دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی گذرا به روزنامه‌های امروز کشور؛

جام‌جهانی ایران را از دست داد/ تعطیلی یک روزه بازار

رسانه‌های مکتوب امروز سه‌شنبه 5 تیر به مسابقه جذاب تیم ملی ایران و پرتغال و خبرهای اقتصادی از تصمیمات ارزی تا اعتراضات بازار نگاه پر رنگی داشتند.
کد خبر : 289693

گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا- حسن آقایان؛ مسابقه جذاب تیم ملی ایران و پرتغال و خبرهای اقتصادی از تصمیمات ارزی تا اعتراضات بازار از اخبار مورد توجه رسانه‌های مکتوب امروز، و گزارش‌های جالب از دانستنی‌ها درباره روسیه و نقش‌های ماندگار تاریخ تلویزیون از خبرهای خواندنی روزنامه‌های امروز بود.


جام‌جهانی روسیه ایران را از دست داد


تیم ملی فوتبال ایران در سومین و آخرین بازی خود در گروه B رقابت‌های جام جهانی 2018 روسیه از ساعت 22:30 در ورزشگاه مردویا سارانسک و در حضور بیش از ۴۰ هزار نفر تماشاگر مقابل تیم ملی پرتغال قرار گرفت تا شانس خود را برای صعود به مرحله بعد بیازماید. اما در نهایت تیم فوتبال کشورمان در یک بازی جذاب و جنجالی با نتیجه یک – یک پرتغال را متوقف کرد و به‌رغم شایستگی از صعود به مرحله یک هشتم نهایی بازماند.


دیدار شب گذشته تیم ملی ایران و پرتغال که به گفته بسیاری از رسانه‌ها و مردم مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال ایران بود با نمایش قابل قبول و دلاورانه بازیکنان ایران همراه شد تا تصاویر حضور آن‌ها در روزنامه‌های امروز بسیار پر رنگ و همراه با تیترهایی در حمایت و تشکر از آنها منتشر شود. اغلب روزنامه‌های امروز تصاویری از تقابل تیم ملی با پرتغال را در صفحه نخست خود داشتند.





اخبار اقتصادی همچنان در صدر


روزنامه‌های امروز علاوه بر پرداختن ویژه به دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران در شب گذشته به اخبار اقتصادی بدلیل وضعیت نامطلوب و ملتهب اقتصاد ایران توجه ویژه ای داشتند. اگر اعتراضات اصناف، بازاریان و مغازه‌داران صنوف مختلف به گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر و نوسانات نرخ دلار و ارز، و تعطیل کردن واحدهای صنفی را هم در میان اخبار اقتصادی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که خبرهای اقتصادی سهم زیادی در صفحه نخست روزنامه‌های امروز داشتند.


روزنامه‌های ابتکار، جمهوری اسلامی، کیهان، سازندگی، مردم سالاری، همشهری و هفت صبح اعتراضات بازاریان را مورد توجه قرار دادند، و روزنامه‌های آرمان، آفتاب، اطلاعات، جام‌جم، جوان، خراسان، رسالت، قدس و دنیای اقتصاد نیز با اشاره به خبرهای اقتصادی در صفحه نخست خود به بررسی وضعیت اقتصاد پرداختند.




پیروزی اردوغان در انتخابات زودهنگام


یکی از خبرهای مهم بین‌المللی در این روزها برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه و اعلام نتایج آن بود. دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه یک سال زودتر از زمان مقرر، روز یک‌شنبه در سراسر این کشور برگزار شد و مردم برای انتخاب شش نامزد ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رأی رفتند. که در نهایت رجب طیب اردوغان با کسب ۵۲ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، برای دومین بار متوالی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.


خبر پیروزی اردوغان مورد توجه روزنامه‌های سازندگی، آفتاب، کیهان، جوان،‌ هفت صبح، دنیای اقتصاد و ستاره صبح قرار گرفت تا در صفحه نخست امروز خود جایی برای این باز کنند.



جوان؛ تهدید آموزش‌و‌پرورش با کمبود ۵۴ هزارمعلم


مساله گزارش روزنامه جوان کاملا مشخص است، کمبود معلم. کمبود معلم به حدی جدی شده که به گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش استمرار حیات بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی و نهاد تعلیم و تربیت کشور را مورد تهدید قرار داده است. این کمبود نیرو تبعاتی را هم بوجود آورده، چنانچه آموزش‌و‌پرورشی‌ها معتقد هستند بخشی از دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان به وضعیت کمبود معلم بر‌می‌گردد. تنها سه ماه تا شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده، اما مشخص نیست که برنامه‌های آموزش‌و‌پرورش برای تأمین نیرو چیست؟ گزارش جوان ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.


اعتماد؛ قاچاقچیانی که برای تسخیر دنیا می‌تازند


روزنامه اعتماد از وضعیت کارخانه تولید موادمخدر پشت مرزهای شرقی کشور گزارش می‌دهد، از افغانستان. از شروع هدفگذاری افغانستان برای افزایش تولید تریاک از سال ١٩٩٢برای از دور خارج کردن تولید‌کنندگان تریاک در منطقه «مثلث طلایی» (تایلند، میانمار / برمه، لائوس) و بدست گرفتن بازار جهانی، از اینکه چرا افغانستان تبدیل به بزرگ‌ترین کارخانه مواد مخدر دنیا شده است و خیلی موارد مرتبط با مواد مخدر. گزارش اعتماد همراه با مستندات خواندنی و جالب است.


جام‌جم؛ مروری بر نقش‌هایی که از بازیگرانشان سبقت گرفتند


گاه مجموعه عواملی باعث می‌شود یک نقش آنچنان در یاد و خاطره مخاطب بماند که س‍ایه آن تا همیشه بر سر بازیگرش سنگینی کند و از میان تمام نقش‌های ریز و درشت کارنامه‌اش، با نام آن شخصیت میان مردم شناخته شود. روزنامه جام‌جم در گزارشی با تیتر «آنها که در خاطر ماندند» به معرفی برخی از نقش‌های ماندگار در طول تاریخ تلویزیون پرداخته است. گزارشی که با یاد‌آوری سریال‌های قدیمی و ماندگار رسانه ملی احساس‌های نوستالژیکی را زنده می‌کند.


فرهیختگان؛ روسیه بدون روتوش


روسیه به خاطر میزبانی جام جهانی فوتبال این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته، به همین مناسبت روزنامه فرهیختگان در گزارشی مفصل و خواندنی با اشاره به مجموع متنوعی از ویژگی‌های اقتصادی خرد و کلان روسیه پرداخته است. در این گزارش با موضاعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب برعلیه روسیه، رشد اقتصادی، میزان وابستگی به بخش انرژی (نفت و گاز)، ترکیب جمعیتی نامتوازن (فزونی 10 میلیونی جمعیت زنان بر مردان)، مشکلات مربوط به نرخ رشد بسیار پایین و منفی جمعیت، درآمد سرانه، میزان بیکاری، نرخ بهره ، نرخ تورم ، توسعه حمل‌ونقل سریع‌السیر، توسعه چشمگیر تولید محصولات کشاورزی، نقش قابل‌توجه بخش تسلیحات نظامی و صنعت هوافضا در ارزآوری و تامین اشتغال بیشتر آشنا خواهید شد.


ابتکار؛ روش‌های نوین عرضه مواد مخدر توسط فروشندگان در اطراف مدارس


چند روز پیش خبر کشف بیش از 2 تن مواد مخدر آن هم در نزدیکی مدارس، توسط سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام شد. خبر فوق به این معنی است که فروشندگان مواد مخدر هدف بعدی خود را نوجوانان در نظر گرفته اند، تا از این طریق به فروش بیشتری دست یابند. حال اینکه آمار نیز گواه این موضوع است که سن مصرف مواد مخدر در کشور کاهش یافته است. در این میان روش‌های نوین عرضه مواد مخدر توسط فروشندگان بسیار قابل توجه است.


روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «زنگ تفریحی!» که در صفحه نخست خود هم به آن اشاره کرده است، به بررسی این موضوع پرداخته است.



برای مطالعه متن کامل مربوط به هر خبر بر روی نام روزنامه کلیک کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته