دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1394 - 10:06
«السفیر» گزارش کرد؛

بازدید «یعلون» و «کارتر» از مرزهای لبنان/ نگرانی اسرائیل از نسل سوم حزب‌الله

«موشه یعلون» و «اشتون کارتر» وزیران دفاع اسرائیل و آمریکا عصر روز گذشته (دوشنبه) به مرزهای لبنان رفتند تا درباره خطری که «حزب‌الله» لبنان برای آنها به‌وجود خواهد آورد، برآوردی به‌دست آورند.
کد خبر : 28977

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه‌ «السفیر»، «کارتر» در دیدار با «یعلون» همچنین وعده داد که به اسرائیل در تجهیز نیروهایش در مرزها کمک کند و گفت: «حزب‌الله» لبنان از سوی ایران حمایت می‌شوند و این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود آمریکا کمک‌های خود به اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه را افزایش دهد.



«السفیر» نوشت: آشکار است که با وجود ورود «حزب‌الله» لبنان در نبردهای جاری در سوریه موضع اسرائیل نسبت به این نیروها به قوت خود باقی است و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل آن را خطری بزرگ برای خود می‌شمارد. این موضوع را می‌توان از گزارش «رونین برگمن» کارشناس امور امنیتی، اطلاعاتی و استراتژیکی روزنامه «یدیعوت آحارنوت» درباره تحقیقات گسترده از خطر «حزب‌الله» در جبهه لبنان، دریافت.


«برگمن» در گزارش خود تاکید کرده بود که با وجود ورود «حزب‌الله» در درگیری‌های جاری در سوریه و خسارت‌هایی که بیشتر از جنگ با اسرائیل است، این جنبش آمادگی دارد تا جنگ سوم لبنان را با قوت بیشتری آغاز کند.


وی افزود: «حزب‌الله» قصد دارد در جنگ (احتمالی) آینده مواضع اسرائیل از جمله شهرک‌های «الجلیل» را تصرف کند. در واقع، طرح‌های این جنبش حتی پس از توافق هسته‌ای با ایران تغییر نکرده است.


«برگمن» که عضوی از دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به‌شمار می‌رود، نیروهای کنونی این جنبش را «نسل سوم حزب‌الله» معرفی می‌کند و می‌گوید: نسل نخست، نسل بنیان‌گذاران حزب‌الله در زمان اشغال جنوب لبنان به‌ وسیله اسرائیل بودند. نسل دوم، «حزب‌الله» در جنگ دوم لبنان حضور داشتند و اکنون نیروهای «حزب‌الله» لبنان متشکل از دو نسل گذشته است. نسل سوم «حزب‌الله» را نیروهایی تشکیل می‌دهند که اکنون در درگیری‌های سوریه وارد شده‌اند و قادرند از انواع سلاح پیشرفته استفاده کنند و حتی با وجود درگیری در جبهه سوریه وارد نبرد با اسرائیل شوند.


این کارشناس امور استراتژیک اسرائیل زمان جنگ آینده را نامشخص می‌داند، ولی می‌افزاید: نیروی نظامی «حزب‌الله» لبنان همچنان دشمن درجه یک اسرائیل است هرچند نیروهای داعش نزدیک مرزهای اسرائیل شده‌اند.


«برگمن» گفت: مشارکت نیروهای «حزب‌الله» لبنان در نبرد سوریه منجر به فراهم‌سازی زمینه عملیات‌های انفجاری به‌وسیله تکفیری‌های سوری در لبنان شد و این موضوع، منجر به آغاز فاز جدیدی از جنگی که سوریه علیه اسرائیل در منطقه «جولان» دنبال می‌کرد، شده است. تنش میان اسرائیل و سوریه همچنان همانند درگیری میان اسرائیل و «حزب‌الله» جریان دارد و این موضوع با ترور «عماد مغنیه» و «حسن قیس» و به‌تازگی «جهاد مغنیه» در مرزهای سوریه و لبنان با اسرائیل وارد فاز جدیدی شده است.


کارشناس امور استراتژیک اسرائیل افزود: اسرائیل از آنچه در «حزب‌الله» جریان دارد غافل نیست و به‌طور ذاتی در حال رصد اطلاعاتی همه فعالیت‌های نظامی در لبنان است. پرواز پهپاد شناسایی اسرائیل بر فراز حریم هوایی لبنان که چندی پیش در سواحل طرابلس سقوط کرد، نمونه آشکار این اقدامات اسرائیل است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته