دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مستندساز تشریح کرد:

مشکل فیلم‌های مستند ایرانی تبلیغ مستقیم است

محمدسعید محصصی با تاکید بر اینکه نگاه حاکم بر فیلم‌ها و مستندهای ایرانی بر خلاف وضعیت روز دنیا، تبلیغ مستقیم است، عنوان کرد: «در حالی‌که بیشتر کشورهای پیشرفته در دنیا در فیلم‌ و تیزرسازی تلاش می‌کنند تبلیغ غیرمستقیم داشته باشند، این موضوع خیلی در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و به همین دلیل فیلم‌ها شکلی شعاری پیدا می‌کنند.»
کد خبر : 28910

این مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، با اشاره به اینکه صنعت و فناوری به طور کلی در حیات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: «با اینکه برخی نهادهای صنعتی و شرکت‌های بزرگ به تولید انبوه فیلم‌های صنعتی روی آورده‌اند، با این حال هنوز تولیدات خوب و قابل توجهی از این شرکت‌ها و نهادها نمی‌بینیم. البته این روند در میان شرکت‌های خصوصی نوظهور قابل توجه‌تر است و آثار بهتری از آن‌ها دیده می‌شود.»


وی ادامه داد: «اتفاق خوبی است که جامعه نگاه جدی‌تری نسبت به این موضوع پیدا کرده است، به طوری‌که حتی می‌توان این توجه را در رسانه ملی دید. صنعت نیاز دارد که مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد و با اینکه هنوز برخی دید روزنامه‌ای به صنعت دارند، اما همین‌که توجه به این حوزه بیشتر شده است، اتفاق خوبی است.»


این مدرس و پژوهشگر با اشاره مجدد به نگاه نادرست تبلیغ مستقیم در اغلب فیلم‌های ساخته شده مرتبط با علم، تجارت و... یادآور شد: «بخشی از این مشکل به این دلیل است که سفارش دهنده‌ها و شرکت‌ها تبلیغ را نمی‌شناسند و نمی‌دانند باید چطور این کار را انجام دهند، حتی نمی‌دانند در کجا نباید مستقیم صحبت کنند.»


وی با بیان اینکه محدودیت‌های اجتماعی یکی از مسائل مهم و مورد توجه در نظام بهره‌وری است، ادامه داد: «شرکت‌ها باید بدانند در مقابل منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، مسئولیت‌های اجتماعی دارند و استفاده از برق، آب، انرژی و نیروی انسانی که ممکن است در بعضی شرایط عارضه‌هایی را نیز در پی داشته باشد، برای آن‌ها مسئولیت‌هایی را تعریف می‌کند. در این شرایط می‌توانند با فرهنگ‌‌سازی از طریق صنعت مسئولیت خود را انجام دهند که متاسفانه در ایران خیلی مورد توجه نیست.»


محصصی با تاکید بر توانایی سینماگران جوان برای کمک به حوزه صنعت، علم، فناوری و... از پشت لنز دوربین، گفت: «ما در کشور استعداد، پتانسیل و نیروی جوان زیادی داریم که با ورود به هر زمینه‌ای با خودشان نگاه و افکار جدیدی را می‌آورند. در زمینه تبلیغات هم به همین شکل است و این صنعت با حضور دیدگاه‌های تازه جان می‌گیرد. با این حال بخش زیادی از بودجه‌ها صرف تبلیغ مستقیم می‌شود که البته بعضی از این تولیدات، آثار خوب و قابل قبولی هستند.»


موسیقی نامرتبط پاشنه آشیل بعضی از فیلم‌های صنعتی


این پژوهشگر حوزه سینمای مستند، در پایان سپس درباره مشکلات فعلی فیلم‌ها و مستندهای صنعتی و علمی ساخته شده در کشور، بیان کرد: «در این حوزه، نگاه غیرحرفه‌ای و نبود دانش کافی از طرف سرمایه‌گذارها وجود دارد.»


محمدسعید محصصی خاطرنشان کرد: «یکی از ایرادهای بزرگی که به بیشتر فیلم‌ها می‌توان گرفت، موسیقی استفاده شده در آن‌ها بود که بعضی از کارگردانان با استفاده از موسیقی حماسی سعی در بزرگ نشان دادن اثر دارند. نکته دیگری که در چنین آثار به چشم می‌خورد، بی‌توجهی سازندگان اثر به صداهای واقعی محیط بود. با وجود امکانات زیاد و نرم‌افزارهای مونتاژ صدا، حاشیه‌های صوتی فقیری را در فیلم‌های مستند اینچنینی شاهد هستیم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: مستندساز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته