دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1397 - 09:40

اردوغان بار دیگر رئیس‌جمهوری ترکیه شد

فرایند رای‌گیری نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و بیست‌وهفتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه انجام شد و طبق نتیجه غیررسمی اعلام شده، رجب طیب اردوغان توانست پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود.
کد خبر : 289347

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ سعدی گوون، رئیس کمیته عالی انتخابات ترکیه لحظاتی پیش با حضور در جمع خبرنگاران نتیجه رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را اعلام کرد.
وی با بیان اینکه ملت ترکیه توانستند در این انتخابات مشارکت 97.7 درصدی خود را ثبت کنند، گفت: «رجب طیب اردوغان توانست اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد و چند درصدی که از آراء شمارش نشده باقی مانده است، تاثیری بر آن نخواهد گذاشت.»
گوون افزود: «احزاب عدالت و توسعه، جمهوری خلق، دموکراتیک خلق، حرکت ملی و سعادت توانستند با کسب آرای بالا به پارلمان ترکیه راه یابند. کمیته عالی انتخابات ترکیه در تلاش است تا نتیجه تفکیک شده انتخابات را هر چه سریعتر و پس از دریافت گزارش‌ها، به احزاب اعلام کند.»


این در حالی است که شب گذشته طبق نتیجه غیررسمی اعلام شده رجب طیب اردوغان توانست بیشترین آراء را به خود جلب کند و ائتلاف جمهور که حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی در آن قرار دارند، پیروز انتخابات پارلمانی شدند.


نتیجه اعلام شده نشان می‌دهد اردوغان توانست 52.6 درصد آراء را به خود اختصاص دهد و محرم اینجه، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق 30.8 درصد آراء را کسب کند. بنابراین انتخابات در همین دور نخست پایان می‌یابد و رجب طیب اردوغان برای هفت سال آینده رئیس‌جمهوری ترکیه باقی خواهد ماند.


اما در انتخابات پارلمانی، ائتلاف جمهور 53.5 درصد آراء را کسب کرد و حزب عدالت و توسعه 42.4 درصد آراء (293 کرسی) را به خود اختصاص داد. ائتلاف خلق نیز با 34.1 درصد آراء توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد.


اردوغان: ملت بار مسئولیت ریاست‌جمهوری ترکیه را به من محول کرد


اردوغان پس از اعلام نتیجه غیررسمی انتخابات، در سخنانی در استانبول گفت: «ملت ترکیه ماموریت ریاست جمهوری این کشور را به من واگذار کردند و اکثریت پارلمان را حزب عدالت و توسعه و ائتلاف جمهور در اختیار گرفتند.»


وی با قدردانی از همه کسانی که در داخل و خارج کشور به او و ائتلافش رای داده بودند، افزود: «ملت ترکیه به پای صندوق‌های رای رفتند و با این کار بلوغ (سیاسی) خود را نشان دادند. نتیجه انتخابات و مشارکت حدود 90 درصدی مردم، درس دموکراسی به همه جهان داد.»


اردوغان همچنین از رهبران و مقام‌های همه کشورهای جهان به خاطر پیام های تبریکی که داده‌اند تشکر کرد و گفت: «ملت ترکیه با حضور در صحنه انتخابات نشان دادند خواهان دوری از تنش و ناآرامی هستند. ما شبانه‌روز تلاش خواهیم کرد تا در همه عرصه‌ها پیشتاز باشیم و ما از همه امکانات خود برای دموکراسی در کشور استفاده خواهیم کرد.»


رئیس‌جمهوری ترکیه خبر داد که روند اصلاح قانون اساسی (نظام حکومتی ریاستی) به‌زودی و با همکاری پارلمان در اسرع وقت آغاز خواهد شد.


پیام تبریک رهبران جهان به اردوغان


به‌دنبال اعلام نتیجه غیررسمی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان به اردوغان تبریک گفت.


روحانی در پیام خود با تبریک پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اظهار امیدواری کرد در دوره جدید، روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بیش از پیش تقویت شود و همکاری‌های نزدیک و مسئولانه دو کشور در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام، زمینه‌های بهتری برای حل مشکلات و تقویت صلح و ثبات و افزایش رفاه در منطقه فراهم آورد.


همچنین الهام علی‌یف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان در تماسی تلفنی با اردوغان پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت و تاکید کرد: «ترکیه می‌تواند در سایه ریاست‌جمهوری اردوغان تحولات مهمی ایجاد کند و در عرصه اقتصادی موفق باشد و جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی ارتقاء بخشد.»


اردوغان نیز از تماس تلفنی و تبریک علی‌یف تشکر کرد.


در این راستا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، بکر عزت بگویچ رئیس شورای ریاستی بوسنی و هرزگوین، ممنون حسین رئیس‌جمهوری پاکستان، شوکت میرضیایف رئیس‌جمهوری ازبکستان، شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر، شیخ صباح الاحمد جابر الصباح امیر قطر، عمر البشیر رئیس‌جمهوری سودان، خورگه ایوانف رئیس‌جمهوری مقدونیه، الکساندر فوچیچ رئیس‌جمهوری صربستان، ادی راما نخست‌وزیر آلبانی، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای پیروزی اردوغان را در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه تبریک گفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته