دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1397 - 07:30
گزارش آنا از ایجاد محدودیت در پذیرش بیماران دارای بیمه سلامت؛

رئیس بیمه سلامت چه‌ چیزی را انکار می‌کند؟ + سند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در حالی تعیین سقف ارائه خدمات درمانی بیمه سلامت در مراکز درمانی را انکار می‌کند که شواهد نشان می‌دهد از این پس فقط تعداد محدودی از بیمه‌شدگان بیمه سلامت می‌توانند از خدمات بیمه‌ای مراکز درمانی استفاده کنند.
کد خبر : 289232

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در روزهای اخیر فاکتور یکی از بیمارستان‌های کشور نشان می‌دهد از این پس تنها تعداد معدودی از بیمه‌ شدگان بیمه سلامت می‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند و مابقی علیرغم پرداخت حق بیمه، باید کل هزینه‌ها را آزاد پرداخت کنند البته پیش از این نیز برخی از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی این موضوع را به پرسنل خود ابلاغ کرده بودند و شنیده‌ها حاکی از آن بود که در یکی از بیمارستان‌های دولتی واقع در جنوب شهر تهران از پرسنل و کادر درمانی خود خواسته بودند، روزانه بیشتر از 60 مراجعه کننده دارای بیمه سلامت را پذیرش نکنند که همین مساله موجب سردرگمی و ایجاد مشکل برای بیماران و حتی پزشکان شده بود.


این در حالی‌ست که طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا تعیین سقف ارائه خدمات درمانی بیمه سلامت را در برخی از مراکز بهداشتی و درمانی رد کرد و گفت: برخی از بیمارستان‌ها در راستای مدیریت هزینه مرکز خود چنین تصمیمی را اعمال کرده‌اند که این موضوع نیز به هیچ وجه به سازمان بیمه سلامت ارتباطی ندارد.


موهبتی با تاکید براینکه ما بخش نامه‌ای مبنی بر تعیین سقف برای هیچ یک از مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی و دولتی اعلام نکرده‌ایم، ادامه داد: ما فقط به دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه کردیم مدیریت هزینه داشته باشند و اگر دانشگاهی بر این اساس اقدام کند ما نیز پرداخت مطالبات را به موقع انجام داده و می‌توانیم 70 درصد پرداخت هر ماه را، ماه بعد از آن به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کنیم اما برنامه‌ای برای تعیین و محدودیت سقف ارائه خدمات درمانی نداشتیم.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اتخاذ تصمیمات تضمین کننده سلامت مردم اظهار کرد: سال‌هاست که میلیاردها بدهی از سوی سازمان بیمه سلامت برای کشور ایجاد شده اما هیچ کس این موضوع را از روساء و مدیران مطالبه نکرده است بنابراین حتی اگر ما هم چنین هزینه‌ای برای کشور ایجاد کنیم از سوی دیگران تشویق می‌شویم اما عقل و انصاف و وجدان باعث می‌شود که در راستای تضمین سلامتی مردم گام برداریم بنابراین هر تصمیم مغایر با این موضوع را حذف می‌کنیم زیرا باید منافع مردم را در نظر بگیریم.


این اظهارات در حالی‌ست که رسید حسابداری یک بیمارستان دولتی برای تاریخ 17 خردادماه امسال نشان می‌دهد که برخلاف اظهارات موهبتی، بیمه سلامت یک سقف هفتگی برای بیماران بستری و سرپایی تعیین کرده و بیمارستان‌ها هم برای دریافت مطالبات خود از بیمه، ناچار به رعایت این سقف هستند.


رسید حسابداری بیمارستان مذکور نشان می‌دهد سقف هزینه قابل پرداخت از سوی بیمه سلامت برای بیماران بستری این بیمارستان حداکثر هفته ای 212 میلیون تومان و برای بیماران سرپایی حداکثر 38 میلیون تومان است و اگر بیش از این سقف، بیماری با بیمه سلامت مراجعه کند یا باید کل هزینه را با قیمت آزاد پرداخت کند و یا اینکه بیمارستان از پذیرش این بیمار معذور خواهد بود.


حالا سوال این است که مگر بیمه سلامت قرار نبود به کاهش پرداختی از جیب بیماران منجر شود؟ اگر تعداد بیماران مراجعه‌کننده به یک بیمارستان از سقف تعیین شده بیشتر باشد، تکلیف سایر بیماران چه می‌شود؟





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته