دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1397 - 14:27
کارشناس امور ترکیه در گفت‌وگو با آنا:

احتمال غلبه «محرم» بر «رجب» در ترکیه/ مخالفان، نظام پارلمانی دموکراتیک را احیا می‌کنند

یک کارشناس امور ترکیه گفت: حزب اتحاد ملت تقریبا در موضوع عراق و سوریه مواضع نزدیکی به ایران دارد، علاوه بر این، آن‌ها گفته‌اند نظام ریاست‌جمهوری را قبول نمی‌کنند و قصد دارند بار دیگر نظام پارلمانی دموکراتیک را احیا کنند.
کد خبر : 289108

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ فرایند رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در حالی از صبح امروز (یکشنبه) آغاز شد که قرار بود اواخر سال 2019 برگزار شود، اما رجب طیب اردوغان به امید افزایش قدرت خواستار برگزاری زودهنگام آن شد. در 15 سال گذشته اردوغان در همه انتخابات رای آورده است، ولی در انتخابات کنونی اوضاع حاکم بر این کشور باعث شده است تا احتمال رای آوردن او کاهش یابد.


طبق قانون انتخابات ترکیه، برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری شش نامزد رقابت می‌کنند، اگر یکی از آن‌ها 1+50 درصد آراء را به دست آورد می‌تواند مقام ریاست‌جمهوری را کسب کند. در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که تاریخ برگزاری آن هشتم ژوئیه (17 تیر) تعیین شده است.


سید علی قائم‌مقامی، کارشناس امور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره چینش سیاسی این دوره از انتخابات ترکیه گفت: «رجب طیب اردوغان که رهبری حزب عدالت و توسعه را برعهده دارد جزو اتحاد جمهور است، اتحادیه که از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی‌گرا به رهبری دولت باغچه‌لی تشکیل شده است. در سوی مقابل، حزب جمهوری خلق و حزب حزب دموکرات، اتحاد ملت را تشکل داده‌اند که رهبری آن را حزب جمهوری خلق به ریاست محرم اینجه برعهده دارد.»


وی افزود: «علاوه بر این، صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها که به نوعی پان ترکیسم است و وابسته به پ‌ک‌ک، نامزد ریاست‌جمهوری شده است. یعنی سه نامزد اصلی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری ترکیه وجود دارد؛ اردوغان، محرم اینجه و دمیرتاش. البته نامزدهای ریاست‌جمهوری شش نفرند که این سه نفر از بخت بالایی برخوردارند.»


این کارشناس امور ترکیه تصریح کرد: «در حال حاضر طبق رفراندوم قانون اساسی سال 2017 جامعه ترکیه و صحنه سیاسی این کشور به دو نیم تقسیم شده است و جناح اردوغان توانستند قانون 1+50 درصد را تصویب کنند، اکنون همان قانون وجود دارد و ممکن است حتی جناح مخالف اردوغان بتوانند از این فرصت استفاده کنند و بالاتر از 50 درصد را به خود اختصاص دهند.»


سید علی قائم‌مقامی در پاسخ به این سوال که «چشم‌انداز سیاسی ترکیه را با توجه به احتمال پیروزی محرم اینجه در انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه می‌بینید؟» گفت: «حزب اتحاد ملت تقریبا در موضوع عراق و سوریه مواضع نزدیکی به ایران دارد، علاوه بر این، آن‌ها گفته‌اند نظام ریاست‌جمهوری را قبول نمی‌کنند و قصد دارند بار دیگر نظام پارلمانی دموکراتیک را احیا کنند. در حوزه سیاست‌خارجی اتحاد ملت به‌ویژه حزب جمهوری خلق اعلام کرده است سازمان همکاری صلح و دفاع منطقه‌ای متشکل از ایران، عراق، سوریه و ترکیه راه‌اندازی، روابطشان را با بشار اسد عادی‌سازی می‌کنند و پناهندگان سوریه در ترکیه را به کشورشان بازمی‌گردانند و با کشورهای همسایه روابط خود را گسترش خواهند داد.»


وی افزود: «علاوه بر این، در میان اتحاد ملت حزب سعادت وجود دارد که خواهان احیای گروه دی 8 است، گروهی که زمانی اتحاد بزرگ جهان اسلام بود و شامل کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه می‌شد. همچنین حزب جمهوری خلق تا حدودی حامی ناتو است ولی می‌گوید این حمایت تنها در راستای منافع ترکیه است و خارج از منافع ملی عمل نخواهند کرد.»


قائم مقامی درباره اینکه آیا حزب عدالت و توسعه می‌تواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد؟ تصریح کرد: «آنطوری که پیشتر در اختیار داشت خیر و اکثریت آراء را نمی‌تواند کسب کند، زیرا همه احزاب مخالف، رقیب جدی این حزب هستند. اردوغان نیز گفته است اگر ما کمتر از 300 نماینده در پارلمان داشته باشیم، حکومت ائتلافی تشکیل می دهیم در حالی که در نظام ریاست‌جمهوری اردوغان حکومت ائتلافی وجود ندارد، چرا که وزیران به صورت مستقیم از سوی رئیس‌جمهوری منصوب می‌شوند.»


وی در پاسخ به این سوال که «اگر اردوغان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود و در پارلمان حزب عدالت و توسعه نتواند اکثریت را به دست آورد چه چشم‌اندازی را می‌توان برای ترکیه متصور بود؟» گفت: «اردوغان طبق اصلاحات قانون اساسی که در رفراندوم سال 2017 انجام شد، حق دارد که در صورت لزوم پارلمان را منحل و انتخابات را بار دیگر برگزار کند. اگر انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شود در آن صورت احزاب مخالف متحد می‌شوند و به محرم اینجه رای خواهند داد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته