزه اینترنت اشیا قرار است به صورت قطب درآید.


آذری جهرمی با تاکید بر اینکه نمی توان با ایدئولوژی به جنگ اقتصاد برویم، اظهار کرد: روایت از معصوم داریم که از هر دری که فقر وارد شود از در دیگر دین خارج می شود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نه ماه پیش تنها اقدامی که در حوزه اکوسیستم کودک انجام شده بود شاهکار ممنوعیت دسترسی افراد زیر 18 سال به سیم کارت بود، ادامه داد: البته در حوزه آگاهی و امداد رسانی به کودکان اقداماتی انجام شده بود که طرح اکو سازمان فناوری اطلاعات و پلیس فتا در اجلاس WSIS برنده جایزه شد.


وی با اشاره به اینکه کودک ایرانی نیاز به زیست بوم دارد تا نیازهایش تامین شود، خاطرنشان کرد: این مساله با تنظیم سندی در حوزه کودک آغاز و مجری برای آن مشخص شد و با اختصاص اعتبارات لازم، به فعالیت زیست بوم هایی برای تولید محتوای کودکان و نوجوانان منتهی شد که بسیار ارزشمند است.


در ابتدای این مراسم نیز، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تشریح جایگاه این دانشگاه به ارائه آماری از دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه صنعتی شریف با 52 سال قدمت خود نزدیک به 12 هزار دانشجو و 470 هیئت علمی و 55 هزار فارغ التحصیل دارد.


وی با بیان این پیشنهاد که زمینه‌های همکاری می‌تواند در حوزه‌های آموزش‌های تخصصی و یا فناوری مورد نیاز کشور باشد، تاکید کرد: ما نه تنها باید برای حل معضلات امروز کشور تلاش کنیم بلکه باید در سال‌های آینده نیز برای روبروی شدن با دنیایی که تکنولوژی‌های جدید در آن رشد کرده آماده باشیم و با تربیت نیروهای انسانی با کفایت در دانشگاه‌ها زمینه ساز تحقیقات پیشرفته در کشور باشیم.



تجمیع تمامی اجزای موثر در فرآیند کارآفرینی با شتاب‌دهنده سینا


احمدیان رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی و سیستم‌های سلامت دانشگاه صنعتی شریف نیز با ارائه توضیحاتی پیرامون اهمیت توسعه فضای مجازی، دلایل برگزاری این مراسم را تشریح کرد.


وی طرح های کودک اجرا شده در دانشگاه صنعتی شریف و مرکز شکوفایی استعداد کودک و نوجوان روشا را معرفی کرد. این طرح ها شامل طرح ملی آموزش کدنویسی به زبان مادری کودکان با سکوی سیمرغ، طرح آموزش اینترنت اشیا ویژه کودکان، شتابدهنده دیجیتال کودک سینا و طرح ملی تولید محتوای دیجیتالی کودکان بود.


احمدیان اظهار کرد: شتابدهنده دیجیتال سینا با هدف تجمیع تمامی اجزای موثر در فرآیند کارآفرینی، توسعه آن و شناسایی استعدادها و توانمندی‌های کشور در حوزه کودک توسط زیست بوم فضای مجازی درسا شکل گرفته است.


وی ادامه داد: در این شتابدهنده هدف بر این است تا از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری رویدادهای کارآفرینانه در کل کشور، کمک، راهنمایی و حمایت از افراد و تیم‌های علاقه‌مند به ایجاد کسب‌وکار، ایجاد ارتباط بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران، ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از دانش اساتید و متخصصین این حوزه به‌منظور به‌کارگیری در بازار، ایجاد ارتباط کارآفرینان و تیم‌های کسب‌وکارهای نوپا با مشتریان و بازار، ایجاد ارتباط بین متقاضیان کار و کارآفرینان و همچنین تسهیل روندهای اخذ مجوزهای کسب‌وکار با کمک گرفتن از نهادهای مربوطه، در جهت توسعه کارآفرینی در بخش تولید خدمات دیجیتالی کودک گام برداشته شود.


به گفته رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی و سیستم های سلامت دانشگاه صنعتی شریف، شتابدهنده دیجیتال کودک سینا به آدرسwww.sinada.ir در دسترس عموم کارآفرینان علاقمند به فضای مجازی کودک قرار دارد.



تولید محتوای پاک و سالم متناسب با تعداد مشترکین


در ادامه این مراسم عباس محمدخانی مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا نیز با اشاره به پیشینه این زیست بوم مجازی، عنوان کرد: خانواده درسا فعالیت جدی خود را از اواخر سال 94 آغاز کرد و طی سال های گذشته توانسته است تا با تولید محتوای پاک و سالم، کودکان را از برخی خطرات فضای مجازی حفظ کند.


وی ادامه داد: همچنین خانواده درسا با توسعه کسب و کار، موفق به بکارگیری 27 شرکت هایی شد که هر یک به طریقی نتوانسته بودند محصول خود را تجاری کرده و به مصرف برسانند.


محمدخانی یادآور شد: همچنین تعداد مشترک و نبود محتوای مناسب سبب شد تا تولید محتوا را به شکل سیستماتیک انجام دهیم.


مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا تصریح کرد: خانواده درسا با فعالیت هایی که تا کنون داشته است، بیش از 2 میلیون و 400 هزار مشترک، داشته و با ادامه روند حمایت خود از درسانگاران، تنوع محتوا را افزایش می دهد.


در پایان این مراسم ضمن امضای تفاهم نامه ای با هدف دستیابی به اهداف توسعه خدمات فضای مجازی کودک ونوجوان بین همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف، از چهار طرح کلان فناوری اطلاعات رونمایی شد. همچنین آذری جهرمی و هیات همراه از دستاوردهای جدید دانشگاه صنعتی شریف در حوزه فناوری اطلاعات دیدن کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته