دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1394 - 17:54

قطعنامه لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جمع‌بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را تصویب کردند.
کد خبر : 28950

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، لحظاتی پیش جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف بررسی راه‌های رفع تحریم‌های بین‌المللی از اقتصاد ایران برگزار شد.


براساس این گزارش، سه‌شنبه گذشته ایران و گروه 5+1 در وین به توافق بر سر جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای دست یافتند و امروز دوشنبه شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای مفاد «برجام» را تایید کرد.


برطبق این قطعنامه، هفت قطعنامه‌ پیشین شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در قطعنامه جدید به‌صورت مشروط لغو شد ولی با مکانیزم خاصی قابلیت بازگشت آن وجود دارد.


هفت قطعنامه‌ای را که سازمان ملل از سال 2006 تاکنون با هدف تحریم ایران وضع کرده است، شامل قطعنامه‌های 1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929 و 2224 می‌شود.


به‌ موجب این قطعنامه‌ها، داد و ستد کالا یا خدمات که مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شود ممنوع است.


همچنین به‌موجب این قطعنامه‌ها، دارایی‌های مالی مقام‌ها و شرکت‌های معین ایران مسدود و این کشور در بخش تسلیحات متعارف و موشک‌های بالستیک تحریم شده است. البته این تحریم‌های تسلیحاتی (برای تسلیحات متعارف تا پنج سال، و درباره موشک‌های بالستیک تا هشت سال) به قوت خود باقی خواهند ماند. سازمان ملل پس از 10 سال پرونده هسته‌ای ایران را خواهد بست ولی در این 10 سال توافقنامه هسته‌ای ایران معتبر خواهد بود.


متن کامل پیش‌نویس قطعنامه (ترجمه غیر رسمی) را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته