دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرداخت 337 میلیارد تومان وام به اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در 21 ماه گذشته

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه کیفی دانشگاه که همواره تاکید جدی بر آن داشته، برای جذب و ارتقا اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ها و سیاست‌های خاصی در 21 ماه گذشته اجرایی و اعلام کرده است همچنین از مهر 92 تا اسفند 93 حدود 337 میلیارد و 484 میلیون تومان وام به اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت شده است.
کد خبر : 28891

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اهمیت تعداد اعضای هیأت علمی و هرم آنها در کیفیت دوره‌های آموزشی دانشگاه بر کسی پوشیده نیست به همین سبب می‌توان افزایش تعداد اعضای هیأت علمی توان‌مند در دانشگاه را به نوعی موتور توسعه کیفی دانشگاه‌ها دانست. از همین رو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه کیفی دانشگاه که همواره تاکید جدی بر آن داشته، برای جذب و ارتقا اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ها و سیاست‌های خاصی در 21 ماه گذشته اجرایی و اعلام کرده بر اساس برنامه مصوب، طی 4 سال آینده، تعداد اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی به 40هزار نفر افزایش می‌یابد.


از سوی دیگر و با توجه به اینکه بیش از 60 درصد هرم هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را مربیان تشکیل می‌دهند، جذب هیأت علمی بطور کیفی در این دانشگاه می‌تواند یکی از مهمترین مسائل باشد. دکتر میرزاده برای تحقق این مساله هیأت‌های جذب و هیأت‌های ممیزه استانی را در دستور کار خود قرار داده است. به این ترتیب با تشکیل هیأت‌های جذب و ممیزه استانی، جذب و ارتقای اعضای هیأت علمی به آنها سپرده شده و در پیشبرد روند کار تأثیر مثبتی داشته است.


در حال حاضر 78102 استاد (شامل تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریس) در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 21300 نفر زن و 56802 نفر مرد هستند.


بطور کلی در 21 ماه گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی؛ روند بررسی پرونده‌های ارتقای اعضای هیأت علمی در مقایسه با دوره قبل و به شهادت و تایید اعضای هیأت علمی واحدها، با سرعت بیشتری پیش رفته که البته آمار نیز این موضوع را تأیید می‌کند.


افزایش 107 درصدی حقوق اساتید مشاور و راهنما در دانشگاه آزاد اسلامی


اختلاف میان حق‌الزحمه اساتید مشاور و راهنما در دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی همواره یکی از دغدغه‌های اعضای هیأت علمی بود که همین امر سبب کمبود اساتید راهنما و مشاور در دانشگاه آزاد اسلامی می‌شد. بر همین اساس تصمیم دانشگاه آزاد اسلامی بر این شد که این حق‌الزحمه یکسان‌سازی شود. واشقانی فراهانی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه خاطرنشان کرد که این اقدام گامی موثر در جهت یکسان سازی حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی است و در این رابطه افزایش 107درصدی صورت گرفته که بیش از دو برابر حق‌الزحمه پیشین به شمار می‌آید.


یکسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی، همواره از سیاست‌های دکتر میرزاده بوده و بر این اساس حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش یافت و بر اساس آن تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به پرداخت این افزایش حقوق همراه با حقوق فروردین ماه شدند.


یکی دیگر از اقدامات دکتر میرزاده تدوین آیین‌نامه‌ای برای جذب نخبگان به عنوان اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی بود.



پرداخت 337 میلیارد تومان وام به اعضای هیأت علمی


در ادامه اقدامات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سقف وام اعضای هیأت علمی از 35 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش یافت.


برای دریافت وام‌های مسکن به اعضای هیأت علمی از سال 1373 تا سال 1393، 14 هزار و 381 نفر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند در صورتی که تنها در سال 1393، 7 هزار و 287 نفر برای دریافت وام مسکن 60 میلیون تومانی با نرخ 14درصد و بدون اخذ وثیقه ملکی، به بانک ملی معرفی شده‌اند. علاوه بر این تعداد 30 نفر از اعضای هیأت علمی نیز به درخواست خود برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسبب بانک مرکزی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.


همچنین از مهر 92 تا اسفند 93 حدود 337 میلیارد و 484 میلیون تومان وام به اعضای هیأت علمی پرداخت شده است.


تکریم اساتید، از ضرورت‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی


می‌توان نتیجه گرفت در دوره مدیریت جدید یکی از مهمترین اقداماتی که در جهت احقاق حق اعضای هیأت علمی بویژه در واحدهای کوچک صورت گرفته، نجات آن واحدها از ورشکستگی اقتصادی و در نتیجه برآورده شدن مطالبات مالی اعضای هیأت علمی آنهاست.


نکته بعد کیفی‌سازی دانشگاه و جذب اساتید با درجه علمی بالا در واحدهای دانشگاهی است و مورد بعدی تکریم استاد که در این زمینه دکتر میرزاده با ابلاغ بخشنامه‌ای، تکریم اساتید در واحدهای دانشگاهی را از ضروریات واحدهای دانشگاهی دانسته‌اند.


در مجموع مهمترین مشکلی که یک استاد عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با آن مواجه است، از لحاظ حقوق، فاصله زیاد با اعضای هیأت علمی دیگر دانشگاه‌ها که البته در دوره مدیریت دکتر میرزاده با افزایش مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای فناور و تعداد مقالات و نشریات این معضل قابل حل شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته