دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1397 - 17:18
محسن علوی در گفت‌وگو با آنا:

آشفتگی بازار سکه و ارز نتیجه روانی تحریم‌هاست/ ضرورت پرهیز از تنش‌های رسانه‌ای

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آگاه باشیم که آشفتگی این روزهای بازار سکه و ارز نتیجه غیر مستقیم و روانی تحریمهاست نه خود تحریمها.
کد خبر : 289571

سید محسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا‌، درباره ناآرامی‌های بوجود آمده اقتصادی بابیان اینکه متأسفانه در شرایطی که آمریکا صرفا از برجام خارج شده و هنوز تحریم‌های اقتصادی به طور رسمی آغاز نشده است، شاهد شوک‌های شکننده در اقتصاد ایران هستیم، اظهارکرد: آنچه مسلم است تحریم‌های آمریکا سبب فشارهای شدید اقتصادی بر ایران خواهد شد؛ اما آگاه باشیم، آشفتگی این روزهای بازار سکه و ارز نتیجه غیر مستقیم و روانی تحریمهاست نه خود تحریمها.


وی اضافه کرد: متاسفانه حجم بالای نقدینگی ناشی از انحلال موسسات مالی و اعتباری، شوک روانی تحریمهای اقتصادی، تزریق یاس و نا امیدی در جامعه و تسویه حسابهای جناحی و سیاسی رسانه‌ها، سبب خود خوری اقتصادی شده است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه چنین فضایی سبب شده مردم با بی اعتمادی نسبت به پول ملی، جهت حفظ ارزش وجوه نقد خود، اقدام به تبدیل پول ملی به اجناسی با قابلیت حفظ ارزش نمایند، تصریح کرد: در چنین حالتی هجوم سرمایه ها، سبب افزایش تقاضا در کالاهای سرمایه‌ای همچون سکه، ارز، خودرو و .... شده است که کمبود عرضه در برابر این حجم از تقاضا، باعث افزایش حبابی قیمت‌ها در کالاهای مرجع و در نهایت تورم شدید می‌شود .


وی ادامه داد: متاسفانه نقدینگی داخلی که می تواند صرف تولید ارزش افزوده و افزایش ارزش پول ملی شود، در نتیجه شوک روانی تحریمها ، همچون سیلی مخرب در جهت تنزل ارزش پول ملی قرار گرفته است.


سید محسن علوی تاکید کرد: به عبارتی آنچه امروز شاهدش هستیم، اگرچه از نتایج خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم می‌باشد، اما ارتباط مستقیمی به تحریمهای آمریکا ندارد و اگر نتوانیم چنین فضایی را مدیریت نماییم، با آغاز تحریمها و تاثیر مستقیم تحریمها، شاهد شوکهای به مراتب شکننده تری خواهیم بود.


به گفته این نماینده مجلس به نظر میرسد دولت باید شرایطی را فراهم نماید تا مردم بتوانند ارزش دارایی و پول ملی خود را بدون دغدغه‌های ناشی از تحریم حفظ نمایند و از آسیب های جدی به ارزش پول ملی نیز جلوگیری شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه بی‌تردید دعوت از نخبگان اقتصادی در ستاد مشترک جنگ اقتصادی، آگاهی بخشی به مردم، جلب اعتماد مردم به نظام و مسئولان و پرهیز از تنشهای رسانه ای امری ضروری است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود بررسی های کارشناسی جهت افتتاح حساب های سپرده طلا و تضمین دولت به پرداخت قیمت روز بازار در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.


این نماینده مجلس گفت: این اقدام می تواند فرصت مناسبی جهت حفظ ارزش دارایی مردم فراهم نماید و از فشار تقاضای کاذب به ارز و کالاهای سرمایه ای بکاهد و نقدینگی موجود در جامعه را جهت سوق دادن به سمت تولید و ارزش افزوده مدیریت نماید.


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم اقتصادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته