دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

میزان دارایی بلوکه شده ایران در خارج کشور چقدر است؟

میزان سرمایه بلوکه شده ایران که قرار است با اجرای توافق‌نامه هسته‌ای آزاد شود به چالش جدیدی تبدیل شده است.
کد خبر : 28888

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، رئیس کل بانک مرکزی در نخستین اظهار نظر در این باره گفته بود که میزان این دارایی‌ها حدود 29 میلیارد دلار است.


با این حال اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه این رقم به 150 میلیارد دلار می‌رسد، باعث شد که وزیر امور اقتصادی و دارایی به آن واکنش نشان دهد. علی طیب‌نیا با تأیید سخنان سیف، تاکید کرد که مبالغی مانند 120 میلیارد دلار یا 150 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران اغراق و نادرست است.


به گفته وی، بخشی از دارایی‌های ایران شامل 35 میلیارد دلاری می‌شود که در دولت قبل در اختیار شرکت نیکو قرار گرفت تا در طرح‌های نفتی هزینه شود. همچنین مبلغ 22 میلیارد دلار نیز وثیقه فاینانس‌های چین است.


پیش از این در جریان توافق ژنو، وین و لوزان یک بار 4.2 میلیارد دلار و دو بار 2.8 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده است.


معاون سابق بانک مرکزی نیز تاکید کرد که مرجع رسمی اعلام دارایی‌های بلوکه شده ایران بانک مرکزی است و هیچ مرجعی بهتر از آن نیست.


حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان این که هر ارزی متعلق به بانک مرکزی است، چون معادل ریالی آن قبلا به دولت پرداخت شده است، ادامه داد: شاید در دولت قبل اسناد فروش نفت به بانک مرکزی ارائه نشده که باعث شده ارقام متفاوتی از دارایی کشور اعلام شده است.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید در خصوص اختلاف ارقام اعلام شده توضیح دهد و شفاف سازی کند،‌ اظهار کرد: اعلام رقم‌های بالا تا پیش از توافق ایران و 1+5 شاید برای این بوده که بزرگی توافق را نشان دهد، اما بعد از توافق چون دولت باید پاسخگوی ارقام اعلامی باشد، اعداد واقعی‌تر شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته