دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1397 - 01:01

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز برگزار می‌شود

امروز (یکشنبه) مردم ترکیه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور به پای صندوق رای می‌روند.
کد خبر : 288849

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، انتخابات ریاست‌جمهوری امروز قرار بود اواخر سال 2019 برگزار شود، اما رجب طیب اردوغان به امید افزایش قدرت خواستار برگزاری زودهنگام آن شد. در 15 سال گذشته اردوغان در همه انتخابات رای آورده است، ولی در انتخابات کنونی اوضاع حاکم بر این کشور باعث شده است تا احتمال رای آوردن او کاهش یابد.


51 درصد مردم ترکیه در همه‌پرسی آوریل 2017 (اردیبهشت 96) اصلاحاتی را در قانون اساسی پذیرفتند که به رئیس‌جمهوری قدرت بیشتری تفویض کرده است از جمله اینکه رئیس‌جمهوری قدرت تعیین و عزل مقام‌های بلندپایه دولت ازجمله وزیران و معاون ریاست‌جمهوری دارد و می‌تواند در نظام قضایی کشور دخالت کند. همچنین رئیس‌جمهوری دارای اختیار برقراری وضعیت فوق‌العاده در کشور است.


بعضی از منتقدان دولت ترکیه معتقدند رئیس‌جمهوری جدید دارای قدرت بیش از حد خواهد بود، زیرا در ترکیه خلاف روسای‌جمهوری فرانسه و آمریکا، رئیس‌جمهوری یک نهاد نظارتی برای ایجاد موازنه ندارد.


طبق قانون انتخابات ترکیه، برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری شش نامزد رقابت می‌کنند، اگر یکی از آن‌ها 1+50 درصد آراء را به دست آورد می‌تواند مقام ریاست‌جمهوری را کسب کند. در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که تاریخ برگزاری آن هشتم ژوئیه (17 تیر) تعیین شده است.


گرچه اردوغان معتقد است می‌تواند در همان دور نخست پیروز انتخابات شود، ولی رقیب اصلی او، محرم اینجه از حزب مردم جمهوری‌خواه مبارزه انتخاباتی موفقیت آمیزی داشته است و می‌تواند رقیب خطرناکی برای اردوغان به شمار آید.


اگر در انتخابات پارلمانی امروز اردوغان بتواند 600 کرسی حزب خود در پارلمان را حفظ کند، می‌تواند در موقعیت محکم‌تری قرار بگیرد در غیر این صورت وجهه اردوغان به شدت لطمه خواهد دید که می‌تواند در نتیجه انتخابات تاثیر داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته